Werk? Wat is dat ook alweer? - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Werk? Wat is dat ook alweer? - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Werk? Wat is dat ook alweer?

Door: Sam van Oossanen

Blijf op de hoogte en volg Samantha

30 Mei 2013 | Mexico, Guadalajara

Eergisteren was het 2 maanden geleden dat ik in Guadalajara aankwam. Ik vind de tijd eigenlijk vrij langzaam gaan. Vooral als ik terug kijk naar de afgelopen twee maanden. Als ik bedenk wat ik allemaal heb gedaan en meegemaakt en dat maar in 2 maanden tijd!

Toen ik afgelopen dinsdag ochtend, 28 mei, wakker werd dacht ik aan wat ik had geschreven in een van mijn laatste blogs. Toen ik net een maandje in México was; dat het tijd was om een eind te maken aan de vakantie en te beginnen met werken. Ik voelde me op deze ochtend een beetje in tweeën gehakt. Want eigenlijk bevalt de vakantie behoorlijk goed dacht ik..

En die soort gedachtes zijn natuurlijk erg gevaarlijk. Het is hetzelfde als dat je tegen jezelf zegt: ik heb nu even helemaal geen zin in een relatie, ik ben gelukkig alleen. Juist dan loop je iemand tegen het lijf..

Nou is dat gelukkig nog niet gebeurd, maar wel werd ik een uur later op die ochtend gebeld. Of ik voor twee uur die middag op sollicitatie gesprek kon komen... Natuurlijk kan ik dat. En dus werd ik om 12 uur verwacht op het kantoor van een universiteit hier in Guadalajara. Via via was ik hier terecht gekomen, een vriendin van een vriendin van mij werkt hier bij personeelszaken. Altijd handig die contacten ;) Dus had ik met haar een heel gezellig gesprek. Waarin we meer gezellig zaten te kletsen dan dat we werkelijk mijn CV aan het bespreken waren. Ze markeerden een paar dingen geel, vroeg de standaard vragen zoals: Met wie woon je? Hoeveel betaal je aan huur? Heb je een vriend? (in Nederland zouden ze dit nooit vragen, en het volgende al helemaal niet:) Heb je tatoo's? 'mmm ja? Waar? Op mijn voet. Okay, nooit laten zien en altijd verbergen. Heb je piercings? 'mmm ja? Waar? In mijn tong. Laat is zien? Okay, die zie je niet zo goed. Als ze er naar vragen, zeg je maar dat je geen piercings hebt. Verder moet iedereen die hier komt werken een test maken. Deze test gaat over de geschiedenis van México, de taal, een beetje wiskundig inzicht e.d. Je hoeft deze test niet te maken, want waarschijnlijk weet je niet zoveel over de geschiedenis van México :). Als ze er naar vragen, gewoon zeggen dat je hem hebt gemaakt. Okay, heb je nog vragen?

De dag erna had ik nog een sollicitatie gesprek met de directeur (vader) en leidinggevende (zoon). Die vielen als een blok voor me toen ze hoorde dat wij Nederlanders heel punctueel zijn en dat ik goed weet om te gaan met Powerpoint. Nou dat was ook makkelijk...

Dus heb ik nu een baantje! Jeej, eindelijk! Het is een heel simpel baantje, niet echt in de richting van mijn studie, maar het is een begin! De functie heet assistent directie. Wat dus inhoudt dat ik mijn leidinggevende ondersteun in zijn activiteiten. Hieronder vallen archiveren, agenda beheer, telefoon aannemen, contact met leveranciers, en marketing. En als het van beide kanten bevalt zullen we ook de visum aanvraag doen. In de tussentijd mag ik tegen niemand zeggen bij welke uni ik werk, want ze zijn bang om een boete te riskeren voor illegale praktijken :)

De werktijden zijn maandag t/m vrijdag van 9 tot 17 of van 10 tot 18, met een uur pauze en zaterdag van 9 tot 13 of van 10 tot 14. De precieze tijden hoor ik wanneer ik begin. En wanneer ik begin hoor ik deze week. Ze zijn het kantoor nog aan het renoveren, dus ik zal vrijdag, zaterdag of maandag beginnen. Ik ga maar uit van maandag aangezien we in México zijn en hier alles lekker rustig aan gaat.. :)

Zoiets zei ook mijn leidinggevende: ik ben 4 uur per dag op kantoor, van 11 tot 15 ongeveer. De rest van de tijd moet je een beetje archiveren, af en toe een telefoontje aannemen.. het is heel rustig en simpel werk. Hahaha, okay.. we gaan zien hoe snel ik me zal gaan vervelen. Gelukkig heb ik net Netflix ondervonden. Ik heb in het nieuws gelezen dat dit ook onderweg is naar Nederland! Het zou echt super top zijn want het is zo makkelijk! Netflix is een website waar je lid van moet worden voor ongeveer 6 euries per maand. Op de website staan alle films, series, programma's die je je maar kan bedenken. Je kan dus overal ter wereld inloggen met jouw gegevens en films kijken! Mijn huisgenootje is hier lid van, dus heb ik haar inloggegevens :) ik zal me dus nooit vervelen op mijn werk...

En nog een bijkomend voordeel om in het 'onderwijs' te werken is de vele vakanties. Het zijn niet de absurde 7 weken zoals in Nederland, maar wel 4 weken vakantie per jaar! In elk andere industrie hier in México krijg je je eerste jaar ongeveer 7 dagen per jaar, dat is dus wel even een verschil!

Maar genoeg over werk :P. Wat heb ik de laatste 2 weken uitgespookt? Ook zonder werk had ik al een behoorlijk ritme gekregen. Ik ben veel verschillende dingen aan het doen, om mezelf te ontwikkelen en om meer mensen te leren kennen. Zo ga ik elke woensdag avond naar een Maya of ook wel een Sjamaan genoemd. Elke keer weer een super bijzondere ervaring om daar te zijn en te leren hoe hij met energieën omgaat en hoe hij naar het leven kijkt. Deze meditatie avonden worden gegeven in het huis van een vrouw die reikimaster is. Een hele lieve, open en rustige vrouw. Wie weet dat ik eindelijk de reiki 2 cursus een keer ga volgen...

Daarnaast doe ik veel dingen met vrienden; barbecues, charreadas (weten jullie nog wat dat is? Zie mijn verhaal over de EHBO post), natuurlijke zwembaden met heerlijk warm water, paardrijden. Volop aan het genieten dus van het leven. In juni begin ik samen met een huisgenootje/vriendin in een sportschool waar ze kick-boxen, pilates, yoga en danslessen geven. Ook ben ik druk bezig met de couchsurf community (zie www.couchsurfing.com). Voor diegene die hier niet meer bekend zijn, dit is een groep reizigers die hun 'bank' (couch) ter beschikking stellen aan reizigers die onderdak zoeken in hun stad. Ik was dit al in Nederland, maar heb hier nooit veel mee gedaan. Hier in Guadalajara is deze groep heel groot en worden er elke week activiteiten georganiseerd. Volgende maand heb ik als het goed is mijn eerste reizigers die een weekendje in mijn huis verblijven!

Nog steeds moet ik af en toe heel hard lachen om de cultuur verschillen. Af en toe is het moeilijk te onthouden dat 'gewoon' of 'normaal' totaal niet bestaat. In Nederland is het heel duidelijk wanneer de middag overgaat in avond. Het maakt niet uit wat voor seizoen het is, om 18:00 is het avond, toch? Hier is het pas avond als de zon ondergaat. Dus in de zomer is het later avond dan in de winter, niet heel logisch voor mij. Je krijgt dan situaties zoals: vanmiddag ga ik naar het zwembad, zo rond 19:00/19:30. Hahaha, je bedoelt dat je vanavond gaat zwemmen? Gekke mexicanen!!

Gelukkig is de temperatuur hier al wat gedaald en kan ik nu normaal slapen. Mei is altijd de warmste maand en in juni begint het hier wat op Nederland te lijken.. haha, het regenseizoen begint dan. Afgelopen donderdag was alvast een voorproefje van het regenseizoen en ik maak me ernstig zorgen! Ik ga maar alvast regenlaarzen aanschaffen...

Ik heb me laten vertellen dat het voornamelijk begint te regenen zo aan het einde van de middag, voor diegene die hebben opgelet, dit betekend dus zo rond 19 of 20 uur. Maar dit zijn dan wel echt tropische buien. En afgelopen donderdag avond wilde ik dus richting een paar vriendinnen om een bakkie te doen. Ik met mn parapluutje in de richting van de bus, maar dat bleek een mission impossible (onmogelijke missie voor de analfabeten). De straat was veranderd in één grote rivier! Je kon niet eens meer op de stoep lopen zonder nat gesproeid te worden door alle auto's en ik kon ook niet oversteken om aan de overkant de bus te pakken. Wat een narigheid! Uiteindelijk dus maar terug naar huis gegaan en ben ik met de auto opgehaald :) Dat gaat wat worden als zo meteen echt het regenseizoen begint..

Nou ik vind het wel weer even mooi geweest! Ik zal jullie snel vertellen hoe mijn eerste dagen op t werk zijn bevallen, maar ik ben bang dat ik helemaal gebroken zal zijn na de eerste week.. dan zijn we natuurlijk niet meer gewend.

  • 30 Mei 2013 - 22:55

    Conny:

    Hey Sam, wat fijn dat je werk hebt! Hoop dat het een beetje bevalt maar je bent iig bezig en hebt wat inkomsten. Succes ermee en ik hoor wel weer hoe het gaat. Ook succes met het regenseizoen. hier kunnen we de regenlaarzen hopenlijk gauw weer opbergen:( veel liefs , Conny

  • 31 Mei 2013 - 07:47

    Sylvia:

    Sammy!

    Wat een uitgebreid verhaal! Wauw, moet je gewoon weer aan de volle bak ;) Dat zal inderdaad even wennen zijn! Heel veel succes in ieder geval maandag op je eerste werkdag.
    Ik moet het kort houden, want ik heb vandaag school :)

    Liefs Syl

  • 31 Mei 2013 - 08:40

    Elms:

    Leukk sam!! Klinkt goed van t baantje! Hoop indd snel weer n update te krijgen hoe t bevalt. Wat gaaf trouwens dat je meedoet aan couchsurfing - in aus ook veel over gehoord.
    Ohw, trouwens, ik heb trouwens een 2e sollicitatiegesprek voor een tijdelijke werkervaringsplaats bij een uitzendbureau.. Dus wie weet :)
    Misschien tot snel spreeks! Liefs xx

  • 01 Juni 2013 - 11:28

    Mary:

    Gefeliciteerd met je baan! Wel lange weken incl. de zaterdagen.
    Hoop dat je je draai kunt vinden.
    Fijn te lezen dat je driftig bezig bent met van alles!!!
    Fijn dat jullie daar nu het regenseizoen hebben, je mag het daar houden, hahaha!!!!
    Succes maandag!

    Liefs Mary

  • 03 Juni 2013 - 20:05

    Oma:

    Dag lieverd, ja, een rijke man lost je vacantie gevoel opm maar onafhankelijk zijn is echt een beter gevoel hoor, dus kom met die luie billen van je stoel en zorg dat je nieuwe baas je niet meer kwijt wil, lukt je vast wel en misschien is het nog leuk werk ook, you never no hm.Maar fijn hoor dat je het naar je zin hebt en waar ga je zelf slapen als die gasten er zijn ? of is je huis zo groot dat dat gaat, leuk idee trouwens.
    Hier begint het eindelyk beter weer te worden ik zit alleen met een zere voet zodat ik niet kan tennissen, balenmaar het komt misschien wel omdat ik vier ochtende tennis en is teveel misschien, dus een paar dagen rustig aan maar.
    Wat doe je nog meer bij die Sjamaan dan mediteren? geloof graag dat het heel byzonder is. Iemand vertelde mij eens dat ik 10 duizend jaar geleden ook een sjamaan was maar een heel slechte, die bestaan dus ook, blijf mrt twee benen op de grond hoewel ik niet anders van je verwacht, dat heb je alwel bewezen en laat oma verder maar zeuren een dikke kus en ik hou van je Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 849
Totaal aantal bezoekers 96422

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: