Welkom en Tot ziens in Costa Rica! - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Welkom en Tot ziens in Costa Rica! - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Welkom en Tot ziens in Costa Rica!

Door: Samantha

Blijf op de hoogte en volg Samantha

29 Juni 2011 | Costa Rica, Alajuela

Dit zal mijn laatste reisverslag worden vanuit het buitenland. Voor deze reis dan natuurlijk, want ik ben alweer mn volgende tripje aan het bedenken! Ik zal nog wel even een update geven als ik weer een tijdje thuis ben en weer ben ingeburgerd.

Dus eindelijk in Costa Rica aangekomen. En wat vind ik nou van Costa Rica? Vanuit de bus ziet het er allemaal wat meer ontwikkeld uit dan de andere landen in Centraal Amerika. De mensen zijn echt super aardig hier en voor ik het wist raakte ik alweer aan de praat met een man. Om hier te leven is best duur. Niet alleen het eten maar ook een appartementje is vrij prijzig! Het is maar goed dat ik hier maar 1 nachtje ben, dat bespaard veel geld! Haha.

Mijn laatste avond ik Nicaragua was erg geslaagd. Ook al was er niet echt een club waar we lekker konden dansen, we hebben gezellig een borrel gedaan. Ik was hier 2 meiden tegen gekomen die ik kende van Mexico. Echt super toevallig dat zij daar ook waren en leuk om weer even bij te kletsen!
Vanmorgen ging de wekker alweer erg vroeg, om 6.30 moest ik de bus hebben. Dit was de eerste keer dat ik een internationale bus nam over de grens en ik vond het helemaal niet leuk! Haha, normaal loop ik altijd over de grens en regel je alles zelf. Als je een internatinoale bus hebt, regelen zij bijna alles voor je. Het enige wat je dus moet doen is wachten... en wachten... pfff en het is een super drukke grens oversteek omdat de panamericana hier loopt, dus dat houdt in veel vrachtverkeer!

Maar alles verliep dus smooth en ik kwam om iets voor 4pm aan in San Jose, Costa Rica. Zoals ik al zei, het is moeilijk een beeld te krijgen van een land vanaf de bus. Erg jammer dat ik niet nog even wat meer tijd heb, maar wie weet kom ik ooit nog is een keer terug hier. Wel is het nog steeds hetzelfde liedje als in heel Centraal Amerika. Toen ik het busstation uitliep en vroeg hoeveel een taxi koste naar een ander busstation om een bus te pakken naar Alejuela rekende ze me natuurlijk de hoofdprijs. En nee taxi meters deden ze niet aan. Gelukkig was er 1 man zo aardig om te zeggen dat de busstop naar Alejuela 50 meter verderop was..... Gracias!

Ik heb iig super genoten van mn tijd in alle landen in centraal amerika. En de vraag welk land ik het leukst/mooist vind kan ik niet beantwoorden. Al gaat nog steeds mn hart naar Mexico, maar dat komt natuurlijk omdat ik daar de meeste tijd heb doorgebracht en de cultuur en de mensen dus het beste ken.
Elk land heeft zijn eigen eigenschappen, cultuur, gewoontes, gedactens, tradities, en elk land heeft daarom een apart plekje gekregen in mijn hart.

Even wat puntjes op een rij van elk land:
Guatamala
Valuta: Quetzales (100 = 8 euro)
Lugar favorito: Flores!
Hospedaje: 50 quetzales
Comida tipica: al heeft guatamala heel veel typische gerechten, helaas heb ik niks geprobeerd behalve arroz con frijoles (rijst met bruine bonen) maar dat hebben ze in elk land en centro amerika!


El Salvador
Valuta: Dollar (1 Dollar = 0.60 euro)
Lugar favorio: Juayua
Hospedaje: 8/10 dollar per nacht.
Comida tipica: pupuses. Tortilla de arroz (o maiz) con pollo, huevos, frijoles o chicherón (varkenshuid, erg lekker!)

Honduras
Valuta: Lempiras (100 = 4 euro)
Lugar favorito: Rio Cangrejal y Palhapenzak
Hospedaje: 150 lempiras per nacht
Comida tipica: Baleadas. Een soort pannenkoek gevuld met natuurlijk frigoles en ei, kip of iets in die richting.
Hier verkopen ze ook de beste muggenspray ever: OFF (de groen bus, niet de oranje!)

Nicaragua
Valuta: Cordobas (100 = 3 euro) maar dollar wordt geaccepteerd.
Lugar favorito: Granada y Somoto
Hospedaje: 110 cordobas

Costa Rica
Valuta: Colones (1000 = 1.50 euro) maar ook hier wordt de dollar geaccepteerd in veel plaatsen.
Unico lugar: Alejuela, erg dichtbij het vliegveld en dus erg handig als je een vroege vlucht heb zoals ik.
Hospedaje: 10/12 dollar per nacht.
Comida tipica: niet geprobeerd :(

Het was een reis waarvan ik erg veel heb geleerd. Niet zo zeer persoonlijk maar door te praten met verschillende culturen ga je toch even goed nadenken over bepaalde dingen en krijg je een beeld hoe het leven is buiten je eigen ´normale´ leven. Normaal is een woord wat ik zo weinig mogelijk wil gebruiken, want wat is normaal? Iets was voor ons heel gewoon en normaal kan zijn, kan voor iemand anders heel anders overkomen.

Ik ben echt super blij dat ik deze kans heb genomen en mogen ervaren. Zoals altijd adviseer ik mensen ten zeerste om ook is in het diepe te springen en te ervaren wat andere landen, tradities en gewoontes je kunnen brengen! Je zal verbaasd zijn..

Lieve vrienden, bedankt dat jullie me hebben gevolgd de afgelopen 6 maanden. Ik heb iig met plezier al mijn verhalen gedeeld met jullie en ik hoop dat dat plezier wederzijds is en jullie hebben genoten van mn verhalen.

Hasta luego!

  • 30 Juni 2011 - 06:13

    Inkie:

    Hey Sam,

    dit lees je waarschijnlijk niet meer voordat je thuiskomt, maar ik wens je natuurlijk een hele goede en veilige reis terug naar huis.
    Ik hoop dat je er weer een beetje zin in hebt om naar huis te komen en dat de 6 maanden daar voldoende zijn geweest. Het zal een lastig moment zijn om in het vliegtuig te stappen...

    Ik heb met veel plezier je verslagen gelezen, zelf ben ik niet dapper genoeg om in zo'n avontuur te duiken.
    Geniet van je thuiskomst en de mensen die van je houden en op je wachten!

    Ik zie je snel.

    Kus.

  • 30 Juni 2011 - 07:10

    Lies:

    Hey Sam!

    Ik heb zeker weten genoten van al je verhalen! Vond het erg leuk om steeds te lezen wat je nu weer had ervaren. Maar ik zie er ook erg naar uit om het in het echt te horen! Ik hoop dat je een goede terugvlucht hebt en ik zie je hopelijk heel snel!
    Liefs!
    P.S. Ik ga als het goed is ook enigszins op avontuur!:D

  • 30 Juni 2011 - 14:32

    Papa:

    hoi Lieverd
    ik kan niet wachten om je weer te zien, veilig terug in nederland.:):):)

    en toch

    die verhalen van je zullen een heleboel mensen missen.
    je beschrijvingen van waar je was en wat je meemaakte , heeft voor ons ervoor gezorgd dat we een heel klein beetje hebben mogen mee genieten van wat jij allemaal hebt meegemaakt.

    het is jammer dat ik door mijn werk niet op schiphol kan zijn. mee één peter is er dus.......:):):):)

    latersssssss sammy

  • 30 Juni 2011 - 16:16

    Mary:


    Hallo Sam,

    Ook ik heb enorm genoten van je verhalen,
    er zaten toch wel wat haken en ogen aan sommige plaatsen,
    maar jou kennende heb je jezelf er fantastisch doorheen gewerkt,
    met heel veel oplettendheid / allertheid!!
    Petje af voor jou!
    Hoop dat de reis voorspoedig voor je verlopen is en Welkom Thuis!!!!!

    liefs en tot ziens,
    Mary xxxxx

  • 02 Juli 2011 - 07:29

    Sylvia:

    Ik heb met plezier en verbazing steeds je verhalen gelezen, echt super mooi allemaal. Naast de real-life knuffels is het nu ook tijd voor de real-life verhalen!

    Ik spreek je snel Sammy!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 650
Totaal aantal bezoekers 96447

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: