Slapen tussen de maya ruines in Tikal! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Slapen tussen de maya ruines in Tikal! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Slapen tussen de maya ruines in Tikal!

Door: Samantha

Blijf op de hoogte en volg Samantha

02 Juni 2011 | Guatemala, Antigua

Daar ben ik weer. Wat sneller dan verwacht, maar heb vanavond niet zoveel te doen en zit in een rustig hostel, dus even tijd om op internet te zitten en weer even mn sociale verplichtingen af te werken :)

Flores was echt geniaal. Het is een eilandje, met allemaal leuke gezellig straatjes en gekleurde huisjes. Omgeven door een meer en je kan dus een heel rondje lopen om het dorpje heen. Ik heb zaterdag geprobeerd te skypen met Peter, maar of het internet viel uit of de stroom viel uit. En als de stroom uitvalt in een huis, valt gelijk al het stroom uit in het dorpje en dat gebeurde die dag 5x ofso. Je zal maar je huiswerk proberen te maken op de computer....

Ook het hostel (los Amigos) was super gezellig en al snel maakte ik kennis met 2 mensen uit Argentinie en 1 uit Honduras. Daar ben ik toen lekker mee opgetrokken en zij woonden er ook al een tijdje waardoor ze me alles konden laten zien, heel makkelijk. De dag dat ik aan kwam ben ik naar San Miguel gegaan. Dat is aan de overkant en je moet dus met het bootje. Daar heb je een stukje waar je heerlijk kan zwemmen, want het was warm! Ongelooflijk! Zelfs het water was warm en dus moest je echt wel een meter duiken voordat je eindelijk een beetje verkoeling kon vinden. Maar toch lekker in het water. Daarna hebben we de zonsondergang gekeken vanaf een uitzicht punt (el mirador). Vanaf daar hadden we ook uitzicht op een eilandje wat werd beheerd door een man, die volgens hun nogal was verwikkeld in de drugs bendes.

Na 2 nachten te hebben door gebracht in Flores gingen we naar Tikal. Tikal zijn de maya ruines ongeveer 1 uurtje rijden. Ze wilden al een tijdje gaan, maar ze hadden de hele tijd niemand die hun kon rijden en dus waren ze erg blij toen ik voorstelde dat ik wel kon rijden. Dus daar gingen we met de auto, tentje achterin, slaapzakje mee, boodschapjes doen en voila.. lekker camperen! Bij de ruines heb je een camping, maar ze wilde graag in de ruines slapen. En dus gingen ze onderhandelen met de bewakers van het park. Uiteindelijk mochten we voor een redelijk prijsje overnachten IN de ruines. Hahaha, het was wel een beetje geheimzinning allemaal en we moesten achter mensen aanlopen en we mochten maar zo weinig mogelijk meenemen. Maar het was wel echt super super cool om daar ´s nachts te zijn. Beetje rondspoken en voor de rest met veel flessen wijn gezellig zitten kletsen. Toch ook wel best eng dus was wel blij met de wijntjes! De volgende ochtend vroeg op om de zonsopgang te zien vanaf de hoogste tempel.. ook dit was natuurlijk prachtig. Je hoorde de apen schreeuwen vanuit de jungle en met de mist tussen de bomen en de tempels was het schitterend om naar de kijken. Ik heb de afgelopen dagen echt veel zonsopgangen en ondergangen gezien.

Want na dit ene nachtje besloten we om nog een nachtje te kamperen want het beviel eigenlijk wel. Dus wij naar el Remate, een ander klein dorpje ook aan de rand van het meer. Daar hebben we de hele dag in een hangmat gelegen. Lekker gechillt en wat gelezen, wat is het leven toch slecht. Ze hadden daar ook een plateau´tje op het water, waar je heerlijk kon liggen, mee bewegend met het water. Helaas wel iets te lang gelegen want aan het einde van de dag was mn hoofd zo rood als een tomaat. Het leek net alsof ik een facelift had gehad zo strak stond het. Gelukkig heeft de natuur me kunnen redden en kreeg ik al snel een soort plant in mn handen geduwd om dat op mn gezicht te smeren, dat voelde heeeerlijk aan. Daar hebben we ook de zonsondergang (atardecer) en vervolgens zonsopgang (amanecer) gezien.

De volgende dag nam ik om 8uur de bus naar Lanquin. Dus na de zonsopgang de tent opgeruimd en terug naar Flores. Even snel gedoucht en hup de bus in. Acht uur later kwam ik aan in Lanquin, waar ik gelijk een tour boekte om de volgende dag naar Semuc Champey en de grotten van Lanquin te gaan.
Dat was echt een super gave dag. Eerst een grot in waar we in moesten zwemmen en klauteren in het donker met alleen een kaars in je hand. En daarna nog van een schommel afgesprongen de rivier in en van een brug. Allemaal wel hoog, maar gelukkig heb ik geen last van hoogte vrees. Helaas wel mn bikini top gescheurt na 3x een sprong te hebben gedaan van 8meter ofso. :( Dat was het einde van mn bikini. Gelukkig wel een truitje bij me die ik aan kon doen de rest van de dag!

Daarna naar Semuc Champey. Dat zijn baden in de natuur. Echt super super gaaf om in te zwemmen en ook echt schitterend om te zien. Het heeft verschillende lagen en je kan dus van hoog naar laag gaan en je hebt daartussen een soort glijbaantjes van stenen die erg glad zijn door de bladeren. Voor de jongens geen probleem, voor de meiden nogal pijnlijk met natuurlijk alleen een bikini broekje aan... auwtsss! Maar wel super cool!

Het hostel lag gelegen op de hellig van een berg en je had dus een mooi uitzicht. Als je ´s morgens wilde douchen had je ook uitzicht op de bergen omdat het gewoon open was. Alleen vroeg ik me wel is af of er niet stiekem iemand op de berg zat met een verrekijker ofso.. hihi. Prachtig die mist tussen de bergen op de vroege ochtend en vooral als niemand dan nog op is en je alle diertjes vrolijk hun gang hoort gaan.
Ik heb ook geprobeerd mn was hier te doen, maar ik heb voor het eerst sinds denk iets van 3 maanden weer regen gezien! Wat een verschil zeg het klimaat hier! Ik heb zelfs ´s nachts mn slaapzak er bij moeten pakken omdat ik het koud had.. In Flores sliep ik met zo weinig mogelijk omdat je anders letterlijk je bed uit zweette. Dus niet zo handig om hier de was te doen, maar ik had echt niks meer! 2.5 week zonder wassen is toch n beetje veel :S haha, jaja luiheid ik weet het. De dag dat ik dus wilde vertrekken was het nog zeiknat. Volgens mij nog natter als toen het uit de wasmachine kwam. Hahaha, maar ik wilde echt verder dus heb ik alles maar in een vuilniszak gedaan en hup mee de bus in.

Vanmiddag na een erg lange (8u) en pijnlijke reis, ik heb mn stuitje pìjn gedaan na de zoveelste keer van grote hoogte in het water te springen, kwam ik dan eindelijk aan in Antigua. Hier gelijk maar mn was opgehangen, maar ook hier is het regen seizoen begonnen en dus kan het wel even duren voordat het droog is. Haha, misschien morgen toch maar even een wasserette opzoeken!

Morgen dus maar even dit stadje ontdekken. Wat ik er vandaag van heb kunnen zien belooft veel goeds. Dus ik ben benieuwd. Ik heb al een aantal foto´s geupload in vorige verslagen, maar ik ben helaas mn kabeltje vergeten van mn camera. Dus ik moet een internet cafe vinden met een card-reader om zo mn foto´s op mn USB te zetten en ze te kunnen oploaden. Misschien dat ik morgen wel even kan doen.

De volgende keer horen welke vulkanen ik heb beklommen in deze omgeving en hoe Lago de Atitlan was, want dat is mn volgende bestemming!

Adios amigos!

  • 03 Juni 2011 - 05:21

    Papa:

    ik volg je op google earth van plaats tot plaats en daar hebben ze vaak ook foto's bij staan.
    veel plezier

  • 03 Juni 2011 - 05:25

    Sita:

    Hoi Samantha,
    Wat een belevenissen weer
    Lijkt me best wel eng om in zo'n tempel te slapen.
    S'nachts geen oude maya tegen gekomen;)
    Wel jammer dat het regenseizoen nu begonnen is
    Zie uit naar je foto's
    Groetjes van ons allemaal

  • 03 Juni 2011 - 07:22

    Lies:

    Heey Sam!
    Wow klinkt weer zo leuk! Ik wil daar ook heen, klinkt zo mooi! En echt gaaf dat je gewoon ín zo'n ruine hebt geslapen, heel bijzonder! Heel veel plezier nog!
    Kus

  • 03 Juni 2011 - 16:33

    Bianca:

    :) xXx

  • 03 Juni 2011 - 20:39

    Jolly:

    Hey Sam,

    Ik reageer maar meteen op dit laatste verhaal van je , want ik heb al een tijdje geen laptop gezien.
    Het is geen onwil, maar ik vergeet gewoon te kijken. Terwijl je verhalen heerlijk zijn om te lezen.Dus daar kan het niet aan liggen.
    Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt. En leuk dat je af en toe reisgenoten hebt. Om alles in je eentje te doen is nieet altijd leuk denk ik. Hoewel je wel lekker je eigen gangetje kunt gaan, he.
    Ik moet ook eens op google earth kijken, net als je vader.
    Ik wens je veel pleziertoe en af en toe droog weer of een centrifuge.
    Vermaak je

    Liefs en kus.
    Jolly.

  • 04 Juni 2011 - 06:05

    Inkie:

    Jeutje, wat klinkt dat goed allemaal en wat maak je veel mee...
    Geniet er nog van.
    We blijven je volgen natuurlijk!
    XxX

  • 04 Juni 2011 - 15:20

    Oma:

    nou, eindelyk doet mn pc het weer en kan ik je weer volgen, je begint echt op een wereldreiziger te lijken hoor,. wat een geluk dat het niet je bikinibroekje was, in je onderbroekje lijkt me toch wat lastiger he, fijn dat je zo van alles geniet en het zo leuk aan ons over brengt,. doe voorzichtigen je was zal wel weer droog zijn . dikke kus ,oma

  • 13 Juni 2011 - 13:27

    Sylvia:

    Oh, ik ben wel heel erg benieuwd naar die foto''s! Wat super vet dat je in een ruine hebt geslapen! dat kunnen maar heeeeel weinig mensen zeggen! Wel zonde van je bikini.. hihi :P

    Have Fun!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 96424

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: