Kon ik maar alles meenemen...! - Reisverslag uit Tonalá, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Kon ik maar alles meenemen...! - Reisverslag uit Tonalá, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Kon ik maar alles meenemen...!

Door: Samantha

Blijf op de hoogte en volg Samantha

15 Maart 2011 | Mexico, Tonalá

Hallo lieve vrienden en familie!

Hoe gaat het met jullie? Ik hoorde dat de lente zachtjes zijn intrede maakt? Lekker hoor die eerste zonnestraaltjes :) Hier hebben we net voor het eerst dat ik hier ben aangekomen regen gehad. Hopen dat het niet die nucleaire sizzle bevat uit Japan, maar voor de zekerheid blijf ik toch maar even binnen... :)
Van het weekend (of eigenlijk al overmorgen) gaan we naar Baja California, dat is dat schiereiland aan de west kust van Mexico. Ik hoop niet dat de voorspellingen waar zijn, want ze denken dat daar zaterdag of zondag de nucleaire wolk overkomt.

Gelukkig hoeven jullie je daar geen zorgen over te maken in Nederland, zo ver zou het niet komen!

Wat ik de vorige keer nog was vergeten te vertellen is dat ik naar een 'Lucha Libre' ben geweest 2 weken geleden. Een lucha libre is iets wat ze hier best vaak doen en dus werd het ons aangeraden om een keer daarheen te gaan. Dus dat hebben we dan ook maar gedaan. Geen idee wat ons echt te wachten stond stapten we in een taxi en lieten we het adres zien waar we heen moesten. Na wat straatjes te zijn afgereden (de taxi driver wist niet precies waar het was, iets wat hier heel vaak gebeurd ook al vraag je duizend keer of ie weet waar het is en hij volhardend blijft knikken met zijn hoofd) kwamen we aan in een buurtje waar ik blij was dat ik met (sterke) jongens om me heen was. Wat een appart volk komt kijken naar de Lucha Libres! We kochten een kaartje en namen plaats... hihi, ben je al nieuwsgierig waar ik ben beland? Lees dan volgende week verder.... Nee just kidding. Een Lucha Libre is een gevecht (=lucha) maar allemaal fake (=niet echt :P). Dus het zijn mannen meestal met maskers op en in de meest belachelijke outfits die een showtje staan weg te geven. Het was niet zo heel bijzonder om naar te kijken al had je af en toe wel echt het idee dat zoiets wel pijn moést doen. Maar het publiek was echt ongelooflijk. Iedereen zat daar naar elkaar te schreeuwen en te joelen en de spelers (de vechters) speelde daar natuurlijk mooi op in. We zaten er nog aan te denken om de kaartjes op de eerste rij de kopen, maar we waren blij dat we dat niet hadden gedaan. Die mensen moesten namelijk herhaaldelijk vluchten voordat ze een of ander zwaargewicht op zich zouden krijgen. Dit verklaarde voor mij ook waarom alle stoeltjes zo gammel waren...
Maar dit was nogal een ervaring om een keer mee te maken.

Het valt mij ook echt op dat het hier niet verboden is om met geblindeerde ramen te rijden, want echt elke auto heeft het ongeveer, echt heel creepie! Gewoon alle ramen zwart zodat je niet kan zien wie erin zit, dat zie ik allemaal maar voor me in die actie films. Ook worden er echt super veel auto's aangehouden hier op straat. Overal zie je ze staan met hun handjes op de achterkant van de auto en hun benen wijdt. Zelfs een paar studenten zijn al aangehouden, sommige in eigen auto en andere in de taxi. Ik neem hier ook geen aspirientjes meer mee in mn tas, want ik hoorde laatst een verhaal van een franse jongen uit mijn klas die was aangehouden en die kon mooi gaan dokken omdat de politie dreigde hem te arresteren voor drugs bezit. Ze proberen echt voor alles geld te krijgen. Politie zijn verdiend hier best goed denk ik. Ze houden je voor alles aan en willen uiteindelijk allemaal maar geld van je. Ongelooflijk. Laatst zaten we in de auto bij een Mexicaanse jongen en die werd ook aangehouden. Hij vertelde me dat dat zo langzamerhand gewoontje werd omdat hij in een jeep rijd en de meeste narcos (drugs dealers) in zo een zelfde auto rijden. Toen de politie agenten (op de motor, zonder helm) vroegen om me legentimatie was ik die helaas vergeten die dag. (Een tip: vergeet in Mexico nooit je legitimatie, je hebt het echt bijna altijd nodig) Dus dreigde de politie ook om me mee te nemen (vraag me niet hoe: op de motor?). Gelukkig heeft die jongen alles goed gepraat en hoeften we zelfs niet te betalen. Wat lief!

Ik heb al een paar keer gezegd tegen mn medestudenten, dat als ik ooit een keer word aangehouden zonder mexicanen speel ik echt de toerist. Ik niet spaans kenne, en alleen maar nederlands tegen hem lullen.. kijken wat ie dan nog te zeggen heeft :)

Ik heb hier trouwens ook een nieuwe naam. Het is in Mexico niet echt gebruikelijk om een 2 woorden als 1 achternaam te hebben, dus heet ik hier Samantha Van. En dat dan op zn engels... ja idd, dat klinkt echt heel komisch.

Helaas heb ik van de week mn camera laten vallen (jaja, ik had hem een keer bij me!), kapot. Gister heb ik een nieuwe gekocht, een mooie paarse! Ben er wel op vooruit gegaan en het is echt een mooi dingetje.

Gelukkig heb ik helemaal niets gedaan dit weekend, want ik heb me daar toch veel nieuwe dingen gekocht. Dacht ik even geld te besparen met niet te gaan reizen en lekker in Guadalajara te blijven.. hihi. Dit weekend was echt een chill weekend. Zaterdag naar het bos geweest, bosque colomos, met een paar Mexicaanse meiden en zondag ben ik met Patty naar Tonala geweest. Tonala is een suburb van Guadalajara, ongeveer 1 en 15 minuten in de bus. In dit plaatsje vind je marktjes met zulke leuke spullen! Het is dat ik niet alles kan meenemen terug naar nederland, maar anders had ik echt alles gekocht! Ze verkopen hier grotendeels handgemaakte dingen zoals servies; borden, schotels, tapas borden, kommetjes, vazen, waterkannen, noem maar op en het ziet er allemaal echt super schattig uit. En hoe goedkoop ook echt. 4 Euro voor 6 koppen en 6 schotels, 2 euro voor een super gave waterkan (zie foto's want die kon ik helaas niet laten staan, ik hoop dat die heel thuiskomt) en ga zo maar door. Maar ook heel veel andere dingen zoals spelletjes, keukenspullen en hangmatten. Ze verkopen er zelfs hondjes! Echt super zielig maar ook echt ZO schattig. Ze lopen daar met puppies in hun handen die ik het liefst zo zou willen kopen. Jammer genoeg mogen we geen huisdieren hebben in de residentie (en mag ik geen honden tot dat spooky, de kat van mn vriend, dood is :P)
Maargoed, we hebben denk wel 4 uur over deze markt gelopen. En we hebben 'birria de chivo' op. Dat is een typisch gerecht uit Guadalajara. Zo langzamerhand begin ik te wennen aan het eten hier en probeer ik steeds meer gerechten uit :) Dit gerecht is zeker de test doorgekomen.

En de volgende dag ben ik naar een shopping mall geweest. Ik was het zo zat om geen keuze te hebben wat ik kon dragen (niet zoveel zomerse kleding) dus besloot ik om wat truitjes aan te schaffen en een extra korte broek. En ik ben zowaar geslaagd, dus nu is mn kleding kast al iets voller :)

Ik ben echt blij dat mn broer overkomt over een maand, want die kan ik mooi wat dingetjes meenemen. Vooral de warme kleding, die heb ik toch niet meer nodig en die nemen ook de meeste ruimte in :D

Ik heb in totaal 6 truitjes, 1 korte broek en 2 paar zomer schoenen gekcoht voor een totaal bedrag van iets van 90 euro. HIhi, zo wil ik wel vaker shoppen. Nu nog maar even afwachten hoelang de truitjes mee gaan natuurlijk...

Ik denk dat ik zo langzamerhand aan het einde ben gekomen van een verhaal wat een keer echt over mijn belevenissen mbt de Mexicaanse cultuur gaat :)

Owja ik heb ook mn nieuwe bril opgehaald gister, maar helaas word ik een beetje misselijk van mn glazen. Ze zijn te sterk! Morgen dus maar even terug naar de winkel, hopelijk kunnen ze er wat aan doen!

Donderdag dus naar Baja California. Daar gaan we een auto'tje huren en lekker 6 dagen rond rijden! Tentje en slaapzakje mee en gaan! Ik heb er zin in :D VOlgende week woensdag ben ik weer terug, dus tegen die tijd zullen jullie wel weer een volgend verslag kunnen verwachten.

Adiosss!

  • 16 Maart 2011 - 05:14

    Sita:

    Hoi Samantha,
    Ik geniet elke keer weer als ik een verhaal van je lees. Aan de foto's te zien hebben ze daar inderdaad de leukste dingen. Wat leuk dat Ferry bij je op bezoek komt. Veel plezier in Baja California en ik zie uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes van ons allemaal.

  • 16 Maart 2011 - 10:31

    Papa:

    hoi meissie

    American Wrestling dat was wat je geizen hebt daar, het is en lijkt show maar neem van mij aan dat het keihard is wat die jongens doen en dat er veel zware blessures zijn.
    maar wij zijn daar te nuchter voor om uit je dak te gaan voor zoiets:).
    wat de Baja betreft zou ik haast zeggen neem een geigerteller mee:):) je weet nooit.
    nee gekkigheid maar neemt niet weg wat er allemaal gebeurd in de wereld en speciaal in Japan is erg.
    maar jij gaat weer lekker genieten en wij werken hier wel (ik ook).
    Ferry is weer thuis en ik denk dat hij het licht gezien heeft want hij heeft alles geregeld wat hij moest doen en al zijn plannen uitgewerkt.
    komt erop neer dat ik hem niet veel zal zien :):).
    hee lieverd ik hoor weer snel van je , veel plezier.

  • 16 Maart 2011 - 17:53

    Conny:

    Hoi Sam,

    Lekker stel hoor, die politie daar!
    Veel plezier met je volgende trip, we horen het wel weer van je.

    Veel liefs Van Conny

  • 17 Maart 2011 - 17:29

    Mary:

    Hoi Sammy,
    Het doet goed te lezen hoe je het daar naar je zin hebt.
    De verhalen die je schrijft zijn erg leuk en soms spannend.
    Leuk voor je dat je broer ook snel komt,
    daarna ga je er nog even lekker van genieten toch?
    Is Peter (je vriendje) ook al langs geweest?
    Lieve Sam nog veel plezier en succes met school,
    als ik het goed heb moet je nog een ruime maand naar school toch?

    Sam geniet en houd je koppie erbij meid.
    Liefs Mary

  • 18 Maart 2011 - 13:37

    Inkie:

    Zo.... Als ik de foto's zo bekijk is het maar goed datje niet op de eerste rij zat...
    Lijkt me een erg leuke ervaring!
    Veel plezier op Baja Calafornia! Klinkt goed, alleen hopelijk gaat de nucleaire wolk netjes om het eiland heen...

    X

  • 18 Maart 2011 - 14:37

    Annemarie:

    He Sam!
    Jij geniet zo te horen met volle teugen. Ik volg je verhalen op de voet. Je moet wel even wat bruin wegschaven voordat je terug Nederland in mag. Wellicht gaat de zon hier ook snel weer schijnen, we hebben al een paar (bijna) lentedagen gehad: op naar de zomer! Ik ben echt wel klaar voor wat zonnen op het strand, terassjes en korte broeken.
    Na vele sollicitatiebrieven en uiteindelijk een sollicitatie op het hoofdkantoor van Stayokay voor een marketingfunctie, wat het helaas niet werd, dan toch nog maar een zomer Stayokay Noordwijk. Tja, beter iets dan niets en samen met medewerkers van HR gaan we wel verder kijken of er nog nieuwe uitdagingen voor mij liggen intern. Maar ik ga me nu concentreren op een baan in het buitenland. Een paar jaar lekker weg (ergens waar de zon altijd schijnt, maakt me niet veel uit waar), dat lijkt me wel wat.
    Ik moet mijn auto weer APK laten keuren, maar twijfwel of 'tie er wel doorheen komt... duimen maar.
    Blijf nog maar lekker daar, want hier regent het momenteel weer.
    Tja, we hebben dus lekker gecarnavald in v/d Geest, nou was best wel leuk! Er was tenminste een leuke band die allemaal covers speelden, dus was heel goed te doen, beter dan die echte carnavalsmuziek. Maar zoals ik het hoor, is Mexicaans carnaval als Braziliaans carnaval en heb jij toch vast een beter carnaval gehad dan wij hier.
    Het is wel een beetje jammer zonder Lotte er nog bij en jij zo ver weg, Hans heeft momenteel wel weer een "date", (met carnaval gecoord!) dus misschien toch nog wat vrouwelijkheid erbij! Tom zit natuurlijk lekker in Argentinie, heb eigenlijk geen idee hoe het met hem is nu, hij houdt niet zo'n mooie site bij. Haha. Met Jonah en mij verder alles goed.
    Groetjes. Hasta luego. Annemarie.

  • 18 Maart 2011 - 20:07

    Jolly:

    Hey Sammy,

    Ik heb weer een aanval van niet kijken naar mijn laptop gehad, Helaas mis ik dan een wel een tijdje je verhalen. Je kan geweldig leuk vertellen over je leven daar. En ik vind je er prachtig uitzien met je bruine huidje en je blauwe ogen.
    Hier gaat alles zijn gangetje met allemaalleuke dingen om te doen. Ik ben met een vriendin op zoek naar een leuk koor om lekker te zingen. We doen hier en daar mee en dat is altijd lachen. En ik ben begonnen met tekenles. Nou, daar brouw ik nog niet veel van, hoor. Blijven proberen maar.
    Ik ben blij dat je met volle teugen geniet van het leven. Als je alle ellende die er op de wereld is, bekijkt, moet je de dag plukken zoveel je kan.
    Leuk dat Ferry je komt bezoeken. Ik zal hem van de week eens bellen voor een etentje bij ons.
    Nou meis, tot het volgende verhaal.

    Liefs en een dikke kus. Jolly.

  • 19 Maart 2011 - 21:34

    Bernadette En Rinus:

    Hoi Sam, geweldig dat je het zo naar je zin hebt en dat het met de studie ook goed gaat.
    Je hebt al wat meegemaakt en veel gezien in de afgelopen weken.
    Jammer dat je geen container mee naar huis kunt nemen om al die leuke spulletjes in te doen, anders had je misschien in Nederland nog wat winst kunnen maken. Taco recepten verzamelen kan natuurlijk ook; neemt niet zo veel ruimte in. We hopen dat je geniet in Baja California.
    Groetjes en tot je volgende verhaal. Bernadette en Rinus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 96426

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: