Nicaragua: het land van de schommelstoelen - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Nicaragua: het land van de schommelstoelen - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Nicaragua: het land van de schommelstoelen

Door: Samantha

Blijf op de hoogte en volg Samantha

27 Juni 2011 | Nicaragua, San Juan del Sur

Hier mijn eerste berichtje vanuit Nicaragua, waar ik nu alweer 7 dagen ben. Vanuit Honduras, lago de Yojoa, in een keer naar Somoto in Nicaragua en dit keer zat het even niet allemaal mee. Hihi, ik heb eigenlijk best geluk gehad tot nu toe: bussen reden zonder pech (wel super langzaam af en toe, maar we reden iig) en ik kon altijd mn geplande route uitvoeren zonder ergens verplicht te overnachten door wat voor omstandigheden dan ook. Dit keer had de bus had een lekke band waardoor we 2 uur moesten wachten, waardoor ik mn aansluiting in Tegucigalpa (hoofdstad van Honduras, want je moet in elk land of je nou wil ik niet oversteppen in de hoofdstad :() naar de grens miste. Dus toen we eindelijk aankwamen in Tegucigalpa, waar ook nog is alle bus companies een eigen lokatie hebben, nam ik de taxi naar een busterminal waar bussen richting de grens gingen. Lokale bussen zijn hier nog een stukje erger dan in Guatamala, dus voor deze ene keer maar even de taxi genomen en op hoop van zege dat de taxi chaffeur je naar het goede terminal brengt :S

Gelukkig was dat het geval en kon ik zonder moeite mn weg voortzetten richting Nicaragua. In paraiso moest ik nog even overstappen, maar dat ging ook vrij soepeltjes. Maar door de taxi had ik niet zoveel centjes meer over om te wisselen bij de grens. Dus met 110 cordobas op zak (= 4 euro) op weg naar Somoto. Daar aangekomen en ingecheckt te zijn in het hostel ging ik maar is op zoek naar een geldautomaat, want zonder geld ben je niks natuurlijk. Bleek in dit kleine dorpje mn pinpassen niet te werken, maar ook echt allebei niet! En de dichtsbijzijnde geld automaat was 45 minuten terug richting de grens.... mmmmm wat nu want het was al rond 18u en ff terug ging dus niet meer. Gelukkig heb ik altijd een paar dollars in mn backpack zitten, voor noodgevallen zoals deze. En gelukkig kan je in nicaragua ook betalen met dollars. Dus dat was even geluk.

Met dat geld kon ik ook gelukkig de volgende dag een tour doen naar El cañon de Somoto. Een super gaaf en avontuurlijk natuurgebied, waar ik alleen met de tourguide 3 uur ben geweest. De tour bestond uit zwemmen, lopen en klimmen en was een beetje eng af en toe. Want zoals vele weten heb ik natuurlijk dat raft ongelukje gehad in Ecuador, waardoor ik nog altijd een beetje bang ben voor water. En dat als zwemmer? JA! Maar niet voor stilstaand water maar voor harde stromingen gepaard met rotsen. En dat was precies wat ik hier tegen kwam. Het begon allemaal heel rustig, maar naar mate we dieper de cañon ingingen, hoe smaller het werd en hoe harder het water dus ging stromen.... Okay, diep adem blijven halen sam, komt goed. Dus na maar even uit gelegd te hebben waarom ik zo´n gezicht trok want hij vroeg zich natuurlijk al af wat er aan de hand was, hebben we het heel langzaam aangepakt. En uiteindelijk is alles ook super goed gegaan natuurlijk en was het echt heel leuk! Een schitterende omgeving was ook een goede afleiding!

Daarna van mn bijna laatste centjes nog even wat gegeten en toen op weg naar Estelli, waar ik verplicht moest overnachten omdat ik geen genoeg geld had om in 1x naar Leon te gaan. Maar Estelli is een leuk stadje met super veel juwelieren en waar ik dus even wat aankopen heb gedaan. Mn piercing in mn oor was gaan ontsteken omdat er geen echt zilvere piercing in zat en daar begonnen de aankopen mee.. en als je eenmaal begint....

De volgende dag naar Leon, een super leuk stadje maar niet veel te beleven. Ik was ondertussen ook echt een beetje ziekjes geworden en heb 1 dag in mn bedje doorgebracht. Gelukkig geen malaria, maar gewoon een koudje! Dat krijg je van al dat ploeteren in het water! Maar toen ik me weer wat beter voelde ben ik gaan sandboarden. Wat echt super cool is! Eerst was het een kleine hike de vulkaan op, Cerro Negro en daarna mochten we naar beneden stormen! Ik had in Australie al een keer gesandboard, wat best lastig is als je geen ervaring hebt met snowboarden dus had ik gekozen om lekker makkelijk te zitten om een soort slee, en dat ging hard! Hihi super cool, maar voor ik het wist was ik natuurlijk alweer beneden. Beetje jammer! Dit was denk ik de 3e vulkaan die ik heb beklommen, na Cotopaxi in Ecuador en Vulkaan Bromo in Indonesie... Nog eventjes wachten en ik kan bij de volgende uitbarsting weer zeggen: daar ben ik geweest! Want het is een van de jongste maar actiefste vulkanen in centraal amerika.

Vanaf Leon ging ik naar Granada, wat een nog leuker stadje is vind ik persoonlijk. Je hebt een leuk straatje met allemaal restaurantjes, barretjes en terrasjes. Zondag ben ik naar Masaya geweest waar een grote markt is. Daar heb ik zoals gewoonlijk weer teveel dingen gekocht met de smoes dat ik toch bijna naar huis ga. Mmmm okay.. Dus nu loop ik met een rugzak die boven me uitsteekt, maar het past er iig wel allemaal in! :) (trots, trots) Na de markt naar Laguna Apoyo met 2 mensen van het hostel waar we lekker pizza hebben gegeten en heerlijk 1.5 in het water hebben vertoeft. Heeerlijk genieten van de zon die er die dag eindelijk weer was want de dag daarvoor was het echt drama met het weer en leek het wel alsof ik al in Nederland was geland. En natuurlijk van alle mooie bergen eromheen want het is een crater.

Nu in San Juan del Sur waar ik vanmiddag ben aangekomen. Nu zal je misschien wel denken, je mag wel opschieten sam! Jaja, mijn vlucht is alweer in 3 nachtjes slapen en ik ben nog geen eens in Costa Rica, vanaf waar ik terug vlieg. Maar ik heb besloten om van Nicaragua te genieten en meteen vanaf hier naar San Jose te reizen en daar op het vliegtuig te stappen. Dus ga ik Costa Rica alleen bekijken vanuit het raam van de bus. In San Jose heb ik waarschijnlijk wel nog tijd om even rond te lopen, maar daar zal mijn Costa Rica avontuur bij blijven. Ik heb liever dat ik Nicaragua wat beter leer kennen dan dat ik hier doorheen ga als een speer en ook maar n hele korte tijd in Costa Rica heb waardoor ik dus eigenlijk 2 landen misloop...

Dus vandaag heeeeeeeeeerlijk op het strand gelegen en n beetje verbrand, maar niet zo erg dat ik morgen nietmeer kan zonnen :) Morgen is het plan om een ander mooi strandje te gaan bezoeken hier in de buurt. Vanavond een echt super super mooie zonsondergang gezien, waar ik helaas geen foto´s van heb kunnen maken...
Vanmiddag was ik na het strandje gegaan hier in San Juan del Sur, wat niet echt heel bijzonder mooi is maar waar je opzich prima kan zonnen en kan zwemmen. Helaas ben ik hier voor het eerst in aanraking gekomen met een dief! Terwijl ik het water in ging om even af te koelen, rende een jongen van een jaar of 25 naar mn tas... ik zag m gaan, maar wat kan je doen vanuit het water? En weg was mn tas. Ooeeeh.. Haha, geen paniek ik was er op voorbereid! En nu vraag je je af: hoe kan je je voorbereiden op zoiets? Nou door niks mee te nemen :) Dus het enige wat er in mn tas zat was een boek en mn fles water. Het kleine beetje geld wat ik mee had zat in mn broekzak en die korte broek had ik al expres naast mn tas gelegd, want als ze iets jatten nemen ze meestal alleen je tas, wat ook zo in dit geval was. Lonely planet had al gezegd dat dit soort diefstallen heel vaak gebeuren hier en dank je wel Lonely planet had ik daarom bijna niks meegenomen!

Het is wel leuk om te zien wat de andere mensen doen in zo´n geval. Want helpen doen ze niet echt, ik denk te bang om neergeslagen te worden. Dus toen ik het water uit liep richting mn handdoek, wezen ze allemaal naar het huisje waarachter de jongen zich dus blijkbaar bevondt. Ik liep naar de straat en op dat moment wilde hij net achterop de fiets springen bij zn maatje. Maar toen die mij zag, stopte hij en kwam hij bijna mn tas nog bij me afdroppen ook. Hij rende n beetje voorbij en gooide de tas neer. Waarschijnlijk had hij ook al gezien dat er niks van waarde in zat en dat het dus geen nut had om de tas te houden. Ik zag aan zn gezicht dat bij zich n beetje voor lul voelde staan, ook door alle omstanders die stonden te kijken...

Weer een ervaring rijker, een ervaring die voor veel mensen meestal niet zo goed af loopt, maar die voor mij gelukkig wel een goede afloop had! Ik ben al zoveel mensen tegen gekomen waarvan dingen zijn gejat, in bussen voornamelijk. Maar hierdoor laat ik dus mijn camara, waar al mn foto´s op staan van mn hele reis (ik weet het ik moet eigenlijk een back up maken!!!) netjes in mn kluisje in het hostel en heb ik dus geen foto´s kunnen maken van een schitterende zonsondergang. Echt geweldig! Waarschijnlijk kan ik nog zo goed mn best doen om het te omschrijven maar zal het niet overkomen. Maar het was zo´n zonsondergang dat als je aan de anderekant keek, dus niet naar de zon maar naar de wolken er recht tegenover, je een schitterende gele gloed zag. Geniaal!

Duss dat was mijn dagje vandaag. Nu in het hostel, lekker droog want het is buiten net weer los gebarsten. Maar zolang er gedurende de dag zon in hoor je mij niet klagen :D
Morgen dus weer naar een ander strandje. Ben hier ook 2 meiden tegen gekomen van mn tijd in Mexico, hoe toevallig. Daar dus zo even wat mee drinken denk ik. Ik blijf hier 2 nachtjes en op woensdag ochtend pak ik de bus rechtstreeks naar San Jose, Costa Rica. Daar blijf ik dan ongeveer 12 uur om op donderdag ochtend om 6u het vliegtuig in te stappen opweg naar Houston. Vanaf Houston vlieg in naar Nederland waar ik op vrijdag ochtend 1 juli om 8.20 zal gaan landen...

Dus vrienden hou vol! Nog eventjes en we kunnen weer normaal communiceren en elkaar echte knuffels geven. Ben die digitale knuffels en zoenen ook wel een beetje zat aan het worden, tijd voor het echte werk :D

Hasta pronto amigos!

PS Ik heb trouwens vandaag EINDELIJK een nieuwe bikini gekocht! Want zoals jullie misschien nog kunnen herinneren was mn oude bikini gescheurt in Guatamala. Drie landen verder en ik heb er eindelijk 1 gevonden die ermee doorkan...

  • 28 Juni 2011 - 06:16

    Inkie:

    Drama met het weer? Het leek wel alsof je in Nederland was geland??? Nou meid, het is hier 30 graden!!! :-) Dus wij hebben hier ook ff niks te klagen. Even, omdat het maar 2 dagen aanhoudt. Ik ga er nu geen lang verhaal van maken. Nicky zit op schoot en wil ook op het toetsenbord rammen.

    Hihi, nou hier komt ze even:

    jnbbbyk,mmmmmmm bujuiujh5rt6yyyhurtgfvtf54rgf6gy -ujmkjW vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv

    Tot snel wijffie!

    Geniet er nog even heeeel erg van!

    XxX

  • 28 Juni 2011 - 07:37

    Lies:

    Tot snel Sammy!!! Geniet er nog even van!:D
    Kuss

  • 28 Juni 2011 - 08:27

    Peter:

    dat doe je goed sammie. ff niet meer reizen maar gewoon lekker chillen. kom je uitgerust ( en toch nog een beetje op kleur ) weer naar huis. het is hier ook tropisch en heb gisteravond ook de zonsondergang op 't strand bekeken. helaas voor jou ( en mij, want ik heb ook vakantie ) blijft het niet zulk mooi weer.
    wat een heerlijk uitgebereid verhaal weer. dat je ook daadwerkelijk op je dief bent afgestapt vind ik wel een beetje link, maar ja dat ben jij. even lief lachen en je krijgt je tas gewoon terug...
    geniet nog even van je vrije dagen in de zon en het gezelschap.
    tot vrijdag. xxjes van je vriendje

  • 28 Juni 2011 - 12:22

    Oma:

    Lieve Sam, wil je svp zorgen dat je die laatste uurtjes daar in dat verre oord veilig door komt.?, ik zal je verhalen missen .maar ook wel weer fijn te weten dat je weer veilig thuis bent.hoor en met mij nog wel een paar(niet zeuren oma) nou tot ziens, liefs Oma

  • 28 Juni 2011 - 13:11

    Papa:

    hey bikkeltje
    wat zal die gozer geschrokken zijn dat je er achteraan kwam.
    ik denk zomaar dat je een kop groter zal zijn geweest :):):)
    maar zo zie je maar , tot het einde allert blijven.

    dank je wel voor die leuke verjaardagskaart , fijne verrassing was dat.

    Sam ik zie je vrijdag

    liefs

  • 28 Juni 2011 - 19:13

    Conny:

    Hey Sam,

    Veel plezier nog ff en een hele goeie reis terug! Die bikini komt hier vast ook goed van pas!

    Liefs Conny

  • 02 Juli 2011 - 07:25

    Sylvia:

    Sammy!

    Je bent al terug nu ik dit schrijf, mar ik had mij voorgenomen op ELK berichtje te reageren, dus dat doe ik dan ook met terugwerkende kracht!
    Gisteren heb je al ee real-life knuffel ontvangen ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 96424

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: