Snoepjes, snoepjes, snoepjes... iemand? - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Snoepjes, snoepjes, snoepjes... iemand? - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Snoepjes, snoepjes, snoepjes... iemand?

Door: Sam

Blijf op de hoogte en volg Samantha

24 December 2013 | Mexico, Guadalajara

In aanloop naar kerst ben ik hier volop verwend. Het is ongelooflijk hoeveel snoep ik heb gekregen, ik kan zo mn eigen snoep winkeltje beginnen. Gelukkig ben ik niet zo een snoeper en houd ik niet van chocola want anders was ik zo 5 kilo aangekomen. Veel mama’s en collega’s van de school waar ik les geef hebben een klein presentje gegeven voor kerst, een presentje in de zin van een fles champagne zonder alcohol, een portemonnee, een thermofles, een ketting en armbandjes, bodylotion en zakken vol met snoep, koekjes, chocolaatjes etc. Super lief allemaal en ik voelde me heel geliefd, maar wat moet je met zoveel zoetigheid?? Haha daarnaast ook in een klas nog kadootjes gekregen van leerlingen: een legging en een sjaal. Ik ben dus volop verwend hier en heeeeel dankbaar voor alle ‘niet-snoepjes kadootjes’  De snoepjes heb ik bijna allemaal kado gedaan! Maar het is nog niet voorbij met alle kadootjes. Vanavond ga ik namelijk kerst vieren met de familie van mijn vriend Esteban.

Hoe was het sinterklaas feest bij jullie? Ik heb er weinig van meegekregen, ook niet echt via facebook. Nu bijna kerst, altijd een drukke tijd. Wij hebben hier al 4 weken geleden de kerstboom opgetuigd. Ik en een huisgenootje (en tevens super goede vriendin) Ely. Dit is de eerste kerst dat ik een echte boom heb en tot nu toe doet ie t goed. Het geeft me wel even iets meer kerst gevoel. Want vooralsnog is dat gevoel ver te zoeken. Ook al begonnen de eerste mensen mij 3 maanden geleden al te vragen wat ik voor plannen had, nog steeds realiseer ik me niet echt dat over 1 week 2013 alweer voorbij is. En nu ik dat zo typ vraag ik mezelf af wat voor dingen ik allemaal wil bereiken in 2014. Ik ben niet zo een type die goede voornemens heeft, maar ik sta wel altijd even stil bij wat ik heb en hoe ik in het leven sta momenteel en wat ik graag zou willen bereiken volgend jaar. Daar gaan we nog maar even een paar nachtjes over slapen.

Twee weken geleden een 'posada' gehad van mijn werk. Dat is een kerstfeest wat hier heel normaal is om te houden voor alle werknemers. Aangezien ik bij een klein bedrijfje/school werk was het een heel persoonlijk feest en heel gezellig. We hadden lootjes getrokken en moesten dus iets kopen voor iemand, daarnaast moesten we een nep kado geven. Na veel nagedacht te hebben heb ik uiteindelijk een paar oude tennisschoenen in een schoenendoos gestopt en ingepakt. En daarnaast nog een leuk truitje. Deze middag hebben we lekker gegeten, veel gedanst en gezongen, en ik heb de kans gehad om mijn collega's (bijna allemaal vrouwelijk, op 1 man na; de sportleraar) beter te leren kennen.

Ik was van plan volgend jaar maart naar Nederland te komen, maar ik denk dat ik dat nog maar even op moet schuiven. De voornaamste reden daarvoor zijn mijn financiën. Al kom ik nu prima rond van m'n salaris en heb ik niks te klagen, echt flink sparen zit er niet in. Daarbij komt nog dat er heel wat veranderingen in opkomst zijn. Ze hebben sinds kort een nieuwe kabinet hier in Mexico en het oude kabinet was al niks en deze voert echt drastische maatregelen door met name op het gebied van belastingen. Op den duur zal het Mexico misschien wel helpen, maar voor vele kleine ondernemingen is het een ramp. Ook ik wordt getroffen want mijn salaris gaat met 20% naar beneden . Terwijl eergisteren de bus prijs van 6 pesos naar 7 pesos ging. Ook Pemex, de enige benzine maatschappij hier in Mexico, heeft de staat een paar weken geleden verkocht. Het is bekend wat er in Nederland is gebeurd toen ze de spoorwegen ed gingen privatiseren; het werd ineens een stuk duurder. Het is dus een kwestie van tijd voordat de benzine prijzen omhoog gaan. Ook de prijzen voor gas zijn gigantisch omhoog gegaan het afgelopen jaar… al met al gaat het dus ook hier in Mexico niet al te best ;) Dus de planning wordt even opgeschoven en hopelijk zal ik in September 2014 voor twee weekjes naar Nederland komen.

Wat geniet ik toch elke keer met volle teugen als ik mijn weer-applicatie even bekijk. In deze app heb ik maar twee plaatsen waarvan het weer voor de hele week wordt weergegeven: Guadalajara en Leiden. En als ik me even wat down voel dan hoef ik alleen maar daar naar te kijken. Maar dat geld alleen maar voor overdag, want 's avonds en 's nachts is het maar ijzig koud hier af en toe! Zo rond de 7 tot 9 graden, dat is het bij jullie nu ongeveer gedurende de dag. Hier is het overdag heerlijk aangenaam, zo'n 25 graadjes. En ja ik heb het gewoon over celcius :D hahaha. Maar een nadeel is wel dat ik 's morgens mega dik ingepakt de deur uit ga en zo tegen de middag me uit de naadjes aan het zweten ben en met al mn kleding loop te zeulen van bedrijf naar bedrijf. Maar ach, als dat alles is.

Een paar weken geleden zijn we naar een luchtballonnen festival geweest in Leon. Een plaatsje ongeveer 2.5 uur rijden van Guadalajara. Was echt super gaaf, 2 daagjes gekampeerd met een groepje vrienden. Het was wel een hel om er te komen want er waren zoveel mensen en zoveel verkeer dat we pas om 2 uur ’s nachts aankwamen op de plek waar we wilden kamperen terwijl we om 3:30pm Guadalajara hadden verlaten.. maar het was de moeite waard. Ik vond het heerlijk om even uit Guadalajara te zijn en in een tentje te slapen! Was ook gaaf om van dichtbij de ballonnen op te zien gaan, het waren er meer dan 200 dus zeer indrukwekkend.
Ik heb al zo lang niet geschreven en dus super veel te vertellen wat ik allemaal gedaan heb, maar weet niet of dat zin heeft. Het wordt dan namelijk een eindeloos verhaal. Haha dus ik blijf maar bij de hoogtepunten. Ik heb momenteel heerlijk vakantie, 2 weken doorbetaald. Niet verkeerd dacht ik zo! Dat zijn nou voordelen van het lesgeven. Nog steeds heb ik het super naar mijn zin op het werk en voel ik me helemaal thuis daar. Ook in mijn eigen kamer/huis voel ik me helemaal op mijn gemak. Ik heb afgelopen week meubels gekocht van een goede vriend die na 4 jaar weer terug ging naar Amerika. Voor een mooi prijsje heb ik heel wat op de kop kunnen tikken en mijn kamer is nu dan ook zo goed als af  Ik zal als ik tijd heb zo wel even een foto op de mail zetten, want op deze site heb ik helaas geen plek meer om foto’s te uploaden. Ik ben iig helemaal blij!!

Wat de plannen zijn voor oud & nieuw weet ik nog niet. Ik hoop dat we naar het strand kunnen maar dat hangt af of Esteban nog een paar dagen vrij kan krijgen. Zou echt top zijn want ben al te lang niet op het strand geweest, dat is wel iets wat ik mis hier. Maar eerst maar even kerst vieren. Kerst is hier vanavond, want morgen is iedereen vrij om uit te brakken. Tweede kerstdag bestaat niet, dan moeten velen gewoon weer aan het werk. Je hebt werkpaarden en luie paarden, ik behoor momenteel tot de laatste… Vrolijk kerstfeest en de beste wensen voor het nieuwe jaar!!

  • 24 December 2013 - 18:26

    Paps:

    Laatste week januari kom ik eens even checken of alles wel klopt wat je allemaal verteld .
    Hele fijne dagen lieverd
    Groetjes aan Esteban.
    Xxxxx

  • 24 December 2013 - 19:49

    Maris:

    Sammie!!! Hele fijne avond/kerst
    Genietse... Jullie kaartje heeft een mooi plaatsje gekregen!
    En in september moet je echt langs komen hoor! :D
    Dikke kus xxx maris

  • 24 December 2013 - 22:43

    Lies:

    Hi Sammy!!

    Klinkt weer super leuk! Lief dat je zo verwend bent! Wel super balen dat alle prijzen daar zo omhoog gaan. Echt jammer dat je in maart niet kan komen..... September dan wel komen hè..?!! Heleeee fijne kerst! Geniet ervan samen!

    Liefs!

  • 25 December 2013 - 09:01

    Sita:

    Hey Sam, Wat leuk dat je een vriend hebt.Vind het zo fijn dat je daar je draai gevonden hebt.Bedankt voor je kaartje, Jullie ook hele fijne feestdagen. Ik hoop je te zien wanneer je in Nederland bent.
    Veel liefs en knuffels uit Friesland.

  • 26 December 2013 - 12:39

    Conny:

    Ha die Sam, Fijn om weer wat van je te lezen, en allemaal leuke dingen. Een vriend, een baan die goed bevalt en ookbest goed betaald! Je hondenuitlaatservice helemaal van de baan???
    Bedankt voor je mooie kerstkaart! Veel liefs, een fantastische jaarwisseling en heel gelukkig nieuwjaar.

  • 27 December 2013 - 16:20

    Sylvia:

    Sammy!

    Mmm, de crisis slaat ook Mexico niet over hè... Nou, gelukkig heb je dan al die cadeautjes gekregen ;)

    Fijne Kerstdagen en Gelukkig Nieuwjaar alvast! Liefs

  • 11 Januari 2014 - 16:50

    Oma:

    Dag Sam, wat een verrassing een vriend Esteban de foto is een betje onduidelyk en faceboek is een poosje uit beeld geweest wat soms gebeust als andere op je cp bezig zijn geweest en ik heb last van mijn ogen dus navijf min. stop ik er mee want dan danst het voor mn ogen.Fijn dat je je werk zo leuk vindt en hoop dat je fijne kerstdagen en jaarwisseling hebt gehad, heeft hij ook aardige ouders?Jammer dat daar ook alles zo duur is geworden maar ja, goede tijden slechte tijden zal ook wel weer over gaan, Nou lieverd geniet en hoop dat je happy bent, kkus Oma
    y

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 96262

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: