Klots, klots, klots... Kots, kots, kots - Reisverslag uit Roatán, Honduras van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Klots, klots, klots... Kots, kots, kots - Reisverslag uit Roatán, Honduras van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Klots, klots, klots... Kots, kots, kots

Door: Samantha

Blijf op de hoogte en volg Samantha

13 Juni 2011 | Honduras, Roatán

Momenteel alweer in Honduras, het gaat nu echt snel.. want of ik het nou wil of niet, de tijd tikt door.... Zit ook echt vol met muggenbulten die ik allemaal aan het open krabben ben, wat een verschrikkelijke jeuk! Ik heb nu een spulletje gekocht tegen de jeuk, maar dat laat zo een mooie witte gloed achter op je huid, erg fijn. Gelukkig helpt het wel een beetje, vooral s nachts wanneer er per minuut 5 bij schijnen te komen.... grrrrrr

In Juayua heb ik echt een super gave, coole tocht gedaan. De tour heet la ruta de la seite cascadas, en gaat langs 7 watervallen. Maar het is niet zomaar een pad die je volgt en waar je saai loopt, nee je gaat echt door de jungle en je loopt door de watervallen. De natuur is echt geweldig mooi en af en toe moesten we zelfs langs een touw naar beneden abseilen. Ik had mn eigen tourguide, want meer toeristen waren er niet... heeerlijk dus genoten van de stilte van de natuur om me heen. Dit was echt de beste tour die ik heb gedaan in El Salvador.

Van Juaya ging ik naar Lago de Cuatepeque. Dit is een mooi gebied, met prachtig uitzicht over een meer met bergen erom heen. Maar voor de rest is er niet zoveel te doen hier. Heb dus lekker gelezen, erg beroerd geslapen (maakte me teveel zorgen om een giga insect wat 3 meter van mn bed zat) en voor de rest niks. Vanaf hier ging ik naar San Salvador waar ik werd rondgeleid door iemand die ik had ontmoet bij de grens. Hij woont zelf in San Salvador en kon me dus echt alles laten zien en hij wist ook nog best veel te vertellen over zn eigen stad. De volgende dag gingen we naar het strand. We namen de bus naar Libertad om vanaf daar door te gaan naar El Tunco. Een erg populair strand en dan voornamelijk voor het surfen. Dit strand en eigenlijk de hele kust hier, viel mij super tegen. De stranden zijn niet echt relaxt en de zee is echt alleen om in te surfen.... beetje jammer. Gelukkig waren we er dan ook maar voor een dagje. Dus na wat te hebben gegeten, lekkere puposes (typisch gerecht in el salvador) gingen we weer richting huis. Die avond nog even een moderne dansshow meegepakt in het theater van San Salvador maar daarna lekker gaan slapen.

Want de volgende dag was het tijd voor Sochitoto. Tas gepakt en daar gingen we, ongeveer 2 uur in de bus. Sochitoto ligt aan een meer dat speciaal is aangelegd om energie op te wekken. Er zijn 2 watervallen in de buurt, maar toen we informeerde bij een toerist office zeiden ze dat er 1 waterval zonder water was en dat de andere te gevaarlijk was om te komen. Okay, dat wordt het dus niet. Na wat te hebben rongelopen in het kleine dorpje nam ik vanaf hier de bus naar Aguilares.

Aguilares is een verhaal apart. Ik denk niet dat dit een route is die veel toeristen nemen, want ik was daar echt een attractie. Ik moest wachten op me aansluiting naar La palma, waar die nacht zou overnachten. Dus daar zat ik al wachtende aan de kant van de weg.... met letterlijk 10 mensen om mee heen die me met open mond zaten aan te staren. Moeders met kinderen die maar gewoon blijven kijken.. dus op gegeven moment had ik er ook een beetje genoeg van en begon ik dus maar een gesprek met ze. Wat niet echt makkelijk ging want ze waren helemaal ontdaan denk van mn verschijning en wisten dus niet zoveel te melden. Een kein jongetje gaf me een snoepje en zocht (toen de bus eindelijk kwam gelukkig!) een plekje voor me in de bus. Maar de bus zat echt stampus vol en dus helaas geen plek. Wel super schattig dat hij probeerde een plekje voor me te zoeken. Maar uiteindelijk waren er ongeveer 5 mannen die voor me op wilde staan en dus had ik binnen nood-time een zitplek. Voelde me wel een beetje schuldig, want dit deden ze alleen bij mij en de andere vrouwen moesten blijven staan :S niet helemaal eerlijk dus....

La palma is een klein dorpje 30 minuten van de grens en hier bleef ik dus alleen 1 nachtje om vervolgens vroeg de volgende ochtend de grens over te steken. Die avond kwam het echt met bakke uit de lucht en een onweer niet normaal! Ik lag rustig mn boekje te lezen in mn kamer, en om de 10 minuten viel te stroom uit. Dus uiteindelijk kwamen ze me maar een kaarsje brengen.

De volgende ochtend vertrok ik naar de grens met Honduras. De grenzen oversteken verloopt steeds soepeler, want ik weet nu wat ik moet doen: de bus gaat tot de grens waar ik eerst naar het migratie kantoor moet om het land te verlaten, vervolgens loop je of neem je een tuk-tuk naar het migratie kantoor van het andere land. Vanaf daar kan je of gelijk een bus of een mini van nemen naar het dichtsbijzijnde dorpje waar je je weg kan vervolgen. Dus dat ging zonder problemen. Het transport is hier wel echt ongeloof langzaam en het duurde dan ook ongeveer 6.5 uur om in Copan Ruinas aan te komen. Wel even lekker een half uurtje kunnen relaxen in la Entrada, waar ik moest overstappen. Heb me daar heerlijke tortillas laten aanraden, die deden me wel goed!

Copan Ruinas is een super leuk dorpje. Heel relaxt en de mensen zijn erg aardig. Gister naar de Ruines geweest, want na alle ruines in mexico en guatemala moest ik ook naar deze. Dit was de laatste in het rijtje van de meest bekende ruines die ontbrak op mijn lijstje. Ze zeggen dat Palenque was de plek van de politiek, Teotihuecan (mexico city) voor de religie en Copan voor de kunst. Het is best indrukwekkend om alle kunstwerken te zien hier. Veel hierogliefen en mooi natuur er omheen. Dus hier heb ik lekker een dagje rongebracht, beetje gezeten, gelopen en mn ingebeeld hoe het zou zijn geweest om hier te leven vroeger. Ik merk dat ik in de loop van de tijd best al wat informatie heb opgeslagen. Zo weet ik dat ze laag over laag bouwden en de ruines in copan iets van de 7e laag is wat je nu ziet. Daaronder heb je dus andere tempels. Dit zijn ook de enige ruines waar je in de tunnels kan die door het gebied heenlopen, maar het is erg prijzig om daar in te gaan en het schijnt maar in een klein gedeelte te mogen lopen.. niet echt waard het geld dus.

Die avond wat gegeten en gedronken met de mensen in het hostel en vroeg naar bed gegaan want vandaag ging de wekker om 5.15am! Op weg naar La Ceiba waar ik eigenlijk zou beginnen aan mn tocht naar de jungle. Maar helaas zijn er geen meer toeristen en de tours vertrekken alleen met 2 of meer mensen. En om nou voor 2 mensen te betalen is ook weer een beetje overdreven duur! Dusss dat was even een tegenvallertje. Op het laatste moment heb ik toen maar besloten om naar Bay Islands te gaan, waar ik nu dus ben. Vanmiddag om 4 uur de boot genomen van La Ceiba naar Roatan, na een bus rit van ongeveer 8 uur nog is 2 uur op een boot. Pfffff, dat viel al niet mee en de tocht viel al helemaal niet mee! Wat een wild water zeg! Het was toch een vrij grote veerboot, maar af en toe maakte die klappers dat je echt dacht dat het schip in 2-en zou breken. Gelukkig heb ik blijkbaar een sterke maag (miss zit het in de familie :P) want ik heb het zonder te spugen gehaald. Maar ik denk dat serieus de helft van de boot gebruik heeft moeten maken van de plastic zakjes die ze aan het begin uitdeelde. Een erg relaxte tocht was het dus niet, met af en toe een frisse zeelucht en dan weer een zure kotslucht van iemand achter je die over zn nek ging. Toch nog een beetje kunnen uitrusten want met n muziekje op en oogjes dicht was het eigenlijk nog het beste uit te houden!

Dus op een eiland met, van horen zeggen, schitterende stranden. Even wat anders dan de jungle. Ik heb nu nog wel een mailtje gekregen van iemand die ook geinteresseerd is in een tour dus misschien beland ik toch nog eventjes in de jungle, maar niet meer voor 7 dagen...
Eerst hier maar even genieten van het mooie weer en waarschijnlijk dat ik ook eventjes ga duiken. Ik heb tenslotte mn open water dus dan ook maar gebruik er van maken en het schijnt dat dit een van de mooiste plekken is in de wereld. Is even kijken of het kan tippen aan het Great Barrier Reef in Australie.. :D Wel even flink ingeslagen met de muggen repelent en malaria pillen want dat schijnt hier nogal aanwijzig te zijn. Ook zandvliegen, die nog een stukje erger zijn dan muggen (je denk dat dat niet kan maar het is echt zo!) zijn hier in overvloed. Morgen even baby olie halen, dat schijnt super goed te helpen tegen deze irritante insectjes.... lekker glibberen dus de rest van de week! Misschien word je er nog een beetje bruiner van :P

Heb de laatste dagen veel door gereisd en veel gezien en gedaan, nu dus even rustig aan en genieten van mooie stranden. Ik heb geprobeerd mn foto's te uploaden maar helaas werkt het niet in de internet cafe's, te langzame verbinding. Dusss mochten er mensen zijn die toevallig in hun hoofd hadden om een album voor me te laten maken, aub even wachten tot dat ik thuis ben en alle foto's kan uploaden! Zou zonde zijn om een album te hebben waar de laatste foto's missen :)

Jullie horen in een week weer van me denk ik. Waarschijnlijk vanaf het volgende land: Nicaragua!

Mis jullie! Veel liefs!

  • 14 Juni 2011 - 06:45

    Peter:

    ben ik de eerste om te reageren? meestal zijn anderen me voor die jouw avonturen ook op de voet volgen. je hebt weer een hoop meegemaakt/beleefd. ik hoop dat je jungle trip toch nog door gaat. glibber ze xjes van hier

  • 14 Juni 2011 - 07:42

    Lies:

    hey sam!
    Klinkt weer erg goed! Je bent zeker veel aan het reizen, maar op die manier zie je wel lekker veel. Heerlijk dat je nu even op een eilandje zitten en lekker kan relaxen en misschien duiken. Is Honduras trouwens een erg arm land? Dat staat me wel bij namelijk, benieuwd hoe jij dat ervaart...? Veel plezier weer en ik kijk uit naar je volgende verhaal! Wel voorzichtig doen in Nicaragua...schijnt niet zo'n veilig land te zijn..
    Kus!

  • 14 Juni 2011 - 14:08

    Inkie:

    Nog even op en top genieten!!!!
    Have fun, tot snel.

    XxX

  • 14 Juni 2011 - 15:11

    Sylvia:

    Sammy!

    Bleh, al die insecten! Niet te hard krabben hoor, strax krab je je hele bruine laag weg :P
    Ik hoop ook voor je dat je jungle trip nog door gaat.
    Have fun! Liefs

  • 14 Juni 2011 - 15:34

    Papa:

    wat toch weer een heerlijkheid om alles te lezen., je gaat als een mes door de zachte boter daar, het ene land in het andere uit in een toch wel vlot tempo.
    nog twee weekjes meis en dan zit het er weer op.
    doe voorzichtig dat laatste stuk, je bent het zo gewoon nu en dat maakt je misschien wat minder alert.
    veel plezier met de rest van de tocht
    liefs papa

  • 14 Juni 2011 - 19:44

    Oma:

    dag lieverd, wat mij betreft mag je elke dag wel van die leuke verhalen vertellenhoor, wat kan een nens allemaal meemaken he,dan is het hier maar een saaie boel hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 96422

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: