Vakantie! Een reisje naar het Noorden van Mexico. - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Vakantie! Een reisje naar het Noorden van Mexico. - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Vakantie! Een reisje naar het Noorden van Mexico.

Door: Sam van Oossanen

Blijf op de hoogte en volg Samantha

31 Maart 2014 | Mexico, Guadalajara

Hallooo luitjes!

Waar zijn alle felicitaties? Afgelopen vrijdag 28 maart heb ik mijn eerste jaar in Guadalajara gevierd. Wow, wat gaat de tijd snel.

Helaas is het me niet gelukt om me helemaal te settelen in 1 jaar. Vooralsnog heb ik mijn visum om officieel te mogen werken in Mexico nog niet in bezit :( Wat een verschrikking. Gelukkig heb ik wel een baan, dus geld om hier in Mexico te blijven. Maar ik moet nog steeds elke 6 maanden het land verlaten.

Dus zodoende was het deze maand weer zo ver, Sam moest even Mexico verlaten om vervolgens weer Mexico in te komen en een toeristen visum te hebben voor weer 6 maanden. Als je vrijwillig op vakantie gaat is het echt veel leuker kan ik je vertellen, maar aan de andere kant mag ik ook echt niet klagen. De vorige keer vloog in naar San Fransisco en deze keer dacht ik het is via land te proberen. Eens en nooit meer. Wat een verschrikking om die grens over te gaan via land. Maargoed, ik zal even bij het begin beginnen.
Aangezien ik dus het land moest vertalen en er geen andere optie was, dacht ik er maar het beste van te maken en een paar dagen extra vrij te vragen. Gelukkig heb ik een top baas die me de hele week en 2 zaterdagen vrij heeft gegeven! Geniaal. Dus in totaal 9 dagen vakantie! Ook mijn vriend Esteban kreeg deze dagen vrij dus opeens hadden we een ruime week om lekker met zijn tweetjes er tussen uit te knijpen. En daar hebben we heerlijk van genoten.

Zaterdag 15 maart zo rond 10-en reden we weg van huis, in de auto vol met kampeer spulletjes, met ongeveer 2000 kilometer in het vooruitzicht. Vanaf Guadalajara naar de dichts bijzijnde grensovergang met Amerika is ongeveer 1000 kilometer. Het idee was om zoveel mogelijk te gaan kamperen. We wisten nog niet echt wat de bestemming zou worden van die dag. Rond lunchtijd (hier 3pm) waren we in Zacatecas, een mooi stadje ongeveer 4/5 uur rijden ten noorden van Guadalajara. We besloten hier even te stoppen om wat te lunchen. Tijdens de taco's en andere Mexicaanse gerechten besloten we om de nacht door te brengen in dit aangename stadje en de volgende dag in een keer door te rijden naar de grens. Dus op zoek naar het enige hostel: VOL. Is dat even jammer, en om nou de volle mep te betalen voor een hotel was ons iets te veel dus dan maar door naar Monterey, de volgende stad maar iets van 5/6 uur rijden en het was al tegen vijven. Kunnen we niet ergens kamperen hier in de buurt? Was mijn vraag aan de eigenaar van het hostel. "Jullie hebben de kampeerspullen bij jullie? Als jullie willen mogen jullie wel boven op het dak kamperen" En zo brachten wij de eerste nacht door op het dak van een hostel midden in het centrum van Zacatecas, geniaal! Mooi uitzicht, onder de sterren en voor nog geen 6 euro's :) Ik zeg goed geregeld.

De volgende dag in 1 keer door naar de grens. Ik kan wel zeggen dat dit de ergste 2 dagen van de vakantie waren. Na een lange reis van ongeveer 7/8 uur kwamen we aan in Nuevo Laredo, hier gingen we de grens over naar Laredo (USA). Wat een drukte! We hebben 1.5 uur in de rij gestaan om uiteindelijk de grens over te kunnen rijden. Ik was toch wel beetje nerveus, want ongetwijfeld zouden er vragen komen. Maar zonder veel gedoe kwamen we uiteindelijk om 9:30pm aan in Laredo. Daar naar de McDonalds gegaan om Wifi te hebben en zo een hotel te zoeken waar we uiteindelijk zo rond 11 uur aankwamen. Slapen! Wat een lange dag!

De volgende dag begon relaxt. Heerlijk tot 12 uur geslapen, toen gehaast om ook nog op 12 uur de kamer te verlaten om vervolgens in een Mexicaans restaurant naast het hotel wat te gaan eten. Hier kwam ik erachter dat ze me vergeten waren een papiertje van mijn Amerikaanse binnenkomst formulier te geven, en dat papiertje had ik eigenlijk wel nodig om te bewijzen dat ik 72 uur het land uit was. Wat te doen? Terug naar de grens dan maar en proberen weer de grens over te steken. Dit keer ging ik te voet en alleen want er stond weer een file om met de auto de grens over te steken en we wisten niet zeker of ze me binnen zouden laten. Dus daar ging ik, in me eentje. Voor ik het wist liep ik zo Mexico binnen. Wacht, hier gaat iets niet goed. Ik moet toch ergens me melden op een kantoortje? Na wat zoeken vond ik de deur naar immigratie. Nou daar gingen we dan. Gelukkig was het een hele aardige mevrouw en heb ik (bijna) de hele waarheid verteld en de vrouw was echt top en gaf me een ander visum EN legde me uit wat ik de volgende keer zou moeten doen mocht ik nog een keer de grens over willen steken. TOP. Bedankt. Dus aangekomen in Mexico heb ik een sms gestuurd naar Esteban zodat ook hij weer terug naar zijn eigen lang kon komen. Vanaf hier reden we in een keer door naar Monterrey. Waar we zo rond 10 uur aankwamen. We hadden een hotel op het oog wat niet zo duur was maar we hadden nogal moeite met het vinden van het hotel. DRAMA, we hebben uiteindelijk 10 kilometers aan rondjes gereden om vervolgens eindelijk het hotel te vinden. Uitgeput en moe ingecheckt, spulletjes mee uit de auto en hup lekker naar onze hotelkamer en genieten van een heerlijk bed! Dat viel even tegen. Toen we verder het hotel in gingen viel het ons al op hoe oud en vervallen het gebouw was. Onze hotel kamer was precies zo. Nou maakt dat niet zoveel uit, als het maar schoon is. Maar helaas was het eerste wat ik zag toen ik het kussen op tilde een oorwurm! Getver, dat hebben wij weer. Naja niks aan te doen het is al laat dus laten we maar gaan slapen en morgen zien we wel verder. Toch maar even onze eigen kussen en lakens uit de auto gehaald maar eenmaal in bed lig je toch niet zo lekker. "Dit is nou waarom ik zo van kamperen hou, lekker je eigen spulletjes om je heen" zei ik tegen Esteban, waarop hij antwoorden: "Waarom kamperen we dan niet op onze hotel kamer?" Geniaal idee! En zo kleedden wij ons weer aan en haalden we de tent uit de auto om deze vervolgens op te zetten. Gelukkig is het een heel klein tentje en paste ie prima op het twee-persoonsbed waardoor we heerlijk zacht hebben geslapen op het bed in ons tentje!! :D Je moet toch wat.

De volgende dag een heerlijk douche genomen wat die was echt top. En vervolgens op zoek naar een ander hotel/hostel. Gelukkig snel een plekje in een hostel gevonden al moesten we wel in een stapelbed slapen, alles beter dan insecten :) De dag doorgebracht in het leuke Monterrey met mooie gedeeltes en zoals ik elke stad hele oude, vieze en minder mooie gedeeltes. Het vetste (wow dat is lang geleden dat ik dat woord heb gebruikt :)) was 'parque fundidora'. Super mooi aangelegd park waar je heerlijk kan lopen zonder iets door te hebben van de drukke stad waar je je bevind. Monterrey is een grote stad met heel veel industrie. Helaas kon je er niets eten dus werden wij gedwongen het park te verlaten en op zoek te gaan naar wat voedsel. We hebben heerlijk de dag en nacht hier doorgebracht en de volgende dag besloten we weer verder te gaan naar Real de Catorce!

Real de Catorce is een dorpje. 250 jaar oud ongeveer en als je er aan komt denk je dat in een ander land en andere tijd bent aangekomen. Om er uberhaupt te komen moesten we een weg van 24 kilometer over kinderkopjes af leggen om vervolgens door een 2.5 kilometer lange tunnel eindelijk aan te komen in dit vervallen dorpje. Waar je weggetjes zag die je niet met een normale auto in kon omdat het te stijl was. Ik kan niet met woorden beschrijven hoe dit dorpje eruit zag. Het leek wel of je echt 200jaar terug in de tijd was. Wat doe je daar vraag je je zeker af? Wij waren op zoek naar een plek waar we konden kamperen, in de natuur weg van alle herrie, weg van alle auto's en bussen, waar we geen bereik hadden met onze telefoon, waar we in alle rust ons zelf konden zijn. En dat vonden we hier :) Real de Catorce is nog best toeristisch, vraag me niet waarom. Maar van toerisme hadden wij niet zoveel last aangezien het doordeweeks was. In dit plaatsje hebben we 3 dagen gekampeerd. Er was geen camping maar het was geen probleem om je tentje ergens op te zetten en te kamperen. Prima, dat is alles wat we nodig hadden. Drie dagen aardig was gelopen in de bergen, prachtige natuur, lekker gegeten in kleine restaurantjes in de huizen van de mensen, wat opgesnoven van de lokale verhalen en bovenal heerlijk geslapen onder de sterren. Wel een nacht wakker geworden van paarden die plotseling om ons heen gras stonden te eten midden in de nacht. Haha, een top tijd dus. Toen we zaterdag, na 3 dagen, weer weg gingen was het een stuk drukker met toerisme, blij om weer verder te gaan!

Jerez stond er op de route. Een heel klein rustig plaatsje, niet veel bijzonders maar we hadden geluk! De nacht dat wij daar verbleven was er een optreden van Rondalla. Rondalla is een soort muziek typisch van het noorden; gitaar en zang. Drie woorden: GE-WEL-DIG. Super super romantisch waar elke vrouw bij weg zwijmelt haha. Ik heb gelijk maar even de CD gekocht :)

De volgende dag was alweer de laatste dag van de vakantie, dus weer terug naar Guadalajara. Via "La Quemada", een paar ruïnes waar we nog 2 uurtjes hebben gelopen, kwamen we rond 7pm weer thuis aan.

We hebben veel mooie dingen gezien, meegemaakt en bovenal heerlijk genoten van de vakantie samen. De eerste week werken zit er nu alweer op, dat valt altijd best even tegen. Maar we zitten nu weer lekker in het ritme. Snel schrijf ik weer een update over de dingen die in mijn dagelijkse leven gebeuren :)

Hoop dat alles goed gaat in Nederland, geniet van het mooie weer!

  • 31 Maart 2014 - 19:04

    Sita:

    Hey Samantha.
    Wat zijn jullie een creatieve mensen, Kamperen op je kamer. Ik vind het geweldig.
    Ik geloof dat wij maar eens moeten gaan sparen voor een vakantie in Mexico, wordt echt nieuwsgierig.
    En uiteraard willen we jou dan ook zien.Maar goed ,eerst sparen.
    ennuh , gefeliciteerd met je eerste jaar in Mexico.
    Groetjes en knuffels van Sita.

  • 31 Maart 2014 - 19:35

    Conny:

    Ha die Sam, dus je mag daar weer een half jaartje blijven:). Wel een gedoe hoor, hoop voor je dat de werkvergunning alsnog gaat lukken. Dus je bent er alweer een jaar....Heerlijk al die avonturen die je beleeft! Hier inderdaad volop genieten van het schitterende weer. Veel liefs, Conny

  • 31 Maart 2014 - 21:20

    Mary:

    Wat 'n verhaal weer! Alweer 'n jaar weg, de tijd vliegt. Leuk om weer eens wat uit Mexico te horen. Hoop dat je nu eens een werkvergunning gaat krijgen in dit half jaar. Het is hier idd heerlijk weer, wij gaan vrijdag 4 april weer over naar ons eigen stekkie. Heftige tijd achter de rug, hebben 9 weken in Noordwijk doorgebracht. Maar het ziet er allemaal gelikt uit nu. Nou Sam we horen weer van je.

    Liefs Mary xx

  • 01 April 2014 - 01:33

    Papa:

    je weet het weer mooi te schrijven sam.
    ik zal de volgende keer vragen of je mijn verhaal schrijft dan hoef ik het alleen maar te vertellen gaat een stuk makkelijker.
    fijn dat jullie zo genoten hebben .
    spreek je snel weer meis .

  • 01 April 2014 - 09:00

    Melanie:

    Wat weer een mooi avontuur! Super leuk om te lezen :).
    xx Melanie

  • 04 April 2014 - 13:32

    Oma:

    Dag lieve Sam,, wat een verhalen weer he, leuk om zo op de hoogte te blijven van jou leven daarHet duurt altijd rrn poosje , een dag of vier voor ik alles heb gelezen want ik kan er niet zo lang achter zitten,lezen dan krijg ik pijn in mijn hoofd, zal ook blij zijn als ik weer naar de oogarts kan en dat is nude 15de en hoor dan wat ze aan staar gaat doen want ik ben echt haed aan een andere bril toe.Maar fijn dat je het fijn vindt dat je weer aan,t werk bent, is een goed teken. nou ,ik schrijf je snel weer , dag lieverd xx oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 96267

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: