Cuenca, Vilcabamba y Loja & Concierto y Quilotoa - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Cuenca, Vilcabamba y Loja & Concierto y Quilotoa - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Cuenca, Vilcabamba y Loja & Concierto y Quilotoa

Door: Sam

Blijf op de hoogte en volg Samantha

28 Mei 2008 | Ecuador, Quito

Halloo!

Hoe is het met iedereen?! Lekker aan het genieten van de zon zo af en toe?
Hier ben ik weer met dit keer een wat fleurigere update vanuit Quito. :D

Na het weekend dat ik zielig thuis heb moeten zitten met mn knie, was het tijd om het weer te proberen. We gingen op een trip naar het zuiden van Ecuador. Mijn knie was nog niet helemaal over, maar mn spalk hoefde ik niet meer te dragen dus ik kon me weer bewegen.

Vrijdag na school namen we de bus naar Cuenca. Dat is ongeveer 9 uur vanaf Quito. We kwamen daar dus aan laat in de avond en gingen dus ook gelijk ons bed in.
De volgende ochtend weer vroeg op want we wilden natuurlijk wat van Cuenca zien voordat we verder gingen naar de volgende bestemming. Cuenca is een stuk kleiner dan Quito en daardoor ook een stuk rustiger. En dat beviel me eigenlijk wel. We namen een bus die een rondleiding gaf door Cuenca. Lekker makkelijk hoeften we ook niet te lopen.
Cuenca heeft ongeveer 400.000 inwoners en is de 3e grootste stad van Ecuador, na Guayaquil en Quito. We gingen ook de berg die naast de stad ligt, en vanaf daar hadden we n prachtig uitzicht over de stad. Teruggekomen in de stad, gingen we er gelijk alweer vandoor. We wilden de bus niet al te laat nemen want het was nog een hele rit naar Vilcabamba, onze next stop. Waar we uiteindelijk om 00.30 aankwamen, alsnog veelste laat dus. Vilcabamba is een heel klein dorpje. De mensen hier worden het oudste van heel Ecuador. Mensen schijnen hier zelfs 120 te worden. Dit moesten we natuurlijk even beproeven... De redenen die gegeven worden verschillen. De meest voorkomende zijn: Voedsel; geen vet eten, drinkwater; ze krijgen water van de bergen wat erg goed gezuiverd schijnt te zijn, tempo; het leven en werken gaat allemaal op zn gemakje, heerlijk is t niet?
Maargoed, we kwamen dus aan 's nachts en toen moesten we opzoek naar een hotel. Op goede hoop namen we een taxi naar een hotel 2 km buiten het dorpje. En gelukkig, ze waren nog op.. beetje dronken maar dat hielp weer om te overleggen over de prijs :) Even een biertje doen aan de bar en toen was het tijd om weer naar bed te gaan.

De volgende morgen stond ik op vroeger dan de andere. Toen ik mn kamer uitkwam was het uitzicht amazing; midden in de bergen, keken we uit op het dorpje 2 km naar beneden. En een stralende zon maakte het helemaal af; hier kon ik wel 'n maandje verblijven. Helaas hadden wij maar 1.5 dag. Na het ontbijt, waar je tijdens het eten heerlijk kan genieten van het schitterende view, gingen we naar het dorpje. De twee meiden, Merle en Lena (beide uit Duitsland), gingen op de fiets, en ik nam de taxi (niet door luiheid, maar puur vanwege mn knie ;)).
Het dorpje is geniaal. Je hebt een pleintje in het midden en daarom heen gebeurt het allemaal. Niks te doen dus, maar gewoon heerlijk relaxen en mensen bekijken. 's middags is het pleintje een ontmoetingsplaats voor alle mensen. Ze maken een praatje met elkaar en zo kwamen wij in contact met een spaanse groep die aan het rondreizen waren in latin america. Na een tijdje met hun te hebben uitgehangen was het tijd om terug te keren naar het hotel. We hadden wat alcohol gekocht dus na diner hebben we gewoon heerlijk buiten gezeten en spelletjes gespeeld. :)
De volgende ochtend gingen we paardrijden om wat van de omgeving te zien. Ik kreeg het grootste paard, wat echt onwijs eng was.. maar ze zeiden dat het ook het rustigste paard was; vooruit dan maar. En het viel allemaal best mee. Ben niet gevallen dus ook geen andere lichaamsdelen gekneusd. Het was erg leuk om door het dorpje en de omliggende huizen te rijden en natuurlijk de schitterende natuur om ons heen. Maar na 2 uur rijden kwamen we dan gelukkig weer aan in het dorpje. Auw, mn kont. Dat ben ik natuurlijk niet gewend. En het stomme was dat we deze dag ook naar huis gingen, want ongeveer een 15 uur rijden is :S Heb ik weer. Maar gelukkig kregen die meiden later ook last :) Was ik niet de enige.
's Middags, na wat te hebben gegeten namen we de bus naar Loja. Dat is 1 uur naar het noorden vanaf Vilcabamba.

Loja is niet zo heel erg speciaal, maar het staat bekend om het eten van 'cuy'. Cuy is tipisch een gerecht uit Ecuador en daarom vond ik dat ik het een keer moest proberen. Ook al heb ik zelf een cuy gehad als huisdier. Haha, je vraagt je nu zeker af, wat is cuy? Het is cavia. En ik kan je vertellen dat het best lekker is, behalve het vel, want dat is echt TE taai. Dus mocht je genoeg hebben van je cavia, opeten is een goede oplossing :)
Die dag, maandag om 17.30, vertrokken we vanuit Loja aan onze lange trip terug naar huis. 15 uur in een bus, is net zolang als de vlucht van Amsterdam naar Quito, bizar! Maar we hebben het overleefd en op dinsdag om 9am zat ik gewoon weer in de klas :)

De rest van de week gewoon weer lessen. En vrijdag gingen we naar een concert van Cafe Tacuba. Weet niet of een van jullie daar ooit van heeft gehoord? Ik in ieder geval niet. Maar het is een band uit Mexico en ze spelen echt heel veel verschillende muziek. En aangezien de tickets weer heel goedkoop waren, vond ik het wel de moeite om even te gaan kijken. Het was in La Plaza de Toro. Dat is het stadium waar de stierengevechten worden gehouden in december. Het is niet overdekt, maar we hebben gelukkig maar een beetje regen gehad. Elke 10 minuten vloog er een vliegtuig over en echt zo dichtbij dat je dacht dat ie neerstortte. Het concert was het super, ondanks dat ik geen een nummer kende was de sfeer heel gezellig. Iedereen stond te springen en te zingen uit volle borst...

De volgende dag gingen we naar Quilotoa. Dat is een vulkaan met in het midden een meer. Het is ongeveer 3 uur rijden naar het zuiden vanaf Quito. En echt de moeite waard om te bezoeken. Voordat we daar heen gingen stopten we in een klein plaatsje genaamd Jipili, waar op dat moment een kleine markt was. Een typische lokale markt, leuk om een keer te zien.
In Quilotoa kan je naar beneden lopen naar het meer. Wat we deden en ik was weer 'lui' ik ging op de ezel naar beneden, wat best eng was want soms was het best wel stijl. Beneden aangekomen begon het te regenen. Het regent daar echt heel erg veel, dus we waren al blij dat we geen regen hadden wanneer we naar beneden gingen. Maar in zo'n korte tijd kwam er zo'n lading water naar beneden dat er gewoon watervallen van de berg af kwamen. Iedereen nam een ezel de berg op om geen vieze voeten te krijgen. Maar ik had echt medelijden met de ezel. Na 1 uur kwamen eindelijk boven, helemaal verzopen natuurlijk. Gelukkig had ik al zoiets verwacht dus ik had een droge trui bij me, maar geen droge broek, sokken en schoenen. We kregen een warme lunch terplekke wat ons al een beetje opwarmden en toen nog even voor de kachel gezeten en het was alweer tijd om huiswaards te gaan.

Op zondag heb ik even niks gedaan, mn knie had even rust nodig. We gingen voor lunch naar Mariscal, de plaats waar je alle barretjes en restaurantjes vind. Ook uitgaan in deze buurt is super gezellig.

De week na dit weekend hadden we onze testen. Zoals ik eerder had gezegd zou ik deze week ook mijn examen doen, maar door een communicatie fout met school hadden zij mij niet opgegeven voor het examen, dus ik kon het niet afleggen. Helaas :( Ik had dus alleen de test van school om te kijken of ik klaar was voor het volgende niveau. Woensdag was de test en donderdag had ik mn mondeling. Beiden gingen erg goed en ik zit nu dan ook in level 3 :D Jeej..

Deze week ook maar even terug gegaan naar de dokter want het is alweer 3 weken geleden dat ik mn knie had gekneusd en nog steeds is het niet over. Ik heb nu fysiotherapie en het gaat al beter :) dus ik hoop er nu snel vanaf te zijn! Want ik heb natuurlijk geen tijd om een weekend thuis te blijven. Er zijn zoveel dingen te doen hier! Je staat er echt versteld van, maar Quito heeft veel diversiteit. Elk weekend tot en met de dag dat ik vlieg zit al volgeboekt met een plaats om te bezoeken! Erg leuk, maar ook wel erg vermoeiend. Drie maanden is niet genoeg om alles te zien hier...

Maar omdat ik zo lang heb gewacht met iets te schrijven op mn site, (sorry nog daarvoor) heb ik nu nog het 3e weekend om over te vertellen, maar dat doe ik morgen. Het was een super weekend, ik kan alvast verklappen dat we de kust hebben bezocht! :D Maar de rest hoor je morgen!

Chaoo amigos, hasta manaña!!

  • 28 Mei 2008 - 09:28

    Elise:

    Sammyy!!!
    Woo klinkt weer geweldig allemaal! Je had idd al verteld dat je naar de kust ging! Ben benieuwd hoe het was en hoe lang je nou uiteindelijk bent geweest;) Veel plezier en ik spreek je snel weer!
    Dikke kus Lies

  • 28 Mei 2008 - 10:43

    Mary:

    Hey Sammy,

    Geweldig weer het verhaal en de ervaringen! Fijn dat het weer wat beter gaat met je knie, en goed dat je terug bent gegaan naar de arts, blijf zuinig op jezelf. Heel veel plezier aan de kust en tot mails.
    Dikke knuffel Mary xx

  • 28 Mei 2008 - 17:30

    Papa:

    ik kan je maar niet bereiken maar het is leuk om alles weer te lezen.
    het valt me mee dat mary niets heeft gezegd dat je cavia's hebt gegeten, maar het is wel een idee voor haaar wnt die beesten maken alleen mar rotzooi:).
    ik probeer je later wel wer te bellen wereld reiziger.
    dikke kus


  • 29 Mei 2008 - 14:03

    Bianc:

    Nouja, had deze nog niet gelezen maar hetklinkt llemaal erg leuk. Goed dat je cuy hebt gegeten :) Dat beestje van jou was nl niet de liefste :p
    xXx Bianc

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 96452

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: