Samen met Pa hier in het mooie Mexico - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Samen met Pa hier in het mooie Mexico - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Samen met Pa hier in het mooie Mexico

Door: Sam van Oossanen

Blijf op de hoogte en volg Samantha

16 Februari 2014 | Mexico, Guadalajara

De kerstboom wegbrengen op de fiets is uiteindelijk niet gelukt. Maar hij ging gelukkig wel prima de auto in dus dat was een stuk makkelijker. Heb de afgelopen weken zitten denken om een auto aan te schaffen, maar na wat berekeningen zou ik 85 euro per maand kwijt zijn aan benzine alleen voor woon-werk verkeer in vergelijking tot 5 euro als ik met het openbaar vervoer ga. Ik bedoel het zal me een hoop tijd schelen, maar 80 euro's oftewel 1500 pesos is toch wat veel (en dan hebben we het nog niet over onderhoud gehad) dus we blijven voorlopig nog maar lekker met de bus gaan.

Wat ik in mijn vorige update heb verteld is ook werkelijkheid geworden. Ook al was ik in het begin wat verdrietig alles is uiteindelijk op zijn pootjes terecht gekomen. In plaats van 32 uur werken werk ik nu 22 uur per week en ik verdien hetzelfde of zelfs iets meer. In de ochtenden heb ik veel trainingen om mezelf te verbeteren als lerares en mezelf helemaal eigen te maken met de methode die we gebruiken. Momenteel dus echt even heel erg wennen, want het is een heel ander ritme dan eerst en ik moet echt super ver reizen met het openbaar vervoer want ze hebben me naar een bedrijf gestuurd wat 36km hier vandaan is. Maar al met al heb ik het weer goed voor elkaar.

Al deze veranderingen kwamen alleen een klein beetje ongelegen aangezien mijn vader precies in die week hier was. En jullie willen natuurlijk allemaal weten hoe dat is geweest. Ik denk dat hij het prima naar zijn zin heeft gehad ondanks dat ik er zo nu en dan niet was. Hij kwam heel vermoeid aan na een super lange reis met veel vertragingen. Dus in het begin was het echt even bijkomen voor hem. In het weekend zijn we naar Chapala geweest en hebben we heerlijk gegeten met een mooi uitzicht en Mexicaanse muziek. Gezellig met zijn drietjes al was het communiceren zo af en toe toch wat lastig. De volgende dag gingen we naar Tapalpa. Naar een ecopark waar we allemaal verschillende activiteiten hebben gedaan. Was super cool, eerst gingen we tokkelen (voor degene die niet weten wat dat is; dan ga je met een kabel van de ene kan naar de andere kant). Daarna moesten we 6 bruggen over op ongeveer 3 meter hoogte. En ik kan je vertellen dat het geen normale bruggen waren. De laatste was alleen een kabel war je overheen moest lopen. Dan had je natuurlijk wel een andere kabel om aan vast te houden en zat je zelf ook vast een die kabel, toch is het wel even slikken! Daarna gingen we even het dorpje Tapalpa in om even wat lekkers te eten en toen was het kamperen. We wisten dat het koud ging worden wat het ligt in de bergen en het is nog steeds winter, ook hier ;) Hahaha, ook al is het overdag heerlijk 's avonds is het fris. Dus we hadden al wat hout ingeslagen en we hebben dan ook heerlijk bij het kampvuur gezeten en tamales opgewarmd. Tamales is iets typisch van Mexico, het zijn bladeren van mais gevuld met een massa gemaakt van mais en de smaak die je wilt. Mijn favorieten zijn kip met groenten en aardbei met philadelphia. De volgende dag gingen we een boom beklimmen. Dan moet je je een klimmuur voorstellen maar dan in een boom vorm haha. Op ongeveer 30 meter hoogte hing er een bel en het doel was dan ook om bij de bel te komen. Daarna gingen we paintballen, maar door de warmte besloeg de bril die we op hadden erg snel en ben ik dus maar op een strategische plek gaan liggen en ben ik op iedereen gaan schieten tot dat mijn ballen op waren. Na al deze activiteiten hebben we heerlijke geiten spareribs gegeten en toen zijn we weer terug naar huis gereden. Voldaan maar erg moe kwamen we aan en we zijn dan ook lekker gelijk ons bedje ingedoken.

De laatste paar dagen van pa hier zijn we nog even naar het centrum van Zapopan geweest, het plaatsje waar ik woon. En heb ik hem meegenomen naar allerlei restaurantjes om typisch Mexicaanse gerechten te proberen. Op woensdag ging hij op stap, zijn eerste passen als reiziger. Hij was erg nerveus de avond van te voren en ook de dag dat ik hem afzette op het busstation. Maar als ik het nu zo lees op facebook heeft hij de smaak te pakken.

Natuurlijk kon ik het niet laten om hem te vragen wat ie van Mexico vond nadat hij een week hier was geweest. Maar helaas kon hij niet begrijpen waarom ik in een land als Mexico wilde wonen. Hij heeft in ieder geval wel een indruk gekregen van hoe ik hier leef. En volgens mij heeft hij zijn mening ook een beetje bijgesteld met betrekking tot de veiligheid hier. Wie weet stelt hij zijn mening nog wat bij na 4 weken gereisd te hebben. Hij zou eigenlijk hier terug komen alvorens naar Nederland terug te keren, maar als het goed is heeft hij zijn ticket omgezet om vanaf Cancun terug te reizen naar Nederland. Ik ben super blij met mijn 20 kilo aan kleding. En je zal het niet geloven maar Pa ging hier weg met een grote volle rugzak, dus hoe die het voor elkaar heeft gekregen om zoveel mee te nemen voor mij en alsnog een volle rugzak voor hemzelf te hebben weet ik nog steeds niet.

Verder is het leven hier erg mooi. De vogeltjes beginnen al te fluiten, de zon wordt sterker en sterker. We hebben gisteren onze eerste barbecue georganiseerd hier thuis op het dak, heerlijk gegeten, genoten van vrienden en muziek. Helaas gaat een goede vriendin Ixchel voor haar werk verhuizen naar een andere stad hier ongeveer 4 uurtjes vandaag. Dus gisteren was haar afscheidsfeestje. Ik zal haar gaan missen! Maar ik ga haar daar zeker opzoeken om dat stadje is even onveilig te maken met zijn tweetjes :)

Over een maand moet ik alweer het land verlaten, om mijn visa te vernieuwen. Het proces voor de aanvraag van mijn werkvisum is nog niet begonnen maar ik heb goede hoop dat we volgende week echt van start gaan. Waar ik half maart heen ga weet ik nog niet, maar is even goed de tickets in de gaten houden.

Vandaag was de bedoeling om een uber rustdag in te lassen. Maar om half 8 was ik klaar wakker en ben ik er maar uit gegaan om te wassen, op te ruimen een update te geven aan mijn lieve vrienden en familie. Ik ga nu even lekker ontbijten, douchen, aankleden en dan op naar een winkelcentrum om op zoek te gaan naar een strijkbout en -plank. Vanmiddag ga ik denk lekker naar het park om heerlijk in de zon nog even een dutje te doen en mijn boekje te lezen... Je hoort het, het leven is mooi.

  • 16 Februari 2014 - 18:42

    H.tabak:

    Dag lieverd, wat weer een heerlyk verhaal ,het zal hem wel een goed gevoel geven dat hij nu weet hoe jij daarwoont en bezig bent, Vond hij je vriend leuk ? is toch anders dan alleen een foto maar als je met z.n drieenop stap bent geweest zal het wel toch? Dat je vader nerveus was geloof ik graag hoor toen hij weg ging, hij is niet meer zo onbevangen als toen hij 29 was..Ben nieuwsgierig waar je nu heen gaat, drie dagen toch maar? Fijn dat het met je werk zo goed gaat juffie en met je visum zal het ook wel goed komen. Nou optimisje je doet het geweldig en ben trots op m,n kleindochter,maar je hebt ook een goedeengel die goed op je past. Dikke kus Oma

  • 16 Februari 2014 - 22:00

    Lies:

    Haaaaai Sammy!
    Super leuk weer om te lezen! Fijn dat je vaer even is geweest, weet die ook waar je woont en leeft! Waar gaat hij verder reizen? Mexico?
    Wel fijn dat je nu met minder uren hetzelfde verdient toch?! Wel even zorgen dat dat visum er nu eindelijk gaat komen! Nou meis, geniet lekker daar! Snel weer eens een Skype date plannen?
    X

  • 17 Februari 2014 - 10:19

    Syl:

    Hi Sammy!

    Klinkt gezellig allemaal! Wat spannend dat je vader nu gaat backpacken!
    Ik spreek je woensdag uitgebreider!

    Liefs

  • 17 Februari 2014 - 16:54

    Mary:

    Hoi Sam, wat leuk te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad! Via Facebook lees ik ook het eea over zijn avontuur, hij heeft het prima naar zijn zin volgens mij! Ik blijf verstelt staan over jou positieve tijd meis, ga zo door dat visum komt echt wel. Dat je nu weer weg moet is wel shit. Fijn dat je op deze manier je geld bij elkaar krijgt zou alleen wel wat lekkerder zijn als het dichterbij zou zijn. Toch doe je het allemaal toch maar. Sam werk ze maar geniet ook hoor!!!!

    Dikke knuffel Mary

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 96256

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: