Slapeloze nachten - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Slapeloze nachten - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Slapeloze nachten

Door: Sam

Blijf op de hoogte en volg Samantha

21 Augustus 2013 | Mexico, Guadalajara

Daar zijn we weer. Ik wide eigenlijk gisteren avond een update schrijven, maar ik was zo druk met koken, muggen vangen en andere dingen uit te zoeken dat ik om half 1 's nachts het wel welletjes vond om te gaan slapen. Ik heb gelukkig iets van slaap kunnen meepakken al lag ik om half 6 al weer klaar wakker. En dit is niet de eerste nacht. Je vraagt je zeker af waar dit door komt? Ik zal het je even uitleggen..

Ik ben begonnen met werken bij Keex Internacional omdat zij mij konden helpen met mijn visum aanvraag. Geniaal dacht is, maar zoals zo vaak loopt het allemaal tegen. Er zijn 4 stappen voordat ik mijn werkvisum in handen kan hebben. De eerste stap was al gedaan, half mei, dus kon ik zo mee stromen met de 2e stap. Het leek zo gaaf. Maar we zijn nu weer bij 0 aangekomen en de eerst stap moet opnieuw worden ondernomen :( Waarom? Omdat de registratie wat ze in Mei al hebben gedaan, niet goed is gegaan en het bedrijf dus nog niet geregistreerd staat. Daarbij komt dat degene die dit allemaal op zich heeft genomen en hier dus verantwoordelijk voor is het heel druk heeft en dus bijna geen tijd heeft om dit even snel op te lossen. Erg vervelend allemaal en dit heeft mij genoodzaakt een andere weg te bewandelen.

Wat wil ik hiermee zeggen. Ik blijf bij het bedrijf werken, maar op een lager pitje. Het genereert nog geen voldoende inkomen om van te leven en aangezien ik hier nu 5 maanden zit bijna is het tijd om op eigen benen te staan en de spaarrekening met rust te laten. Mijn prioriteit toen ik ging werken bij dit bedrijf was (en is nog steeds) mijn werkvisum bemachtigen.. die laat dus nog even op zich wachten.

Dus ben ik sinds maandag aan het bedenken hoe ik voldoende geld kan verdienen. En daar zijn een paar dingen uitgekomen. Een ding daarvan is het geven van Engelse les. Ik ben gelijk Engelse scholen gaan bezoeken en heb sinds gisteren te horen gekregen dat ik vandaag begin met een training (woensdag t/m zondag!) en volgende week maandag begin ik met mijn eerste lessen geven! :) Geniaal, dat is in ieder geval iets dat mee zit. Met dit werk verdien ik hetzelfde als wat ik zou verdienen met mijn 'eerste baantje' bij de universiteit (dat wat uiteindelijk niet doorging door Mexicaanse redenen). Het enige verschil is, is dat ik nu 25 uur per week ga werken i.p.v. 45 uur. Dat is dus aanzienlijk beter. En dit houdt in dat ik genoeg tijd over heb voor andere dingen. Zo wil ik nog steeds is gaan onderzoeken of een hondenuitlaat service hier zou werken. Ik ben gisteren ook naar een honden pensioen/hotel/opvang geweest om met hun te praten over de 'honden-cultuur'. Ik ben daar wel een stuk wijzer geworden en ben er van overtuigd dat er markt voor is, maar dat het moeilijk zal zijn om het op de starten door wantrouwen van de mensen. Maar niet onmogelijk! Ik heb natuurlijk gelijk gevraagd of ze daar nog mensen zochten en dat was het geval dus wie weet wordt ik van de week nog gebeld. Ook ga ik vandaag even langs een andere hondenopvang wat tegelijkertijd een hondenschool is. Is even babbelen daar en kijken wat ze van mijn idee vinden en even kijken of ze nog mensen zoeken... :)

Daarnaast wil ik mij nog gaan richten op de verkoop van de producten van Keex. Ik ben nu momenteel zelf een paar producten aan het gebruiken en ik ben overtuigd, nu de mensen nog ;) Is even kijken of ik die Mexicanen een beetje meer bewust kan maken van het milieu en hun gezondheid. Een ander idee is vertaalwerk te gaan doen nu mijn Spaans op dusdanig niveau is gekomen. Ik had gisteren mijn sollicitatie voor die Engelse leraar functie en ik had gewoon moeite om Engels te praten. Ik zou bijna zeggen dat mijn Spaans beter is momenteel, maar dat is natuurlijk niet zo. Mijn Engels is zo weer opgehaald, helemaal als ik zo meteen elke dag Engels praat en grammatica aan het uitleggen ben. Maar de afgelopen 3 maanden heb ik geen ander woord gesproken dan Spaans (behalve dan via de whatsapp en skype met de Nederlanders;)) en dat is zeker te merken! Dus dacht ik dat ik daar als Freelance vertaler best gebruik van kon maken. Is even kijken of ik in deze richting iets op de kop kan tikken..

En op de wat langere termijn, als ik wat meer ervaring heb opgedaan in het geven van Engelse les, wil ik in de middag van 3 tot 7 ofzo beginnen met het geven van Engelse prive les. We hebben hier in huis nog een kamertje over waar ik prima een bureautje neer kan zetten en studenten kan helpen met hun Engels. Dit verdiend daarnaast ook nog is super goed want voor een prive les kan ik 3 keer zoveel vragen als wat ik verdien bij de Engelse school, dus dat is een goed vooruitzicht!

Je begrijpt dat dit me behoorlijk bezig houdt om het allemaal te organiseren. Maar de eerste stap is er: een baan met een vast inkomen! Ik zal uiteindelijk ook niet alles kunnen doen, maar het is goed om opties te hebben voor als het ene niet werkt :) En ik heb toch alle tijd van de wereld dus dingen doen die ik leuk vind en wat ook nog een beetje verdiend is niet verkeerd. Tot zover de slapeloze nachten..

Twee weken geleden ben ik enorm ziek geweest. Was echt tijden geleden dat ik me zo beroerd heb gevoeld en met 39.3 graden koorts voor pampus op bed lag. Het begon heel langzaam met mijn maag en midden op de dag kreeg ik het enorm koud. Ik lag met kleding onder mijn dekbed te bibberen van de kou terwijl het buiten 30 graden was, dan gaat er iets niet goed. Maar gelukkig duurde het niet lang en was ik na 3 dagen weer op de been. In Nederland zeggen ze volgens mij dat je elke 10 jaar even zo ziek moet zijn om je systeem weer te updaten, ik kan dus weer 10 jaar mee als Nederlander. Als Mexicaan niet, want hier gaan ze uit van elk jaar. Gekke Mexicanen. Ik heb zo vaak dat ik iets grappigs mee maak en dat ik denk, dat moet ik vertellen in mijn verslag. Maar ik vergeet het altijd, het wordt tijd dat ik heb op gaan slaan in mijn telefoon om zo jullie ook een beetje bij te scholen over de cultuur. Want ik kan je zeggen dat je af en toe echt even met een mond vol tanden staat..

Om nog even verder te gaan op mijn dagelijks leven. Ik probeer nog steeds zo vaak mogelijk naar het park te gaan rond 7 uur, om even een uurtje lekker in de buitenlucht te lezen en daarna de zonsondergang te zien. Als ik dan om half 9 thuis kom is het tijd om te koken. Ik ben hier soms, zoals gister avond, om 11 uur nog aan het koken. Ik kook dan alle gerechten die ik in de koelkast heb en vries het daarin in, lekker makkelijk voor de dagen dat ik wat minder tijd heb of voor de dagen dat ik heel erg lui ben. Een anderen reden waarom ik dat doe is omdat ik al mijn groente koop op de markt. En dat is prima kwaliteit, maar niet zolang houdbaar als de supermarkt groente. Elke zondag zie ik het als een uitje om naar de markt te gaan. Ook de mensen raken aan me gewend en ik maak dus overal vaak even een praatje. Heerlijk burgerlijk! :P Vanmiddag ga ik samen met mijn huisgenootje koken, caldo de rez, een typisch mexicaans gerecht!

Verder vermaak ik me erg goed in de weekenden. Een aantal activiteiten die ik zoal in het weekend doe: via recreativa (moment waarop ze wegen afzetten voor fietsers, heerlijk relaxt dus), spelletjes avonden, rustige stapavondjes (met veel dansen), uitwisseling van kleding avondjes (ook al heb ik geen kleding om te wisselen, ik heb mijn kleding wel al verdubbelt in de tijd dat ik hier ben :)), verjaardagen, filmpjes kijken, bioscoop, bowlen, poolen, wat lunchen of wat drinken ergens, naar de markt, pannenkoeken bakken.... een normaal leventje dus :P

Voor 21 september moet ik dus het land verlaten voor een paar dagen. Gelukkig heb ik 3 weken geleden iemand leren kennen wiens vader piloot is bij een Mexicaanse vliegmaatschappij. Toen ik dus vertelde dat ik verplicht was eventjes de grens over te gaan om vervolgens weer terug te komen, kreeg ik te horen dat 'papa wel kan helpen zodat dat ik voor de helft van de prijs kan vliegen'. Ik heb gelijk gezegd, waar kan ik tekenen? Nu dus nog even kijken waar ik heen ga. Ze vliegen helaas niet op Amsterdam, maar wel op Parijs, Londen en Madrid. Goed om te weten voor in de toekomst :) Voor nu ga ik denk naar een buurland, toch nog wat goedkoper.

Het is hier ondertussen half 9 en het is dus tijd om weer een nieuwe frisse dag te beginnen. Eerst maar is eventjes een wasje erin doen, naar de markt voor nog wat extra groenten, naar de supermarkt voor nog wat andere boodschapjes, even uitzoeken waar ik visitekaartjes kan laten ontwerpen en drukken, koken, langs de hondenschool, mijn Engelse grammatica even ophalen en dan om 16 tot 21 uur mijn eerste training voor Engelse lerares! Een drukke planning dus! Tot snel!

  • 21 Augustus 2013 - 16:00

    Lies:

    Weer super leuk verhaal Sam! En was leuk om je gisteren te spreken! Fijn dat je sollicitatie goed is gegaan en dat je al zo snel kan beginnen! Veel succes! Balen trouwens dat je zo ziek bent geweest :S Gelukkig was het niet al te lang. Nou veel succes vanavond en spreek je hopelijk snel weer! X

  • 21 Augustus 2013 - 16:15

    Melanie:

    Succes met alle mogelijkheden die nu lopen Sam!

    Liefs
    Melanie

  • 21 Augustus 2013 - 22:04

    Mary:

    Hoi Sam,

    Wat 'n verhaal heb je er weer van weten te maken.
    Leuk om te lezen.
    Wat vervelend dat je zo ziek bent geweest, let goed op jezelf!!
    Veel succes met je training, knap hoor!
    Je bent al met al een bezig wijfie.

    liefs Mary xx

  • 21 Augustus 2013 - 23:10

    Papa:

    Zoals mary al zei je bent lekker bezig wijfie

  • 22 Augustus 2013 - 18:16

    Conny:

    Meid wat ben je actief. Goed hoor! En wat een ideeen allemaal. Ik hoop voor je dat het wat wordt, die hondenuitlaatservice. Leuk idee! Heel veel succes ermee. XXX

  • 23 Augustus 2013 - 11:25

    Sylvia:

    Haaj Sammy,

    Jammer dat het met het werk-zoeken wat moeizaam gaat! Dan scheelt dat niet zoveel als hier in Nederland ;)
    Ik ga voor je duimen!

  • 26 Augustus 2013 - 22:37

    Peter:

    Ik ben blij dat ik gewoon een zestigurige werkweek heb. Wordt al moe van alleen het lezen wat je alemaal aan't doen bent. Succes meis. x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 96459

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: