Morelia trip en mn vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Morelia, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Morelia trip en mn vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Morelia, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Morelia trip en mn vrijwilligerswerk

Door: Samantha

Blijf op de hoogte en volg Samantha

04 Maart 2011 | Mexico, Morelia

¡Hola amigos! (Hé wat doet die '¡' daar, hè liefje :P)

Dat is alweer eventjes geleden dat ik jullie heb laten weten hoe het hier gaat. Het is dan ook best druk geweest met mn studie, maar dat is natuurlijk geen excuus :)

Ik heb nu net weer mn eerste paar toetsen gehad en volgende week heb ik nog 2 toetsen en een presentatie. Maar ik heb er eigenlijk wel alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Leren is niet zo erg als je lekker buiten met je studieboekjes kan zitten... en als je natuurlijk ook nog voldoende tijd over hebt om af een toe een siesta in de zon te doen. Ik moet toch mn kleurtje bijhouden.. :D

Het weekend na Manzanillo ben ik in Guadalajara gebleven en heb ik een heel relaxt maar gezellig weekend gehad. Zaterdag overdag hadden we een poolparty met 350 mensen ergens net buiten Guadalajara, was echt super gaaf. Heerlijk weer, drankje, zwembadje, muziek.. echt top!

Die avond ben ik ook naar een wedstrijd van de Chivas geweest, het team hier uit Guadalajara. Netjes een shirt gekocht natuurlijk, want zonder shirt mocht ik niet mee. We hadden een tijdje geleden een paar jongens leren kennen die een box in het stadium hebben en we waren uitgenodigd om daar de wedstrijd te komen kijken. Helemaal top natuurlijk en ook nog gewonnen met 4-0!! Whooehooe :S Hihi..

Zondag lekker rustig aan gedaan en mn katertje uitgeslapen. De rest van de week was een week met veel avondjes uit, heel gezellig maar ook iets teveel van het goeden misschien..

En omdat we hier van weekend tot weekend leven zal ik nu mn verhaal vertellen over vorig weekend... Dit weekend zijn we met Integrate (een studentenorganisatie hier in Guadalajara) naar Morelia, Patzcuaro en Isla de Janitzio geweest. Morelia is een klein stadje met echt super leuke terrasjes en straatjes, echt een aanrader. Ongeveer 4 uur rijden van Morelia ligt Mariposas de Monarco. Hier kan je ongeveer 3 maanden per jaar vlinders bekijken. En niet een paar nee echt duizenden! Echt adembenemend om op deze bergtop te wandelen tussen zoveel vlinders. Het voelt alsof je in een film bent belandt. In het begin is het ook best eng om gewoon voor je uit te kijken omdat je bang bent dat ze tegen je op vliegen. Ze gaan overal op je zitten of vladderen vrolijk in het rond..

Het was best een lange trip om naar deze vlindertjes te kijken en op de terug weg deden we er zelfs nog iets langer over omdat we een paar mensen waren vergeten mee te nemen in de bus :| Maar uiteindelijk weer terug gekomen bij ons hotel in Morelia. Om vervolgens aan de overkant wat te gaan eten. Er zat een onwijs goede Taco tent tegen over ons hotel, waar ik in 1 weekend ongeveer 10 'tacos (en nee ik overdrijf niet) de pastor' op heb. Dit is een soort vlees wat echt super super lekker is. Jammiee!
De volgende dag gingen we naar Patzcuaro, waar we de tijd hadden om over de marktjes te lopen. Ik denk dat ze in dit kleine dorpje niet echt gewend zijn aan toeristen want ik en Patty (een ander meisje uit Nederland) leken wel een wandelende atractie! Mijn god, mensen bleven echt staan om ons aan te staren of ze zaten te fluiten en te roepen, bizar gewoon. Maar ook echt super lachwekkend :D

Toch waren we dit gedoe al snel zat en zijn we lekker op een terrasje gaan zitten in de zon, lekker fruithapje erbij en voordat we het wisten moesten we al weer terug naar de bus om te vertrekken naar Isla de Janitzio. Dit is een klein eilandje in een meer, niet zo heel erg bijzonder eigenlijk. De boottocht er heen was wel echt heeerlijk. Lekker op het water, zonnetje en een klein briesje...

Na dit bezoekje was het tijd om terug naar Guadalajara te gaan. Weer een weekend voorbij. Ik ben nu al 2 maanden weg en de tijd begint nu toch wel behoorlijk te tikken!! Deze week had ik alweer mn 2e ronde toetsen. Volgende week nog een paar en daarna nog 2 toetsweken te gaan en het semester zit er gewoon al op.

Vannacht vertrekken we naar Mazatlan om Carnaval te vieren, want ja dat doen ze hier ook! Gelukkig, want alleen aanhoren hoe de Carnaval in Nederland is dat kan natuurlijk niet :P Mazatlan is een dorpje aan het strand. Dus we hopen hier wat mee te krijgen van de Mexicaanse Carnaval en van het strand natuurlijk! Even bijkleuren is wel nodig want ik heb nu een badpak op mn rug staan!! :| Echt ongelooflijk hoe bruin je kan worden van een uurtje zwemmen in een buitenbad.

Voordat ik jullie gedag ga zeggen wil ik jullie als laatste nog even vertellen over mijn vrijwilligers werk. Zoals velen weten heb ik 4 dagen in de week les en dus 1 dag vrij. Ik wilde op deze dag gaan tenissen maar daar is toch niks van genkomen. Dus ben ik opzoek gegaan naar een andere bezigheid. Ik heb een organisatie gevonden hier in Mexico die kinderen helpt te overleven. De organisatie heet ONI (Organismo de Nutrición Infantil). ONI heeft verschillende centers in Guadalajara waar ze elke ochtend heen gaan om melk te geven aan kinderen. Dit zijn kinderen uit families die eigenlijk geen voldoende geld hebben om hun kinderen te voorzien van eten. De mensen van ONI doen controles bij die kinderen en geven ze elke week melk met voedingsstoffen die ze nodig hebben om te groeien en om te spelen. Hierdoor geven ze de kinderen eigenlijk een toekomst met mogelijkheden.
Ik ben afgelopen woensdag voor de eerste keer mee geweest naar zo'n center en het was echt een hele mooie ervaring. Ik heb geholpen om kinderen te wegen en te meten. Dit wordt elke maand gedaan om in de gaten te houden of kinderen niet te zwaar/te licht zijn en of ze wel voldoende groeien. Veel kinderen zijn te zwaar omdat junk food het goedkoopste eten is wat ze kunnen krijgen. Ook was ik verbaasd hoeveel kinderen er zijn met een handicap aan hun benen.

ONI produceerd al de melk zelf (poeder vorm) en ik heb dus ook een rondleiding gehad door het productie gedeelte.Ze hebben 5 verschillende producten voor verschillende leeftijden en met verschillende voedingsstoffen. Alles wordt tot in de puntjes gecontroleerd en schoongemaakt. Ook alle mensen die ik deze dag heb leren kennen waren zo aardig. Volgende week mag ik weer, ik ben benieuwd wat voor ervaringen ik dan mee mag maken..

Voor de geinteresseerde de website is: http://www.oni.org.mx/
Helaas is deze wel in het spaans.

Dit was het dan weer voor deze keer. Ik ga snel mn tas pakken en dan de nachtbus in, hopelijk kan ik een beetje slapen in de bus!

Dikke kus

  • 05 Maart 2011 - 07:44

    Papa:

    zondagmorgen 8.30u

    wat een heerlijk begin van de dag, email controleren en dan jouw mailtje kunnen lezen.
    ik weet niet of iedereen het zelfde heeft als ze jouw berichten lezen , maar het brengt bij mij altijd weer een glimlach op mijn lippen .
    je weet het zo mooi te beschrijven van wat je doet dat ik het zo voor me kan zien.
    sammy ga lekker door zo en laat ons op deze manier meegenieten.

    liefs papa


  • 05 Maart 2011 - 07:48

    Inkie:

    Zo!!! Dat zijn écht veel vlinders!!! Dat moet wel een hele aparte ervaring zijn geweest.
    Zo te lezen vermaak je je nog steeds. Mooi. En goed te lezen dat je studie ook goed gaat.
    Hier in Nederland is de lente zo langzaam aan aan't beginnen... Heerlijk!
    Nu eerst lekker carnavallen. :-)
    Groetjes natuurlijk ook van Johan en van je kleine lieve nichtje (die stiekem niet klein meer is).

    X Inkie.

  • 05 Maart 2011 - 07:49

    Inkie:

    Ja hoor, papa van Sam, ik heb het ook!!! ;-)

  • 05 Maart 2011 - 08:13

    Sita:

    Hoi Samatha,
    Heel leuk om weer wat van je te horen.
    Wat een prachtige foto's van die vlinders.
    Veel plezier met carnaval vieren, wij gaan het in Ter Apel vieren met dikkie's broer.
    Succes de komende weken met de studie en de feestjes.
    Veel liefs en groeten uit Friesland,

  • 05 Maart 2011 - 20:15

    Conny:

    Ik sluit me er helemaal bij aan. Heerlijk al die verhalen, fijn dat je ons laat meegenieten.
    Over carnaval gesproken: vandaag in Noorwijkerhout naar de optocht geweest. Ben benieuwd hoe het er daar aan toe gaat. Maar dat horen we vast de volgende keer.
    Liefs En kus van Conny

  • 05 Maart 2011 - 20:16

    Conny:

    Ojaa, heel goed van je, dat vrijwilligers werk! Mooi!!!!!

  • 08 Maart 2011 - 13:08

    Sylvia:

    Heej Sammy!

    Taco's? Ik dacht dat je die helemaal niet lekker vond? Of waren dat de Burito's... Naja, klink weer super lekker allemaal!
    Heeeerlijk, zulk weer aan het zwembad zitten... Ben jaloers! Hier is het weer nu ook verrassend lekker!
    En wat ontzettend goed van dat vrijwilligerswerk! Ben benieuwd hoe je de volgende keer gaat vinden!

    Geniet ervan! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 96465

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: