Juf Sam - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Juf Sam - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Juf Sam

Door: Sam van Oossanen

Blijf op de hoogte en volg Samantha

04 November 2013 | Mexico, Guadalajara

Wat gaat de tijd ongelooflijk snel. Niet alleen zit ik hier al meer dan 7 maanden, het is al meer dan een maand geleden dat ik jullie voor het laatst op de hoogte heb gebracht. Ik moest toen het land verlaten en ben een weekendje naar San Fransisco geweest. Wat echt geniaal was, maar waar ik niet heel erg van heb kunnen genieten met dank aan een heftige keelontsteking die ik opliep gedurende de vlucht van Guadalajara naar San Fransico. De incheck procedure was ook nogal ingewikkeld. Ten eerste kwam ik veeeeel te laat aan op het vliegveld door hevige regen en te veel verkeer. Maar gelukkig had ik nog 20 minuten om in te checken toen ik eindelijk aankwam, dat zou genoeg moeten zijn. Was het niet dat mijn ESTA niet meer geldig was en ik deze dus weer opnieuw moest registreren via internet.. Daar had ik dus geen tijd voor, stress! Uiteindelijk waren ze zo vriendelijk om me te helpen en mocht ik mee naar kantoor waar het digitale formulier voor me werd ingevuld. Ik moest bij aankomst in Amerika betalen zeiden ze, dat leek me geen probleem.. Tot op de dag van vandaag heb ik nog niks betaald... :)

Bij de immigratie dienst stonden ze me erg raar aan te kijken: "Okay, je bent 6 maanden in Mexico geweest, en nu blijf je hier 3 dagen, alleen in een hotel en daarna ga je weer terug." Ik moet er alleen maar om lachen dus ik heb ze lekker in het duister gelaten, zag geen reden om het uit te leggen. :D

Mijn drie dagen daar waren prima. Gezellig met een Mexicaanse vriend op getrokken maar vooral veel gerust. Doordat ik me niet lekker voelde ben ik dus ook niet naar het bos geweest met de grote bomen :( beetje jammer! Ik was super blij om weer terug in Guadalajara te zijn, dit voelt toch al een beetje als mijn thuis.

Vlak nadat ik terug kwam ben ik begonnen met werken bij een andere Engelse school. Daar werk ik nu alweer een maand en ik moet zeggen dat het me heel erg goed bevalt! Ook heb ik een redelijk goed inkomen wat me wat meer vrijheid geeft om leuke dingen te doen in de weekenden. Over 3 weken gaan we een weekend kamperen! Met een hele groep vrienden als het goed is, echt super veel zin in om de stad even te verlaten en de rust op te zoeken met de gezelligheid van vrienden :)

Maar even terug naar mijn werk. Ik heb hele variërende dagen en dat maakt het juist zo leuk. Daarbij spreek ik veel verschillende mensen en heb ik super veel vrijheid. Dat bevalt me denk nog wel het meest. Geen leidinggevende die aan je hoofd loopt te zeuren. Maar wat doe ik precies? Elke ochtend van maandag tot en met vrijdag geef ik les op een kleuterschool. Het zijn 7 groepen met kinderen van 2 tot 5 jaar. Elke groep geef ik elke dag 30 minuten les. Met de jongste doe ik voornamelijk spelletjes en zing ik veel in Engels. De andere groepen hebben hun eigen werkboek waar we mee werken en daarnaast doen we leuke activiteiten. Ik had het nooit verwacht, maar tot nu toe vind ik het erg leuk werk. Ik ontken niet dat het best moeilijk is om de orde te houden met alle kids aangezien ik alleen Engels met ze praat en ze daarom veel niet begrijpen en doorkrijgen. Maar gelukkig zijn de leraressen heel aardig en helpen ze me meestal wel een handje mee :) Afgelopen donderdag was Halloween, dus moesten we verkleed, de hele school! Sommige hebben vast wel al de foto's gezien op facebook. Het was echt een geniale dag. Ik heb niet zoveel les gegeven maar voornamelijk Engelse liedjes gezongen met ze. Het is heel leerzaam om bij een kleuterschool te werken voor mij. Want elke feest dag wordt gevierd en ik kom dus veel te weten over de cultuur. Zo was het afgelopen weekend 'Dia de muertos', dag van de doden. In school werd er een altaar gemaakt met foto's van dierbare die waren overleden en verschillende producten die deze dierbare lekker of leuk vonden. Het idee is dat de doden deze dag naar het altaar komen om deze dag met de 'levenden' te vieren en te eten of te ervaren wat zij toen ze nog leefden heel erg konden waarderen. Natuurlijk heb ik ook een foto van mama opgehangen :)

Werken op een kleuterschool met iets van 170 leerlingen is leuk, maar niet goed voor de gezondheid. (wel goed voor geheugen training aangezien ik alle kinderen bij hun naam moet kunnen noemen en het zijn geen Piet, Klaas, Kees en Derk) Ik ben blij dat ik geen zoetekauw ben en heeeel blij dat ik geen chocola lust, want bijna alle tractaties zijn met chocola. En bijna elke dag is er wel een verjaardag. En die verjaardag moet gevierd worden en moeders doen dan ook hun stinkende best om zoveel mogelijk eten mee te nemen naar school en zodat iedereen kan genieten. Ik heb ondertussen bedacht wat ik met al die tractaties kan doen, gebruiken in mijn spelletjes in mijn andere lessen... :) Verder werkt het hier iets anders dan in Nederland. Er zijn hier te weinig scholen waardoor er dubbele 'dagen' worden gedraaid. Van 8am tot 1pm en van 2pm tot 7pm ongeveer. Wat dus inhoud dat je of in de ochtend naar school gaan of in de middag. Als ik hier vertel dat ik 's morgens naar school ging en 's middags terug moest komen voor nog 2 uurtjes staan ze je raar aan te kijken. Dat is trouwens ook iets wat hier niet zou werken aangezien ze niet echt punctueel zijn hier kan je maar beter 1 keer per dag hebben dat ze te laat hun kind komen brengen dan 2 keer hahaha. Aan het eind van de dag wordt er met een microfoon omgeroepen wiens mama of papa er aan de deur staat. Dit vond ik nogal bizar, maar ik ben er nu al aan gewend. Het is hier allemaal niet zo veilig als in Nederland waar de school gewoon open is en iedereen naar binnen en buiten kan lopen en waar alle mama's op het schoolplein staan de wachten tot dat haar kind naar buiten komt rennen. Nee, de meeste scholen staan aan drukke wegen dus elk kind wordt echt overgedragen aan de ouder, ook om zeker te zijn dat niet iemand anders het kind mee neemt. Elke maandag ochtend wordt het volkslied gezonden met de hele school, ik denk dat Nederland daar nog wel een voorbeeld aan kan nemen :)

Rond 12:30 ben ik klaar met lesgeven aan de kids. Ik warm dan mijn lunch op die ik altijd braaf meeneem en dan heb ik even pauze. In de middag geef ik les in verschillende bedrijven. Ik heb momenteel drie bedrijven waarvan de bekendste Continental (vliegmaatschappij) is. Zoals je begrijpt zijn mijn ochtenden en middagen dus compleet anders en daarnaast kan ik lekker mijn eigen ding doen. Ik vind het heerlijk die vrijdag en ik geniet van mijn dagen. Ik geef nu ongeveer 30 uur les per week. Maar daarnaast reis ik veel van de ene naar de andere plek en moet ik ook nog mijn lessen voorbereiden. Al met al is het dus wel veel werk maar dat vind ik niet zo erg. Het is heel relaxt werk en ik heb gezellige leerlingen :) Dus ook al ben ik van maandag t/m donderdag van 8:30am tot 8:00pm ongeveer van huis geniet ik van mijn dagen en dat is een speciaal gevoel. Vrijdag en zaterdag werk ik alleen in de ochtend, dus vrijdag middag tijd voor boodschappen, wassen, kamer opruimen en dat soort noodzakelijke dingen. En zaterdag middag en zondag de hele dag om te relaxen, leuke dingen te doen en me voor te bereiden op een nieuwe werk week.

Het is nog maar een maand dat ik op deze manier werk, dus wie weet dat het over een tijdje wat minder leuk is allemaal, maar als ik dan alleen denk aan het weer in Nederland en hoe heerlijk het hier is (sorry) word ik alweer vrolijk. Ik maak me nergens zorgen om..

Hier is de kerst sfeer alweer een maand in volle gang en word ik aan alle kanten gevraagd wat mijn plannen zijn. De kerst gedachten is bij mij nog ver te zoeken, mede dankzij het weer denk ik. Gelukkig geef ik niet zoveel om kerst en ik ben er dus ook niet zoveel mee bezig. Ik ben er van overtuigd dat ik IETS ga doen, maar wat is nog de vraag. Waarschijnlijk beland ik bij een familie sinds iedereen Kerst hier met familie viert en ik dus op sleeptouw word genomen door iemand haha.

Een maand geleden hebben we een eet middag georganiseerd. Iedereen nam wat te eten mee, en ik vond het leuk om iets typisch Nederlands mee te nemen. En aangezien dit zo begin October was kon het niet anders dan Hutspot zijn. Heel traditioneel zonder bijzondere ingrediënten. Het was dus wat saai voor de Mexicanen die veel verschillende smaken in een gerecht zijn gewend. Maar met chili en limoen was het heerlijk, hahaha. Cultuur barbaren!

Verder gaat het met mij persoonlijk erg goed de laatste tijd. Ik zit goed in mijn vel en heb het gevoel dat mede dankzij mijn baan mijn leven wat gestabiliseerd is hier. Dat geeft me een rustig gevoel. Wel mis ik jullie allemaal enorm.. ik besef me heel goed dat ik het hier zo erg naar me zin heb dat terug keren naar Nederland nog niet in mijn gedachten is opgekomen. Ik moet jullie dus nog een tijd missen! Maar ik zal jullie digitaal zoveel mogelijk op de hoogte houden! Tot snel!

  • 04 November 2013 - 09:03

    Mary:

    Hey juf Sam,
    wat super leuk te lezen dat jij het zo goed naar je zin hebt bij die kleintjes!
    Dat jij je plekje zou vinden daar, was al duidelijk voor ons, maar toch fijn dat het bevestigd word!
    Hier is de kerstkoorts ook al toegeslagen hoor, vind het ook vreselijk!
    Er zijn eerst nog zoveel andere festiviteiten op komst.
    Succes verder en tot hoors.

    Mary xxx

  • 04 November 2013 - 12:34

    Hoi Sam:

    Ja, dat was best lang geleden, heel fijn om weer wat van je te horen en nog fijner dat het goed nieuws is!! Leuk om te lezen weer:):) Wel een pittige baan hoor! Vandaag een regen en wind dag hier dus je kan daar extra genieten! Misschien moet ik toch maar een keertje naar Mexico komen:) Veel liefs XXXXX Conny

  • 04 November 2013 - 13:02

    Lies:

    Haai Sammy!

    Super leuk om weer wat van je te lezen! en heel fijn om te horen dat het zo goed met je gaat!
    Leuk dat je werk zo afwisselend is ja, lesgeven aan kleuters is heel wat anders dan aan bedrijven, maar goede afwisseling!
    Ja, ik zou idd maar lekker genieten van het weer! hier is het herfst incl. stormen en regen, bah!
    Nou geniet lekker daar meid!
    Liefs, lies

  • 04 November 2013 - 15:17

    Sita:

    Hey Sam,
    Blij te horen dat je je draai gevonden hebt en leuke banen hebt.Hier zijn ze vooral met de Sint bezig en vooral met zwarte Piet. Want er zijn een aantal mensen die vinden dat dat niet meer kan.En verder liggen uiteraard alle kerstspullen ook al in de winkel. Voor de rest, het loopt hier allemaal wel lekker.
    Veel plezier met je banen en tot horens.
    Groetjes en knuffels van iedereen uit Friesland, xxx

  • 04 November 2013 - 22:06

    PetervW:

    He Sam,

    Meestal reageer ik niet (zoals al eerder toegegeven) maar vind het mooi om te zien dat je zo lekker je draai hebt gevonden.
    Toch grappig dat je als Nederlander in Mexico zo succesvol kan zijn met Engelse lessen geven in een land wat zo dicht bij America ligt, je zou toch denken dat het vol zit met Americanen die Florida toch te duur vonden en dan maar in Mexico met pensioen gaan. Half Engeland gaat hier met pensioen in Spanje ;-).
    Vind het echt super om te horen dat je zo lekker in je vel zit, geniet ervan!

    Groetjes uit winderig en nat Nederland waar tornado's in Wijk bij Duurstede en Zwarte of toch weer niet Zwarte Piet het nieuws beheersen!

    Groet, Peter (en Tam, Koen en Floris)

  • 05 November 2013 - 12:54

    Laurens:

    Hee Sam,

    van mij ook maar eens een berichtje op je blog (ik blijf ze gewoon lezen hoor!). :) Leuk om te horen dat het allemaal zo goed gaat daar, dat je plezier in je dagen hebt en goed in je vel zit!

    Het is elke keer weer gek om te horen hoe anders het daar allemaal gaat (ookal ken ik de verhalen van Mexicaanse familieleden wel). Maar zo te horen werkt het voor jou goed! Je draait trouwens wel lange dagen zeg.. zeker voor een 30 urige werkweek!

    Hoop dat je het zo even vol kan houden! Een beetje stabiliteit kan geen kwaad denk ik zo. Het lijkt me leuk om binnenkort weer eens met je te spreken, misschien kunnen we een keertje skypen ofzo? In ieder geval heel veel succes en plezier daar!

    Groetjes,

    Laurens


  • 13 November 2013 - 09:12

    Syl:

    Haaj Sammy!

    Jajaja, wrijf het er maar lekker in dat het weer daar zo mooi is. Hier is het nu al verdomd koud 's ochtends op de scooter!
    Fijn om te horen dat het werk goed bevalt, toch wel een fijne bijkomstigheid ;)

    Nou, ik ga maar weer verder met mijn werk!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 593
Totaal aantal bezoekers 96286

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: