Feestweek en het noordelijke gedeelte van de kust - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Feestweek en het noordelijke gedeelte van de kust - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Feestweek en het noordelijke gedeelte van de kust

Door: Sam

Blijf op de hoogte en volg Samantha

12 Juni 2008 | Ecuador, Quito

Hallo lieve vrienden en familie!

Hoe gaat het met iedereen? Nog lekker aan het genieten van het heerlijke weer in Nederland, of is het ondertussen alweer 'n beetje minder geworden? Hier word het weer een beetje beter, maar nog steeds zoek ik het mooie weer op in de weekenden.. en het mooie weer is overal in Equador maar niet in Quito. :)

Maargoed, het weekend nadat ik naar de kust was geweest ben ik saai in Quito gebleven. Niemand wilde mee ergens heen, dus bleef ik ook maar hier. En omdat we allemaal hier bleven, maakten we er maar een feestweek van. Het begon donderdag. Dat was de dag dat er een afscheidsfeest was voor de mensen die hier al 8 maanden waren. We hadden een kleine ceremonie op school, waarbij 2 mensen van de 11 (!!) een certificaat kregen. Een certi krijg je als je 80% aanwezig bent geweest. De meeste mensen hadden die 80% dus niet bereikt hier 8 mnd. :S Maar het maakt de leraren allemaal niet uit, als je het maar naar je zin hebt. Het is sowieso een ervaring die niemand meer van je afneemt en daar hebben ze wel gelijk in, maar nog: 2 leerlingen van de 11 is toch een slechte prestatie...

Desondanks niet iedereen zn certi had was het feest super gezellig tot in de late uurtjes. Volgende dag weer naar school en die vrijdag avond gingen we naar een karaoke bar. En dan denk je: feesten, drinken en gek doen. Maar nee, niet hier in Equador. Hier probeert iedereen zo mooi mogelijk te zingen. Er is geen feesten aan, want iedereen zit aan tafels. En wat nog het meest belachelijke was, was dat je moest betalen voor elk liedje dat je wilde zingen! :| Desondanks mengden wij ons in het o zo gezellige sfeertje en besloten er wat meer gezelligheid in te gooien. Dus wat gingen we zingen? Jaja, the spice girls en the backstreetboys. Hoe fout!! Maar dat was juist het leuke :D En vrij snel na onze zangtalenten liep de zaak leeg, we weten niet of dat was omdat het al aardig laat werd of omdat ze ons niet meer konden aanhoren...

Na deze zeer gezellige avond zijn we nog meer uitgeweest wat allemaal even gezellig was, maar een beetje nutteloos om te vertellen :)

En toen de feestweek was afgelopen, plande ik een trip naar de kust, maar dit keer het noordelijke gedeelte. Maar ook dit weekend wilde niemand met me mee, dus besloot ik zelf te gaan reizen. Veel mensen thuis zullen mij dit ernstig afraden, want het is natuurlijk wel 'zuid-amerika'. Maar ik kan je vertellen, als je oplet en verstandig bent, dan is het best veilig. Ik heb de tijd van me leven gehad. Heb er spijt van dat ik dat niet eerder heb gedaan!
M'n trip begon donderdag avond. Ik nam de nachtbus naar San Lorenzo. Dat is een klein plaatsje vlakbij de Columbiaanse. Toen ik de volgende ochtend wakker werd, leek het alsof ik in een ander land was beland, zo anders! Hele andere cultuur en andere mensen. Ik kwam daar aan om 6am dus ik heb een kamer gezocht en ben nog even mn bedje in gegaan :)

Rond 9 uur liep ik naar het haventje, waar ik opzoek ging naar Edison. Ik had van 2 meiden van school gehoord dat zij bij hem een boottrip hadden gemaakt voor een goede prijs. Om hem te zoeken bleek niet zo heel moeilijk.. Ik stond in de haven te genieten van het uizicht en te bewonderen hoe n verrotte huizen ze wel niet hadden toen ik werd aangesproken. En toen ik zn naam vroeg was het Edison! Nou das makkelijk. Dus ik heb een tour gedaan om de eilanden aan de kust van San Lorenzo. Echt mooie natuur en heel veel vogels.
Om 12.30pm nam ik de bus naar het volgende dorpje, Sua. Na een korte stop in het regenachtige Esmeralda kwam ik aan in een klein dorpje aan het strand met harde muziek op de boulevard. Echt een toeristen plaats dus. Ik had een mooi hotel met uitzicht op de zee.. beter kan niet :) Na wat gegeten te hebben ben ik lekker gaan slapen..
De volgende ochtend ben ik een beetje rond gaan lopen en ontmoette ik een jongen die daar woonde. Alle dorpjes aan de kust zijn vissersdorpjes. En ook hij vertelde over zijn werk, wat erg zwaar en lang werk is. Het gebeurd allemaal 's nachts, want overdag is het te hard onder de brandende zon. Verder liet hij me nog een paar dingen zien in Sua en hij stelde me zelfs voor aan zn hele familie, dat schijnt normaal te zijn. De mensen hier zijn zo aardig en open... Maar aan het eind van de ochtend was het voor mij alweer tijd om verder te gaan naar mn volgende bestemming.

Het volgende plaatsje was Daule. En geloof me, dit plaatsje vind je op geen enkele kaart. Het heeft ongeveer 50 inwoners en is in de middle of nowhere. En dan vraag je je natuurlijk af: wat moet je daar dan?! Ik was van plan vanaf hier een boot te nemen naar Cojiemes. Maar dat bleek moeilijker te zijn dan gedacht, Het was laagwater en alle boten lagen dus aan land, maar waar een wil is, is een weg. . Maargoed, toen ik uit de bus stapten was ik blij dat er nog een andere vrouw uistapten waar ik vragen aan kon stellen. Daule ligt ongeveer 2/3 km van de de weg, dus toen ik uitstapten zag ik niks om me heen en ik vroeg me echt af of ik wel op de goede plaats was, maar ik was in Daule vertelde de vrouw me en ze nam me mee naar het dorpje. In het dorpje aangekomen vroeg ik me echt af hoe mensen daar kunnen leven. En hoe ze geld verdienen, maar ook hier is de belangrijkste bron van inkomsten de visserij. Na met een paar mensen de hebben gepraat, was er 1 man breidt me te brengen met de boot naar Cojiemes. Dus werd zijn boot met 8 man het water in geduwd en ik werd zelfs de boot in gedragen om geen natte voeten te krijgen!! :)

Cojiemes is ook een klein plaatsje, met geen toeristen. En niet zo veel te zien. Gelukkig vond ik een busje die naar Pedernales ging, mn volgende bestemming. Dus na wat te hebben gegeten (alleen droge rijst, want ben als de dood om weer een maag infectie te krijgen) vertrok ik alweer naar het volgende plaatsje.
Pedernales is ook een klein dorpje en niet zo super bijzonder, dus na 1 uur te hebben rondgelopen en het strand te hebben gezien nam ik de bus naar Jama. Na een lange dag kwam ik aan in Jama en hier zou ik de nacht doorbrengen.

Jama is een gezellig dorpje met het strand om 10 min afstand (met een motortaxi) van het centrum. Ik sliep in een hotel dichtbij het strand en na 's morgens een strandwandeling te hebben gemaakt maakte ik me weg naar het centrum. Op deze reis heb ik echt super veel verschillende vervoersmiddelen gehad. Van het strand terug naar het centrum nam ik een pick-up truck. Na een typisch lokaal ontbijtje in het centrum nam ik de bus naar Canoa. Daar schijnen ze het mooiste strand van Ecuador te hebben. En daar hebben ze wel gelijk in denk. Het was het mooiste strand wat ik tot nu toe heb gezien. Het plaatsje is klein, maar erg populair onder de toeristen en dit is dan ook het enige plaatsje waar ik mensen engels heb horen praten, jaja ik praatte dit hele weekend Spaans. Nog een goed voordeel van alleen reizen :) In Canoa heb ik de middag op het strand doorgebracht en aan het eind van de middag, je raad het al, nam ik de bus. :)

Haha dit keer, naar San Vincente. Waar ik de boot nam naar de overkant naar Bahia de Caraquez. Hier hebben ze een busstation die nachtbussen heeft direct naar Quito. Dus die avond nam ik de bus om 22.00 terug naar Quito. Bahia is niet heel erg bijzonder. Het is een klein stadje met een beetje een skyline, en dat is wel bijzonder voor Ecuador. Maar het was vrij moeilijk om hier 5 uur te doden. Ik ging voor een wandeling langs de kust en toen ik ergens rustig zat te genieten van de golven sprak een jongen mn aan. Met hem heb ik 'n uur zitten kletsen, waardoor de tijd wat sneller ging. :) Na wat te hebben gegeten nam ik de taxi naar het busstation en dat was het einde van mn avontuurlijke reis... Ik heb een geweldig weekend gehad! Ik ben zo gewend om alleen te reizen, dat ik dit echt had gemist! :D

Maandag ochten 4.30am kwam ik aan in Quito, nog even 2 uurtjen mn bedje in en toen weer naar school! :D

Vandaag was even wat minder, want ik ben mn telefoon verloren. Van de week was die bijna uit mn zak gestolen door een man in de bus, gelukkig heb ik dat kunnen voorkomen. Ik had optijd in de gaten dat ie wel heel eng dichtbij me stond en toen ik een stapje opzij deed, zag ik mn telefoon half uit mn broekzak zitten! Gelukkig net op tijd. Maar vandaag heb ik hem stom genoeg gewoon laten liggen in de wachtkamer bij de dokter. En tegen de tijd dat ik terug ging was ie al weg.. Helaas! Ik ben dus niet meer te bereiken!

Ik moet nu opschieten want mn bus vertrekt over 45 min! We nemen de nachtbus naar Lago Agrio, waar we een 4 daagse tour hebben in de jungle! :D Gaaaf! Maar hierover vertel ik volgende week weer!

Veel liefs, en check mn foto's!

Chaoooo!

  • 12 Juni 2008 - 06:05

    Papa:

    zeg sammy
    kan je je indenken dat je ouwe vader grijze haren krijgt van al die trips die je aleen doet.
    het is mooi dat je al die ervaringen op doet, maar toch .
    ik ben blij dt ik je nog even heb gesproken voordat je naar de jungle vertrok. weet in iedergeval dat het goed met je gaat.
    veel plezier tussen de slangen en krokodillen.
    spreek je volgende week weerals je terug bent van die trip.

    liefs papa


  • 12 Juni 2008 - 13:58

    Heej Sammy!:

    Wat een lang verhaal zeg, ik denk dat ik m nog een keer moet gaan lezen als ik alles wil begrijpen. En ik moet ook ff de tijd nemen voor al die foto's, want ik loop een betje achter. Bedankt nog voor je belletje laatst!!!!

    Liefs Syli

  • 12 Juni 2008 - 19:08

    Oma:

    nou,nou.ik kan me voorstellen dat je vader gryze haren krygt[is ie niet bly mee] cool hoor wist niet dat ik zo n avontuurlyke kleindochter had geniet maar zoveel als je kunt,werken kan je altyd nog en je bent slim genoeg maar pas op he, zonde van je telefoon.als je toch ij de jungle bent neem een aaaapie voor me mee?Nou meis ik hoop dat je mooi weer hebt daar en kom heel terug, liefs en kus oma.

  • 13 Juni 2008 - 08:23

    Bianc:

    Ha Sam!

    Je vader zegt dat hij er grijze haren van krijgt, maar die begonnen al te komen volgens mij ;) Dus dat kan nooit van je tripje zijn!
    Oma wil een aapje, maar die heeft ze volgens mij al :)
    Ik heb gedroomd over de trip naar de jungle! Ik vond t maar wat eng! Doe je voorzichtig? :(
    Ik slaap de komende nachten heerlijk in jou bedje :) Slaapt echt super lekker!
    Sam, geniet er nog ff van, ik kan je bijna weer vasthouden!

    xXx Bianc

  • 13 Juni 2008 - 18:09

    Jolly:

    Hoi Sam,

    Weer lekker veel avonturen meegemaakt, zie ik.Jammer dat je een weekend voorbij hebt laten gaan, omdat er niemand mee wilde, terwijl je het net zo leuk hebt in je eentje. Maar ja, zingen is ook leuk om te doen, toch?
    Ik hoor van je vader dat je ook nog naar de Galapagoseilanden gaat? Dat was ik vergeten. Lijkt me heel bijzonder daar.
    Het weer hier in Nederland is op het moment koud en regenachtig, met aardig wat wind. Saai! Dus hier mis je weinig, wat dat betreft.
    Ik hoop dat je het de rest van je verblijf nog net zo naar zin hebt als nu. En een goede reis naar de eilanden.
    Vermaak je, geniet ervan en doe voorzichtig.
    Je bent altijd in mijn gedachten! Kus.

    Jolly.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 96453

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: