Vrijdag betaaldag! :D - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Vrijdag betaaldag! :D - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Vrijdag betaaldag! :D

Door: Sam van Oossanen

Blijf op de hoogte en volg Samantha

06 September 2013 | Mexico, Guadalajara

Friday Payday klikt veel beter, maar ik dacht laat ik aan de wat oudere generatie denken. Want ik heb ondertussen wel gemerkt hoeveel moeite oudere mensen kunnen hebben met Engels... (je hoeft je niet aangesproken te voelen :P)

Ik ben alweer 2 weken als Engelse lerares aan het werk. Dit keer is de baan wél doorgegaan en ben ik na de training begonnen met lesgeven. En het bevalt me prima! Het is niet dat ik echt groepslessen geef, want elke student is individueel aan het werk. Ik kom pas in actie als er iemand vragen heeft. Aangezien ik maximaal 6 studenten in het lokaal kan hebben, en ik er normaal gesproken maar een stuk of 4 heb, is het erg relaxt werk. Soms een beetje opdrachten nakijken, examentje met ze afleggen, wat grammatica uitleggen en in de tijd die ik over heb kan ik mijn boek lezen.. begrijp je nu waarom het prima bevalt?

Daarnaast voel ik me de afgelopen dagen helemaal thuis. Ik weet niet of je dat negatief of positief moet opvatten. Mijn werk is super dicht bij mijn huis en ik ga dus lekker op de fiets. MAAR de laatste dagen regent het behoorlijk. Dus je begrijpt waarom ik me thuis voel. En dat brengt mij gelijk op het volgende punt: trek ik regen aan? In Nederland hoor ik de hele tijd de droogste dit, de warmste zus... en hier in Mexico hoor ik de hele tijd dat het ongewoon veel regent. Ik begrijp als jullie zeggen, Sam we missen je hele erg, maar blijf vooral zitten waar je zit

Ik heb wel een beetje gebroken dagen. Ik werk in de ochtenden (8-12 uur en woensdag 8-16 uur) en 3 of 4 avonden per week (17-21 uur). 's Middags heb ik dus soms 5 uur te overbruggen. Aangezien ik heb gemerkt dat je met privé lessen geven meer kan verdienen dan met honden uitlaten en het momenteel toch alleen maar regent, ben ik zo langzamerhand bezig mezelf te promoten als privé lerares Engels. Binnenkort ga ik een TOEFL examen afleggen, ten eerste omdat ik dit diploma nodig heb voor mijn werk maar ten tweede omdat ik zo weet wat er precies van je wordt verwacht. Ik wil namelijk studenten gaan voorbereiden op dit examen, steeds meer wordt het TOEFL examen als eis gesteld om af te kunnen studeren.

Maar elke vrijdag is dus betaaldag! Jeeeeej, vorige week was de eerste keer in mijn leven dat ik geld heb verdiend (illegaal) in México. Nou dat was wel even een celebraties waard! En vandaag was de tweede keer! Ik moet zeggen dat het goed voelt, al kan ik maar beter niet omrekenen naar euries hoeveel ik heb ontvangen. Het belangrijkste is dat ik mijn spaarcentjes (wat er over van is) met rust kan laten, hoop ik.

Nu genoeg over werk! Ik zou jullie graag op de hoogte willen brengen van de vorderingen met mijn visum, maar op dit moment gebeurd er veel en ik weet nog niet allemaal hoe het gaat lopen. Ik ben iig bezig met een Nederlandse jongen die hier ook woont (Walter voor degene die hem kennen ;)) om samen een visum aan te vragen want hij is hier net even 10 dagen langer dan ik en moet dus ook bijna het land verlaten. Hij heeft een vriendin die rechten studeert en zij is ons nu dus ook aan het helpen... helaas moeten we er wel voor betalen, maar minder dan als je echt een advocaat zou inschakelen. EN hoogstwaarschijnlijk, maar dat zijn we nu dus als een malle aan het uitzoeken, hoef ik niet het land te verlaten. Dat zou natuurlijk echt top zijn.. maar voor nu dus nog steeds veel onzekerheid :(

Ik merk dat ik me door dit alles nog steeds een toerist voel. Ook omdat ik op de fiets naar het werk ga, soms door de regen. En ik vraag me altijd af wat de mensen denken als ze een blonde meid met hakken op de fiets zien zitten. Laatst moest ik werken tot 21 uur en het regende toen ik terug naar huis ging. Ik had een wollen vest aan en wilde niet dat die nat werd dus had ik deze in mijn tas gestopt en in mijn shirtje gaan fietsen. Ik heb de hele weg met een giga smile op mijn gezicht gefietst omdat ik de mensen bijna kon horen denken: "Daar heb je weer zo een malle toerist". Hahahaha. Ik had het laatst met een vriend over dat een film: "The crazy Dutch girl in México" wel goed zou klinken. Wat vinden jullie?

Zo langzaam aan ga ik ook steeds meer kleine cultuur dingetjes ervaren. Niet altijd positief, maar het hoort bij de cultuur denk ik dan maar. Zo loopt de man hier (als ie goed is opgevoed door mama) áltijd aan de straatkant. Dus al loop ik met een vriend een blokkie om, zal die de hele tijd van kant wisselen. Super irritant, maar vind het wel een mooi gebaar van bescherming. Het is zelfs zo erg dat als je een man passeert dat hij vaak de straatkant zal kiezen om te passeren bij vrouwen.

Een ander iets wat me opvalt, en dat was me eigenlijk al opgevallen in de informele sfeer, maar ook in de formele sfeer komt iedereen te laat. Ik sta dus elke dag voor de deur van mijn werk te wachten, minstens 5 minuten voordat ik naar binnen kan. Maar ik kan gewoon niet te laat komen. Ik ben niet heel punctueel en kom dan ook regelmatig te laat als ik met vrienden heb afgesproken, maar dat valt niet zo op want vaak arriveer ik nog als eerste. Te laat komen voor werk gaat er bij mij gewoon niet in. Afgelopen woensdag had ik me behoorlijk verslapen. Ik werd om 7:44 op de klok van mn telefoon wakker en ik begin altijd om 8:00. Gelukkig had ik al gedoucht de avond ervoor, dus ik was zo het huis uit en op de fiets. Toen ik voor de deur (stond te wachten) keek ik op mijn telefoon en was het 7:56. Ik was best trots op mezelf!! :) Ik heb ook na zitten denken over hoe mensen hier zo veel kunnen werken maar toch heel relaxt zijn. Want werken doen ze heel veel, misschien wel meer dan in Nederland. Maar de de productiviteit hier is ongeveer 50% van wat we in Nederland gewend zijn. Ik heb verhalen gehoord van mensen die om 9 uur beginnen en om half 11 een half uur koffie pauze hebben en dan om 2 uur 1.5 uur gaan lunchen en om 5 uur weer een half uur koffie pauze hebben en om 6 uur naar huis gaan :| Dan werk je dus '9' uur waarvan je 2.5 uur aan het niks doen ben. Daarnaast werken de mensen ook nog is super langzaam en inefficiënt. Dus alles bij elkaar zorgt ervoor dat er hier minder mensen gestrest raken dan in Nederland. Maar ik denk niet dat je in de huidige economische situatie in Nederland overleeft in een bedrijf als je een Méxicaanse instelling hebt... Sorry, there is no way back voor jullie.

Vanavond hebben ik en een huisgenootje onze vrienden uitgenodigd en gaan we gezellig spelletjes spelen! Een typische spelletjes avond dus. Ik geloof dat het nog behoorlijk druk gaat worden dus maar is even kijken wat we allemaal gaan doen! Ik heb er in ieder geval zin in :) Nu eerst nog eventjes werken van 17 tot 20 uur (dat ik morgen om 9 uur ook weer moet werken denk ik nog maar even niet aan :P)

Dikke knuffel!

  • 06 September 2013 - 22:43

    Maris En Tess:

    Goed bezig sammmie. Kus vanuit hier xx

  • 07 September 2013 - 10:55

    Lies:

    Klinkt weer super leuk Sam! Geniet lekker van je verdiende geld! En lekker lezen tijdens je werk klinkt wel erg goed! ;)
    Spreek je snel weer hoop ik!
    X

  • 07 September 2013 - 11:11

    Roel Bie En Flores:

    Jij gaat meis! (ook dat klinkt beter in het Engels, you go girl)

  • 08 September 2013 - 21:51

    Conny:

    Hoi Sam, hoop zo voor je dat het gaat lukken met dat visum. Ik zie het trouwens helemaal voor me, jij met je hakjes en hempje door de stromende regen:):) Succes XXXXXX

  • 10 September 2013 - 10:05

    Mary:

    Hey Sam,

    Wat 'n heerlijk verhaal, leuk om je zo te kunnen volgen!
    Bij ons regent het ook behoorlijk hoor vandaag, zomer zit er alweer op denk ik zo, pfffff.
    Ga vooral zo door, volgens mij ben je ook nog 'n super juf!!!! haha.
    Lieve Sam, hoop dat het zo positief door mag gaan voor je.
    Was het spelletjesavond gezellig????

    Met twee armen om je heen lieve knuffels,
    Mary

  • 12 September 2013 - 13:02

    Oma:

    Dag lieve Sam, wat je toch allemaal doet,je zal je niet gauw vervelen denk ik en geniet van al je verhalen en zie je als een verzopen katje fietsen en blijven lachen, yes. Vandaag schijnt hier de zon weer, hheerlijk regen ben je met een uur helemaal zat of niet. Fijn dat je weer werk hebt en nu maar hopen dat je visum snel voor elkaar komt. Ga je volgende keer mailen, ik heb twee mail adressen van je en gebruik ze allebei maar wantje zal er wel een lezen hoop ik dan. nou dikke kus,Oma

  • 19 September 2013 - 12:05

    Sylvia:

    Klinkt goed Sammy!

    Fijn dat het werk is doorgegaan, ik hoop dat het allemaal lukt met je visum.
    Wees gerust, het is hier nu ook schijtweer. Maar ik hoop dat jij geen last hebt van overstromingen daarzo!!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 96455

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: