En zo krijgt je leven langzaam weer vorm - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu En zo krijgt je leven langzaam weer vorm - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

En zo krijgt je leven langzaam weer vorm

Door: Sam van Oossanen

Blijf op de hoogte en volg Samantha

25 Juli 2013 | Mexico, Guadalajara

Ik mag mezelf een schouderklopje geven, ik hou het netjes bij, mijn laatste blog was nog geen maand geleden! Het voelt als een eeuwigheid de laatste keer dat ik heb geschreven, zoveel dingen maak ik mee hier, nog steeds zoveel nieuwe indrukken. Ik begon me al een beetje schuldig te voelen dat ik zo lang niks van me had laten horen, maar dat blijkt overbodig.

Bedankt voor alle reactie op mijn vorige blog. De mailinglijst is aangepast en ik heb nu een beetje een idee voor wie ik allemaal schrijf en ik weet dus ook wat ik allemaal niet kan schrijven.. just kidding (grapje), niks gecensureerd, ik schrijf zoals het is.

Waar te beginnen deze keer.. owja, ik begin met het koelste! Ik heb sinds 2.5 week fulltime tot mijn beschikking een VESPA. Jaja, ik had ook zo een ding op twee wielen thuis. Dit is hetzelfde merk alleen een stukje nieuwer en een stukje langzamer helaas.. Het is een mega duur ding dus ik ben er erg zuinig op, maar dat is alleen maar goed want dan ben ik ook zuinig op mezelf :) Want het was wel even aanpassen hier in het verkeer. Wat een imbecielen af en toe. Op de fiets wordt je al niet echt gerespecteerd, maar op de motor is het niet echt anders. Nu heb ik nog wel het voordeel dat de meeste waarschijnlijk denken daar gaat zo een blond toeristje en dus wat voorzichtiger met me zijn, maar het zijn vooral die bussen. Daar blijf ik ver van uit de buurt. Het lijkt wel alsof ze heilig voor me zijn.. ik geef ze altijd voorrang, ga met een grote boog om ze heen en plant mezelf nooit voor ze bij een stoplicht. Want in tegenstelling tot mijn antieke vespa van thuis trekt deze niet zo snel op. Maar het is heerlijk om op de scooter te rijden en tussen de stilstaande auto's heen te manoeuvreren. Wel ben ik me bewust geworden van het aantal ongelukken die hier gebeuren, niet hele erge ongelukken maar wel wat aanrijdinkjes. Is ook niet zo heel gek als je ziet hoe ze hier rijden en hoe ze hier hun rijbewijs halen: je betaalt 120 euro voor 7 dagen, 1 uur per dag rijden en daarna doe je examen en je moet wel heeeeel slechts zijn wil je dat niet halen, en al haal je het niet geef je gewoon wat geld en dan haal je het als nog. Of je neemt geen rijlessen en oefent wat met je familie en doet daarna examen. Echt met een pakkie boter dus zoals wij dat zouden zeggen in Nederland. Mensen staan me dan ook behoorlijk raar aan te kijken als ik uitleg wat er wel niet gedaan moet worden om je rijbewijs in Nederland te halen. Je kan je voorstellen hoe nog raarder ze kijken als ik zeg dat je zelfs voor je scooter rijlessen en examen moet doen… Gekke Nederlanders.

Ik ben nu ook wat meer gewend aan de regenbuien. Want ja het is hier dan wel zomer, zomer betekend ook regen! De eerste dag dat ik op de scooter naar mijn werk ging kwam ik thuis als een verzopen katje. Voelde net als Nederland. Alleen is het hier buiten dat je net zoals in Nederland nat wordt, wat gevaarlijker omdat ze hier niet zo een goede afwatering kennen en dus binnen de kortste keren alle wegen onderwater lopen. Nu is dat misschien nog niet het ergste, als je maar voorzichtig rechtdoor rijd en op tijd remt is er niks aan de hand. Maar wat wel vervelend is, is dat 90% van het asfalt hier van die mooie gaten heeft. Die je goed (maar niet altijd even makkelijk) kunt ontwijken als je ze ziet. Maar door het water zie je ze niet en kun je ze dus ook niet ontwijken. Helaas staat de scooter te koop dus zal ik er niet al te lang gebruik van kunnen maken. En even 2000 euro neerleggen gaat het hem ook niet worden :P

De afgelopen maand ben ik ook actief geweest in de sportschool, dat wil zeggen verschillende klasjes volgens zoals Yoga, Pilates, Ritmos Latinos (dansen), cross training, lift training en nog een paar. Het is hier net zo duur als in Nederland om lid te zijn van een sportschool, dus vond ik ook dat ik minimaal 2 keer maar eigenlijk 3 x per week mij in de sportschool moest bevinden. Soms ging ik ’s morgens voor het werk (om 7 uur!!) en soms aan het einde van de middag. Maar ook al vond ik het best relaxt om even bezig te zijn vind ik het toch wat veel tijd in beslag nemen. Dus ben ik er maar weer mee gestopt. Als ik zo nodig wat aan sport wil doen kan ik ook altijd lekker in de buitenlucht een rondje fietsen of lopen in het park dichtbij mijn huis. Ik ben in Nederland nooit echt naar een sportschool geweest en al helemaal niet in de ochtend. Maar deze sportschool zit gewoon vol om 7 uur ’s ochtends met mensen die de bizarste (als dit een woord is, zo niet excuses hiervoor) kleding aan hebben. Ik praat even voornamelijk over de vrouwen omdat die mij het meest opvielen. Alles is helemaal op elkaar afgestemd. De kleur van de schoenen vind je terug in het truitje, het truitje is zo kort en zo sexy mogelijk, dat wil zeggen dat als je een grote voorgevel hebt je die ook duidelijk moet laten zien. Het broekje is driekwart en strak om de benen zodat je goed de kont kan zien… alsof ie uberhaubt te missen valt bij die latinos. En als klap op de vuurpijl hebben ze een bijpassend kleurend inimini vestje aan die zo snel mogelijk uit gaan om zoveel mogelijk van hun lichaam te laten zien. Ongeloof, het is net een soort mode wereldje waarin je je bevindt.

En dan nog even het thema werk. Ik ben nog steeds bezig met de organisatie die ecologische producten verkoopt. Ik ben momenteel druk aan het voorbereiden om de producten ook daadwerkelijk te gaan verkopen. Om mij daarbij een beetje te helpen heb ik een Facebook pagina gemaakt. Alles is natuurlijk helemaal in het spaans omdat ik hier alleen Spaanse klanten heb, maar de geïnteresseerde kunnen zoeken: Ecología y Salud Keex int. Guadalajara. Als je gaat kijken wil je dan ook mijn pagina leuk vinden? Hoe meer likes hoe beter natuurlijk  Alvast bedankt! Ik zie het als een uitdaging om mensen hier bewust te maken dat de producten die je in de supermarkt of in welke commerciële winkel dan ook kan kopen slecht zijn voor je gezondheid en voor het milieu. Het idee van mijn pagina is dan ook alternatieve (organische en ecologische) producten aan te bieden naar aanleiding van een artikel die aanduidt waarom commerciële producten slecht zijn. Kan ik ook nog een beetje van mijn passie erin kwijt.

Ik moet nog veel producten proberen, maar ben wel echt overtuigd van de kwaliteit. Heb ondertussen met veel mensen gesproken die al enige tijd de producten gebruiken en soms hoor je echt bijzondere verhalen. Veel producten die ik ook aan een aantal personen zou willen aanbevelen in Nederland. Zoals bijvoorbeeld tandpasta zonder fluoride, een body-oil zonder chemicaliën, een heerlijke ruikende natuurlijke shampoo of een deodorant zonder aluminium.. Nog maar niet gesproken over de personen die willen stoppen met bijvoorbeeld roken, teveel koffie drinken of teveel frisdrank drinken. Ik heb een product dat het lichaam op een natuurlijk manier schoont maakt en dat zorgt ervoor dat je minder behoefte hebt aan dit soort producten. Helemaal in combinatie met een product die je natuurlijke energie balans weer op orde brengt. Deze is verstoort door alle chemicaliën die ze tegenwoordig in ons eten stoppen. Dit is slechts een klein gedeelte van de vele producten die we hebben. Wie weet als er genoeg animo is dat ik een doosje op kan sturen naar Nederland, kunnen jullie het zelf proberen en kijken of het wat is. De officiële website is: www.keex.mx. Ik heb net even gecheckt en je kan deze ook in het engels bekijken, rechts bovenaan moet je dan even op ‘English’ drukken. Op deze site vind je dus meer informatie over het bedrijf maar ook over de producten! Scheelt mij weer een hoop typ werk want we hebben geloof ik over de 40 producten.

Maar over het werk zelf. Ik ga namelijk elke dag netjes naar kantoor. Omdat je eigenlijk je eigen organisatie aan het creëren bent ben je helemaal vrij om te doen wat je wilt. Enige discipline is dus wel nodig, en daarom zit ik minimaal elke dag van 10 tot 16 uur op kantoor. Soms wat langer, en soms zoals vandaag wat korter. (ik zal zo even uitleggen waarom ) Wat ik op een dag doe is mensen bellen. Ik heb vacatures geplaatst op verschillende vacature banken en soms zoek ik zelf CV’s. Ik heb dan gezellig een telefonisch gesprekje met de mensen om te vragen wat hun werkervaring is, waarom ze iets anders zoeken, waarom ze zijn weggegaan bij het bedrijf, wat ze per maand verdienen enzovoort. Eigenlijk een soort van kleine sollicitatie. Daarna als blijkt dat het een geschikt persoon is nodig ik ze uit op kantoor om een presentatie bij te wonen en nog wat persoonlijker met ze te pratne. Elke dag geven we presentaties waarin we vertellen wie we zijn, wat we doen, de producten en de mogelijkheden in de organisatie. Zoals je merkt praat ik echt mega veel Spaans op een dag en ik moet zeggen dat ik het echt super gaaf vind om te zien hoe mijn Spaans is verbeterd in zo een korte tijd. Natuurlijk heb ik nog steeds af en toe dat ik dingen niet begrijp of woorden niet ken, maar over het algemeen kan ik alles heel goed volgen en zelfs grapjes leuk vinden!

Zo ziet dus een beetje mijn dag eruit. En ik moet zeggen het bevalt me echt super goed! Vooral de vrijheid die je hebt om te beslissen wat je wilt en hoe je het wilt, maar ook de financiële vrijheid die je creëert op den duur. En daarnaast het ecologische tintje maakt het helemaal af!

Doordat ik zoveel met verschillende mensen praat en verschillende CV voorbij zie gaan vallen me wel een paar dingen op. Zo beginnen bijvoorbeeld alle mobiele nummers én lokale nummers met 33. Wij kunnen op kantoor alleen bellen naar lokale nummers, is natuurlijk veel goedkoper, maar je moet dus altijd proberen te bellen om te kijken of het een vast of mobiel nummer is. Hoe onlogisch… Een studie die je niet hebt afgemaakt maar wel bent begonnen is hier nog veel waard. Het is dan ook echt de moeite waard om dat op je CV te zetten en dat doen ze ook. Ongeveer 80% van de mensen hebben hun studie niet afgemaakt. Daarnaast kan heb je verschillende statussen als je je studie wel hebt afgerond. Zo heb je ‘pasante’ dat zoiets betekend van: ik ben wel klaar maar ik heb mijn laatste semester nooit betaald dus heb ik ook mijn diploma niet gekregen. Of heb je een die betekend dat je je studie wel hebt afgerond maar niet een thesis hebt geschreven op het eind maar een examen hebt afgelegd. Een beetje gecompliceerd als je het mij vraagt…. En kom je serieus mannen en vrouwen tegen die op hun 36ste nog thuis wonen. Dat is een heel raar gesprek…. Je ziet dat een persoon 36 is op zijn CV, je belt op naar (hopelijk) een thuis telefoon en je vraagt naar Don Juan huppeldepup. Als je dan te horen krijgt: ‘die is momenteel niet aanwezig, ik ben zijn vader waarvoor belt u?’ Moet je toch even nog een keer kijken naar zijn geboortedatum.. ja hij is toch echt 36…
Maar ik heb ook hele leuke gesprekken met mensen die horen dat ik niet Mexicaans ben, nu is dat niet heel erg knap want mijn accent is helaas overduidelijk.. al had ik laatst een wat oudere vrouw aan de lijn die presteerde te zeggen: Waar bevindt zich het kantoor? U klinkt namelijk niet alsof u uit Guadalajara komt…. Nee mevrouw ik kom zelfs helemaal niet uit México, maar bedankt voor het compliment. Ook sprak ik een meneer, die na het hele gesprek (in het Spaans) me toch eventjes moest melden dat hij ook heel erg goed engels sprak… Bedankt voor de belediging meneer, hahaha.

Achja, je maakt van alles mee joh. Maargoed, vandaag was ik dus maar heel kort op kantoor omdat ik met mijn huisgenootje naar een workshop ben geweest. Een creatieve workshop waar we hebben geleerd iets moois te maken met een soort klei genaamd ‘Barro’. Als ze dit zouden lezen zouden ze nu boos op me worden want het doel van de workshop was juist laten zien dat ‘barro’ (sorry geen idee hoe je het noemt in het Nederlands) absoluut niet het zelfde is als klei.. maargoed, bij gebrek aan een goede vertaling. Dus heb ik heel creatief een grote roos gemaakt met daarop een vlinder en twee bijtjes. Super lekker om zo buiten bezig te zijn en even je verstand op nul te zetten!  Ik heb dus heerlijk genoten en het resultaat mag er ook echt wel zijn als zeg ik het zelf.

Okay luitjes, ik zeg dat het tijd is om te stoppen. Het is hier half 12 ’s avonds en dus tijd om lekker te gaan slapen. Ook denk ik dat jullie wel weer genoeg gelezen hebben. Ik kan nog uren door praten over andere dingen, voornamelijk cultuur verschillen, heimwee momentjes en werkvisum vorderingen, maar dat bewaar ik wel voor de volgende keer! Vergeet niet mijn pagina even te bezoeken als je het leuk vindt en Facebook hebt :D

Hasta luego!

  • 25 Juli 2013 - 08:45

    Pa:

    Hey business woman
    Ik ga zeker je site bekijken , ben erg benieuwd.
    Kijk je uit op die scooter.
    Ik spreek je snel lieverd
    Liefs

  • 26 Juli 2013 - 05:01

    John :

    Fietsen en scooters kan ik je hier niet aanraden ik heb zelf een honda 1000 gehad en een Italika maar ik heb ze de deur uigedaan veel te gevaarlijk hier met die rutas ik pak liever de auto een Ford Escape wat wel zo prettig is en beter te rijden met de regen hier, en niet te vergeten de topes . Mijn rijbewijs had ik hier voor 500 pesos en daarnaast heb ik mijn nederlands rijbewijs nog.
    Van tien tot 4 uur werken lijkt mij perfekt ik begin om 7.30 tot 17.00 uur en zaterdag en zondag vrij.
    Groeten uit Jiutepec 45 min van Cuernavaca
    John

  • 26 Juli 2013 - 19:10

    Sita:

    Hey Samantha. wat fijn dat je je draai gevonden hebt op je werk. Geweldige werktijden moet ik zeggen. Ik zou daar niet durven rijden denk ik, vind je erg dapper.Ik ga zeker op je site kijken.
    Groetjes en veel liefs uit Friesland.

  • 26 Juli 2013 - 22:11

    Bianca :

    xXx Goed bezig! Kun je dat bedrijfje niet naar Nederland halen? ;p

  • 26 Juli 2013 - 22:48

    Conny Pompe:

    Hey Sam, Vind het ook maar niets, jij op de scooter daar!! Autootje lijkt me beter!
    Super dat bedrijfje. Ik ben wel geinterresserd hoor, dus wanneer je het naar Nederland gaat halen wordt ik wel klant:) Heel veel lliefs en VOORZICHTIG! XXXXXXXXXX

  • 27 Juli 2013 - 13:47

    Mary:

    Hey stoere meid,

    Wat heb je er weer 'n leuk verhaal van gemaakt.
    Fijn te lezen dat het zo goed met je gaat,(tot nog toe dan), je weet het niet jij op die scooter????
    Leuk je bedrijfje zo te volgen, ga zeker kijken!
    Hoor van je vader dat hij het eea verteld heeft van mij, gaat redelijk goed hoor!
    Nou Sam, succes en tot mails.
    Doe wel voorzichtig!!!!

    Liefs Mary

  • 29 Juli 2013 - 10:15

    Syli:

    Haaj Sammy,

    Wat een verhaal weer! Hier is het nu geweldig weer, maar er komen wel steeds meer regenbuien aan... Helaas.

    Doe voorzichtig in het verkeer hè. Ik krijg het een beetje benauwd van al die verkeersongelukken die nu opeens in het nieuws komen.

    Liefs Syl

  • 19 Augustus 2013 - 18:10

    Lies:

    Hi Sam!

    Heb het nu pas gelezen, maar erg leuk verhaal weer! Fijn dat je het werk zo leuk vindt! En heerlijke werktijden idd...! Ben benieuwd naar je volgende verhaal en snel skypen idd!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 96441

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: