Saludos desde el Oriente - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Saludos desde el Oriente - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Saludos desde el Oriente

Door: Sam

Blijf op de hoogte en volg Samantha

19 Juni 2008 | Ecuador, Quito

Hier ben ik weer met een verhaal. Dit keer wat sneller dan normaal en dat heeft een reden! Ik ga morgen namelijk heeerlijk naar de Galapagos eilanden. Die, zoals sommige zullen weten, voor de kust van Ecuador liggen. De eilanden behoren tot Ecuador, maar liggen bijna 1000km van Ecuador in de Pacific Ocean. Ik ga dan ook met het vliegtuig. Morgen ochtend om 7.30am is mn vlucht. En dan voor 10 dagen in een paradijs! Is dat niet heerlijk? :)

Maargoed, laten we niet vooruit lopen op de zaken. Vorig weekend ben ik de jungle (el Oriente) ingeweest. Wat ook echt super cool was. Mijn eerst keer in een echte jungle, de Amazones.

Wat raar is, is dat hier niemand aanraadt malaria pillen te slikken. Mijn familie, het reisbureau en zelfs de school zeiden allemaal dat het safe was. Maar ondanks dat, heb ik toch voor de zekerheid maar malaria pillen genomen, want in Nederland staat het algemeen bekend dat het Amazone gebied een malaria gebied is. En ik was toch wel blij dat ik die pillen had, want dr waren super veel muggen. En de muggenmelk hield ze niet allemaal tegen.

Woensdag avond namen we (ik, Marjolein en Gaby) de nachtbus naar Lago Agrio. Dat is de plaats vanaf waar we een 4-daagse tour hadden. En natuurlijk voordat je ergens heen gaat, heb je altijd wel een beeld van hoe het eruit gaat zien. En dat had ik dus ook van Lago Agrio. Het is een dorpje in de jungle dus ik dacht dat er om de huizen en op straat bomen te vinden waren, maar nee. Dit was gewoon een dorpje en buiten dat het er benauwd was kon je niet echt merken dat je echt in het Amazone gebied was. Hier moesten we wachten op onze tourguide, die helaas 1.5 uur te laat was!! Dat begon dus niet zo heel erg goed. Maar toen die uiteindelijk opdaagde, vertrokken we richting Cuyabeno. Cuyabeno is het reservaat waar we onze 4 dagen gaan doorbrengen. Het klimaat is hier regenachtig (het is en blijft een rainforest) en de luchtvochtigheid is tussen de 85% en 95%!! Om hier te komen moesten we eerst 3 uur in een bus rijden. Wat best gaaf was om te zien want je zag de natuur en de weg veranderen. Het begon met een goed geasfalteerde weg en wat natuur en het eindigde met een onverharde weg en dicht beplante natuur. Maar na die 3 uur waren we er nog niet, op de plaats van bestemming. We waren aangekomen aan het begin van het Cuyabeno reservaat. Hier kregen we lunch en toen was het tijd om verder te gaan.. en wel met de boot. En zodra we de boot instapten begon het toch keihard te plensen. Gelukkig waren regenponcho´s in de prijs inbegrepen :) Na 2 uur in de boot te hebben gezeten, met om de 10 minuten regen maar wel een prachtige en groende natuur kwamen we aan in ons kamp. Hier maakten we kennis met Pancho. Een aapje dat was gevonden in een tas van iemand die hem mee naar Quito wilde nemen. Echt een super lief beestje, dachten we aan het begin.. maar hij kan ook super super vervelend zijn, net zoals kleine kinderen (hij is pas 7 mnd).
´s Avonds hadden we een wandeling door het regenwoud en kregen daarbij veel insecten die zien waaronder veel muggen. Maar natuurlijk ook veel spinnen en andere kleine insectjes.

De volgende ochtend werd ik wakker van geschreeuw: er bleek een giga spin te zijn ergens. Na snel een douche genomen te hebben ging ik ook even kijken. Het bleek een tarantula te zijn. Deze spin behoort tot de wolfspinnen en zijn groot en harig. Maar niet super eng, ik heb m zelfs vastgehouden! Hierna
gingen we voor een wat langere wandeling dan de dag ervoor. En tijdens deze wandeling liet onze tourguide echt super veel dingen zien. Hij wist echt veel te vertellen over veel planten en ook hoe mensen overleven in de jungle. Maar omdat het zoveel regent waren sommige stukken erg modderig en zelfs 1 stuk was zoveel water dat we een brug moesten bouwen. Ik heb hier een filmpje van wat echt super grappig is en ik zal laten zien zodra ik thuis ben :) Maar we kwamen allemaal droog over, behalve de tourguide die het water in moest om de brug te bouwen voor ons :)
Die middag gingen we naar een Lagoon. Waar we konden zwemmen. Een beetje eng na een verhaal te hebben gehoord van vissen die afkomen op urine: niet plassen in het water dus.
Ook hebben we de zonsondergang gezien hier, erg mooi :D

En toen waren we alweer aangekomen bij zaterdag. Deze dag gingen we een volkje bezoeken. Tot nu toe hadden we geluk met het weer, maar vandaag was het regen regen regen. En bij de tijd dat we aankwamen in dit kleine dorpje waren we dan ook helemaal doorweekt, ook al hadden we poncho´s. Onderweg had onze tourguide weer allemaal andere dingen uitgelegd en laten zien. Twee dingen kan ik me nog heel goed herinneren: we hebben larven gegeten uit een of andere vrucht van een boom, wat echt behoorlijk smerig was. En we hebben onze tanden gepoets zoals de mensen in de jungle dat doen 2x per week, maar wat de tourguide ons niet erbij vertelde is nadat je deze plant kauwt voor 2 minuten je een hele blauwe mond krijgt. Daar liepen we dan met een blauwe mond :S
In het dorpje liet een vrouw ons zien hoe ze brood maakten. Dat maken ze van een groente wat ze zelf verbouwen. Erg gezond en nog best lekker ook. Na een beetje opgedroogt te zijn gingen we weer op naar ons kamp. ´s Middags gingen we weer met de boot naar de lagoon en dit keer gingen we piranha´s vissen. Vissen is niet helemaal mij ding, maar het was echt super fun. Leuke gezellige mensen dus veel gelachen en we hebben zelfs aardig wat gevonden ook 1 hele grote. En ze zijn echt super gevaarlijk. Als je die tanden ziet weet je waarom! :S
Daarna weer de zonsondergang gezien en hadden we de gelegenheid om te zwemmen, maar we waren al zo nat geregend die dag dat niemand daar echt wat voor voelde. Toen het donker was gingen we op jacht naar Kaimannen, dat is een krokodillen soort. We konden ze niet zo heel goed zien want het was volle maan en hun ogen zijn erg gevoelig. Maar na was zoeken konden we er toch een paar vinden. Veel zie je niet want het is donker. Het enige wat je ziet zijn rode ogen, maar het idee dat ze er zijn en soms zo dichtbij is best scary!

Zondag was de dag dat wel alweer terug moesten naar Lago Agrio. En omdat het zo´n lange weg was terug, vertrokken we al om 9 uur. En om 15.30 waren we terug in Lago Agrio waar we gelijk de bus namen terug naar Quito.

Zondag nacht kwamen we thuis. Het was echt een super weekend. Weer een ervaring om nooit te vergeten. :)

De vorige keer vertelde ik ook dat mn telefoon was gestolen. Ondertussen ben ik naar de zwarte markt hier geweest, waar je alle gestolen goederen kan vinden. Dus ik heb nu een gestole telefoon van iemand anders :) Het is een heel oud ding en het was spotgoedkoop, maar ik heb in ieder geval iets voor de laatste 3 weken (nu nog maar 2.5).
De tijd gaat veel te snel mensen!

Haha, maargoed.. morgen dus op naar de Galapagos. Daarna nog maar 5 daagjes in Quito...

Tot de volgende keer!
Hasta luego!

  • 19 Juni 2008 - 23:18

    Papa:

    ja ja, jij en spinnenn , je begint te veranderen meissie.maar wederom een spannende tijd en een leuk verhaal. geef mij nog even je telefoon nr door . kan wel eens makkelijk zijn.
    liefs papa

  • 20 Juni 2008 - 08:32

    Slakkie:

    meissie, ik had je gistern nog ff gesproken voor je salsa les ;) maar je foto;s zijn super stoer!!

    nog een maandje en dan ben je gezellig weer terug :D

    spreek je snel!!

    liefs maris

  • 20 Juni 2008 - 14:42

    Jolly:

    Hoi hoi,

    Telaat om je een goede reis naar de Galapagos eilanden te wensen, want ik denk dat je er al bent. Ik wil graag horen hoe het daar is, want het lijkt me daar heel apart. Veel plezier in ieder geval. De tijd vliegt inderdaad voorbij, he!
    Heb je in Quito al je diploma's al gehaald, of gebeurt dat nog in die laatste 5 dagen?
    Nou Sam, ik hoor het allemaal weer graag van je.
    Liefs en kus.

    Jolly.

  • 21 Juni 2008 - 11:16

    Syli:

    Heej Sammy!

    Wauw, superspannend verhaal weer! Is het echt nog maar 2,5week??? wow, wat gaat de tijd snel! Nou meissy, veel plezier nog! En voorzichtig met larven, krokodillen, spinnen en al het andere gespuis wat je in die landen vindt...

    Liefs Syli

  • 01 Juli 2008 - 14:55

    Malou:

    Hé Samantha!

    Wat leuk om nog steeds al je verhalen te lezen. Je hebt het volgens mij echt heel erg naar je zin. Wat een avonturen beleef jij;-).

    Geniet nog even de laatste weken!

    Liefs Malou

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 96434

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: