Rennen voor je leven! - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Rennen voor je leven! - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Rennen voor je leven!

Door: Sam van Oossanen

Blijf op de hoogte en volg Samantha

25 Juni 2013 | Mexico, Guadalajara

Niet te letterlijk opvatten, er is niks ernstigs aan de hand! Wel fijn dat ik nu je aandacht heb :)

Zoals ik al liet weten in mijn vorige verslag is het regenseizoen nu echt van start gegaan. Vandaag regende het dus veeeel te vroeg waardoor ik niet zonder natte voeten te krijgen thuis kon komen vanuit werk :( Lekker dan, moet ik zeker voortaan met mijn laarzen naar mijn werk. Die heb ik trouwens nog steeds niet aangeschaft en daar had ik dan ook erg veel spijt van vandaag! Is even kijken wanneer ik tijd heb om langs de winkel te gaan om laarzen en een paraplu aan te schaffen.. het lijkt Nederland wel, alleen een stukje warmer. Maar het ergste is nog dat laarzen eigenlijk het probleem niet oplossen. Dan moet ik nog steeds rennen voor mijn leven.

Ik zal even de situatie schetsen: ik woon in een 'coto'. Dat is een buurtje of eigenlijk een afgezet terrein, waarvan de ingang wordt bewaakt. De ingang is gelegen aan een drukke weg. Deze weg veranderd in een rivier als het even heeft geregend. Als ik vanuit mijn werk, met de bus naar huis ga, moet ik vanaf de bushalte lopen. Dan loop ik op de stoep naast de weg die in een rivier is veranderd... je raad het natuurlijk al, als er auto's passeren vlak bij de stoep wordt je kledder nat gesproeid. En geloof me, hier zijn ze niet zo sociaal dat ze medelijden hebben met de voetgangers. Vandaag zag ik een jongen helemaal netjes met zijn overhemd, pantalon en nette schoentjes helemaal nat worden gesproeid door een bus! haha, dat is nog even wat meer water dan een auto. Gelukkig stond ik net veilig. Maar wat een drama zeg!

Anyways, overdag is het momenteel wat aangenamer qua temperatuur, wat wel lekker is aangezien ik niet in mijn korte broekje, slippertjes en shirtje aan kan komen op het werk... :D

Over werk gesproken! Mijn vorige baantje waar ik zo uitgebreid en enthousiast over heb verteld is niet doorgegaan. Vraag maar niet waarom, want ik heb werkelijk waar geen idee. De manager heeft het druk en dus geen tijd... snap jij het? Dan heb je toch juist iemand nodig die je ondersteunt? Het zal wel aan mij liggen die de logica er niet van snapt. Maar no worries (geen zorgen) ik heb alweer een ander baantje. Wat minder leuk, dacht ik aan het begin, maar met een bijkomend voordeel. Of eigenlijk wel meerdere, maar 1 heeeeeele grote! :D Er werkt hier nog een anders duits meisje en ze zijn net bezig om haar werkvisum aan te vragen. Dus daar kan ik mooi van profiteren! De eerste stap is zo goed als afgerond, ze zitten alleen op goedkeuring te wachten. Ik moet deze week dus als een malle een aantal documenten in orde zien te maken, waaronder een geboorte akte en bewijs van educatie niveau in het Spaans, met officiële stempels en de hele ratteplan... Heb ik net een internationale geboorte akte ontvangen (mijn eerste nederlandse rekening die ik in Mexico ontvang.. heel raar op een kaartje moet ik 3 maanden wachten maar een rekening is er binnen no time :S Hopelijk is het tevens de laaste) moet ik nu deze in het Spaans hebben...

Maar mij hoor je niet klagen (al leek het er misschien wel een beetje op) want ik ben super blij dat het nu dus daadwerkelijk in werking is de aanvraag voor mijn visum. En we kunnen kennis delen, want het duitse meisje heeft informatie en ik heb info en als we dat combineren wie weet dat het dan gaan lukken want het is echt een heel drama! Er moet elke keer dat we naar het migratie kantoor gaan een tolk bij zijn bijvoorbeeld!

Het ander bijkomen voordeel is dat ik werk met ecologische producten. Laat dat nou helemaal in mijn straatje liggen!! Echt geniaal, ik heb nog niet alle producten geprobeerd, maar als ze bevallen zal ik het met jullie delen en als er genoeg animo is kan ik zelfs wat opsturen naar Nederland! :) (laat verkoop nou ook onderdeel zijn van de job ;)) Ik dacht in de eerste instantie dat ik het niet zo leuk zou gaan vinden het werk, en bleef dus eigenlijk puur hangen omdat ik de mogelijkheid had om mijn werkvisum aan te vragen. Maar hoe langer ik er werk, hoe meer het me eigenlijk gaat bevallen. Het is geen normaal bedrijf, ze noemen het 'network marketing'.. Ik neem aan dat je het een beetje kan vergelijken met Amway, voor diegene die dat kennen, maar iets anders. Wat ik voornamelijk doe is mensen werven telefonisch. Het lijkt misschien saai, maar voor mij is het elke keer weer een nieuwe uitdaging om telefonisch een conversatie te houden. Dat is namelijk toch weer even anders dan face-to-face en ik leer dan ook enorm veel en mijn Spaans gaat met sprongen vooruit. Nu verdien ik nog niet zo veel, maar ze beloven me dat dat binnen 2 maanden gaat veranderen.. ik ben heel benieuwd.

Een ander bijkomend voordeel is dat ik geheel zelfstandig ben en dus mijn eigen uren kan maken. Ik kan komen en gaan wanneer ik wil... hoe relaxt is dat! Ik ben deze maand ook begonnen in een sportschool om lessen zoals kickboxen, yoga, pilates, latin amerikaanse dansen en zo nog een paar andere te volgen. Het komt dus goed uit dat ik zo flexibele uren heb zodat ik ook lekker kan sporten.

Een nadeel is dan wel weer dat het ongeveer 50 minuten tot een uur reizen is. Mijn werk zit in Guadajalara en ik woon in Zapopan.. maar forensen ben ik wel gewend en reizen hier is nooit saai... het is altijd maar de vraag of je aankomt op je bestemming. Is het niet de bus die er mee stopt, is het wel de vele 'bijna' ongelukken. Gelukkig is er nog nooit iets gebeurd!

De dagen vliegen voorbij en ik moet mezelf af en toe bewust even op stop zetten om dingen zoals mijn blog schrijven te doen. Ook sociale activiteiten wil ik natuurlijk niet laten liggen, dus al met al is mijn leventje hier langzamerhand aan het worden zoals mijn leventje in Leiden, altijd wat te doen.

Twee weken geleden ben ik naar het strand geweest! Het strand, in dit geval Sayulita, is ongeveer 4 uurtjes hier vandaan en het is dan ook niet dat je even een dagje naar het strand kan, helaas! We gingen een weekend, 2 nachtjes kamperen! whooehoo, daar hou ik zo van. Aan het strand, vlakbij de zee, onder de sterren, prachtige zonsondergangen en gezellig kampvuurtjes. Zie je het al voor je? het was een geweldig weekend. Even lekker helemaal uit kunnen rusten, al was ik toen nog niet begonnen met werken. Hahaha, ik heb me in ieder geval goed kunnen voorbereiden :P Sayulita is een klein en rustig plaatsje, met veel hippies en marihuana wordt er gedoogd.. Daarom is het waarschijnlijk ook een toeristisch plaatsje geworden. De zee was heerlijk warm, al hielp het dus niet echt om even af te koelen. Wel weer super veel tijd doorgebracht in het water want de golven zijn hier echt fantastisch!

Afgelopen zondag ben ik naar Tonala geweest. Twee jaar geleden ben ik daar ook geweest en hier vind je super veel lokale producten zoals aardewerken, beelden, sieraden, schilderijen, dieren, eten... En alles is super goedkoop! Ik wilde hier heen om wat decoratie te kopen voor mijn kamer! En ik ben geslaagd :) Nadat ik eindelijk iemand had gevonden die bereidt was met mij mee te gaan, een mexicaanse meid die ik heb leren kennen via couchsurfing! Super gezellige dag gehad en uiteindelijk kon ik nog maar met moeite zelfstandig met de bus naar huis. Nee niet door alcohol of iets in die richting, maar door de hoeveelheid spullen die ik had gekocht. Ik ben nu trotse eigenaar van een mooi schilderij met landschap, een waterkan (zo een die ook bij jullie thuis staat fer en pa!), een beeld, 2 aardewerken mokken, een plantje en een mandje. Ik had bijna ook nog 2 parkietjes gekocht, ik zag echt Bruno en Dizzy, alleen dan wat jonger en dizzy vooral wat magerder :D Wat zou ik het leuk vinden om weer wat huisdiertjes te hebben!

Ik denk dat dit wel weer even de lading dekt momenteel. ZO langzamerhand begint mijn kamer dus een beetje ingericht te worden. Als hij af is en naar mijn zin zal ik een foto naar iedereen toesturen!
Wat wel nieuw is voor me, maar dat komt denk ook omdat ik hier op 1 plek zit en niet aan het reizen ben, is dat ik heeeeel veel spulletjes mis van thuis. Ik zit er aan te denken om een doos op te laten sturen, zou dat veel kosten? We gaan het is even onderzoeken..

Nou luitjes, ik kan even niks meer bedenken.. er is vast nog heel vee dat ik jullie niet heb verteld, maar dat zal dan ook wel niet zo interessant zijn denken we dan maar... Skypen is momenteel dus wat lastiger. Ook al heb ik mijn eigen werktijden, midden op de dag even kletsen zit er niet in. Mochten er mensen zijn die graag even willen kletsen, let me know en dan regelen we wat op een zondag! (maar niet de aankomende 2 zondagen :P)

Tot de volgende keer!


OPGELET!
Aangezien ik het vervelend vind om mensen lastig te vallen, zou ik graag van degene die mijn verslagen lezen en willen blijven ontvangen een hele korte reactie willen hieronder! Ik ga namelijk de mailing lijst even aanpassen zodat mensen die liever geen automatische mailtjes meer willen ontvangen worden verwijderd! Je kan dan natuurlijk wel altijd nog op de website samopreis.waarbenjij.nu kijken en mijn verslagen lezen. Daarnaast ik vind het ook wel leuk om even te weten door wie ik daadwerkelijk wordt gevolgd! :)

  • 25 Juni 2013 - 06:29

    Elma:

    Ik volg. Gaaf van je baan!

  • 25 Juni 2013 - 08:43

    Papa:

    Wat ben je ook een malloot het he.
    Rennen voor je leven , houd er even rekening mee dat je ouwe vaar naar de 60 gaat he..:):):):):):):):)
    Opsturen van een door kost aardig wat maar we kunnen altijd kijken .
    Of je moet wachten tot november dan kan ik het meenemen , alhoewel dat dan wel ten koste gaat van mijn reis kilo's.
    Hey geniet lekker verder daar.
    Spreek je snel weer.
    Liefs

  • 25 Juni 2013 - 08:55

    Lies:

    Hiiii Sammy!
    Tuurlijk volg ik je en lees ik je verhalen! Mij dan ook lekker in die lijst laten staan!! Super leuk verhaal weer en je klinkt heel enthousiast, volgens mij heb je het goed naar je zin! Geniet er van en spreek je hopelijk snel weer! Zal je zo even terug appen btw :)
    X

  • 25 Juni 2013 - 09:04

    Bie:

    Uiteraard volgen wij ook! Wat zou je willen hebben? We kunnen vast wel iets regelen..
    xXx

  • 25 Juni 2013 - 09:09

    Frederike:

    Leuk verhaal weer!

  • 25 Juni 2013 - 09:16

    Maris:

    Tuurlijk lees ik je verslagen, vergeet alleen wat neer te zetten.
    Fijndat het allemaal zo goed gaat!!

    Groetjes en liefs vanaf hier!!! Ook van tess natuurlijk

  • 25 Juni 2013 - 09:34

    Sylvia:

    Sammy!!

    Parkietjes in die tropische hitte ;) Arme beestjes :P
    Fijn dat het werk je bevalt, hoeveel dagen moet je nu werken dan, nog steeds 5,5?

    Nou, ik lees je verslagen hoor!

    Liefs Syl

  • 25 Juni 2013 - 10:41

    Eva:

    Hi Sam, leuk om je berichten zo te volgen!!!
    Hele dikke knuffel van mij
    xxxxxxxx

  • 25 Juni 2013 - 11:13

    Peter:

    Hoi Sammie,

    Ik weet niet of je heel toevallig een beetje op mij doelde, maar ik vind het heerlijk om te lezen dat het goed met je gaat en je geen spijt hebt van je beslissing om huis en haard te verlaten. Was toch even spannend of het allemaal zou uitpakken zoals je wilde, maar volgens mij ben je aardig gesetteld.

    Keep me posted! (vooral ook over je ecologische ondernemening. ben benieuwd)

    x P

  • 25 Juni 2013 - 12:20

    Peter En Tamara:

    Hè Sam,

    We volgen je graag, het is mooi om te zien hoe je de wereld verkend!

    Liefs,
    Peter en Tamara

  • 25 Juni 2013 - 13:16

    Elles:

    Ej Sammy,
    Uiteraard lees ook ik je verslagen. Ik moet natuurlijk wel een beetje op de hoogte blijven van je 'avonturen'. Mooi om te horen dat je nu hopelijk toch een werkvergunning zal krijgen! Zonder baan wordt het uiteindelijk toch allemaal wel erg lastig. ;) Daarnaast ben ik blij dat alles een beetje op z'n plaats begint te vallen. We moeten maar gauw weer eens even bijbabbelen!
    Liefs,
    Elles

  • 25 Juni 2013 - 18:51

    Sita:

    Hey Sam,

    Natuurlijk volgen wij je verhalen.Ben blij dat je het naar je zin hebt.
    Schrok even van de kop van dit verhaal, tot ik de rest las.
    Maarre als je nou een hengel koopt,kan je dan ook vissen in die rivier voor de deur?
    Fijn dat je een baan hebt gevonden,al is het niet helemaal wat je zocht, je vind mettertijd vast wel weer wat anders.
    Fijne tijd verder en tot het volgende verhaal.
    Groetjes uit Friesland.

  • 25 Juni 2013 - 21:59

    Mary:

    Hey Sam,

    Natuurlijk volg ik je verslagen, probeer ook elke keer te reageren!
    De kop was idd wat minder goed gekozen door je, begrijp sommige reacties goed, maar je houd de spanning er goed in.
    Fijn te lezen allemaal wat je mee maakt.
    Kijk uit naar je volgend verhaal en hoop dat je kamer snel klaar is zodat wij de foto's ervan kunnen bewonderen!

    Groetjes en liefs vanuit Lisse. xxxxx

  • 26 Juni 2013 - 17:28

    Oma:

    Dag lieve Sam, wat een verhalen weer , fijn dat deze baan toch leuk er is dan je dacht he. Volgens mij heb ik er een gemist, want kan me van en verhuizing niets herinneren, maar je bent er begtijp ik op vooruit gegaan en wat heerlijk om wat leuke dingen dan te kopen he ,dan wordt het zo gezellig van, genieten tochMomenteel zit ik een betje in de lapjesmand dus houd ik het kort maar wis mij niet hoor, veel te leuk om je verhalen te lezen en zo te zien ben ik niet de enige. Nou Sqam nu ga ik even stoppen en je hoort snel weer van mij hoor, doeiii dikke kus , oma

  • 19 Juli 2013 - 05:27

    John :

    het regenseizoen vindt ik de beste tijd van het jaar overdag zon en in de avond regen :-) warm is het hier altijd wel ook in de winter ,alleen in het noorden van Mexico wil het wel koud zijn ik woon al weer jaren in Cuernavaca Nederland heb ik al 5 jaar niet meer gezien maar het gaat nog steeds goed.Tonala is wel leuk alleen wat erg toeristisch .En wat het werk hier in Mexico betreft dat gaat nog steeds moeilijk zeker als je voor een baas werkt .

    GR John

  • 20 Juli 2013 - 17:51

    Su:

    He Sam
    Leuk om je avonturen te volgen, goed om te horen dat je het zo te horen steeds meer naar je zin krijgt.
    Groetjes Su

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 499
Totaal aantal bezoekers 96462

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: