Chiapas & Veracruz - Reisverslag uit Veracruz, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu Chiapas & Veracruz - Reisverslag uit Veracruz, Mexico van Samantha Oossanen - WaarBenJij.nu

Chiapas & Veracruz

Door: Samantha

Blijf op de hoogte en volg Samantha

01 Mei 2011 | Mexico, Veracruz

San Cristobal de las casas is een super gezellig kein stadje. De dag dat we aankwamen was er een optocht, ter ere van het begin van de feestweek. We waren dus precies op de juiste plek op de juiste tijd :) We vielen met onze neuzen in de boter. De optocht had iets weg van carnaval, met fanfares, verklede mensen, karren met princessen en muziek. Ik heb vanaf een terrasje de optocht bekeken omdat ik dus niet zoveel kon doen met mn voet. Maar dat mocht zeker de pret niet drukken.
’s Avonds is San Cristobal een bruisend stadje met veel leuke kleine barretjes en terrasjes. Dit zou zeker een stadje zijn waar ik 2 weken zou kunnen chillen, zij het niet dat ik maar 2 weken heb om te reizen.
De volgende dag gingen we met een tour mee. Dit was eigenlijk pas de eerste tour die we hebben gedaan op deze trip. Normaal gesproken doen we, of proberen we het te doen, op ons zelf. Ten eerste is dat veel goedkoper en ik vind het ook wel leuk om alles uit te zoeken. Dat is het voordeel van reizen met een groepje. Want als je alleen reist dan doe je alles eigenlijk met een tour om mensen te leren kennen. De tour ging naar de canyon simedores, ongeveer 1.5 uur rijden. Daar geingen we met een een bootje de rivier op, tussen hoge rotswanden. De omgeving was weer adembenemend en we hebben zelf een aantal krokodilletjes gezien! Ze zijn hier alleen niet zo groot als dat ik ze in Australie heb gezien, misschien maar goed ook. Deze omgeving staat ook bekend voor zn aapjes en andere wilde dieren maar die hebben wij helaas niet gezien.. Maar wel super van de natuur genoten.

Die middag ben ik met Fer de markt op gegaan. En zoals gewoonlijk wil je het liefste de hele markt opkopen.. Wel een paar leuke dingetjes gekocht zoals een sjaal en oorbellen. Ennn ook een paar souvenirstjes die hopelijk nog bij Fer in de tas passen :S Na ongeveer 3 uur op te markt te hebben rond gelopen was het tijd om een hapje te eten. En dat hebben we ook gedaan onder het genot van 2 heerlijke flessen Sauvignon Blanc, wat heb ik die wijn gemist sinds ik Nederland heb verlaten!
De volgende dag gingen die meiden naar 2 kleine dorpjes buiten de stad en hebben fer en ik heerlijk de stad een beetje afgestruind op zoek naar elastiekjes. Wat nog een hele opgaaf en wat uiteindelijk ook niet is gelukt. Ongelooflijk.. Maar heb nu wel iets wat lijkt op elastiekjes maar ze werken niet echt. Verder hebben we ons lekker vermaakt op terrasjes al mensen kijkend en ons boek lezend.
Die middag vertrokken we naar Palenque. Daar zijn Maya ruines te vinden die volgens iedereen de moeite waard zijn dus dat moesten we zelf maar even constateren. De bus vertrok om 4 uur en in tegenstelling tot de bus die we hadden vanaf Puerto Escondido naar San cristobal, dacht ik dat deze bus achteruit van de berg zou rollen. Wat ging die langzaam zeg! Maar ik heb niet geklaagd, beter dit dan uit de bocht vliegen. Moest wel echt op de weg blijven letten aangezien het een erge kronkelweg was.. Er zaten plastic zakjes bij de stoelen, en ik dacht dat die voor afval waren. Tijdens de trip kwam ik er achter dat die zakjes voor iets heel anders bedoeld waren. Wat was ik verschrikkelijk misselijk!
We kwamen aan in het donker, wat eigenlijk niet echt heel erg de bedoeling was maar we moesten wachten op de schone was in San Cristobal en konden dus niet eerder vertrekken. We zouden gaan overnachten in de jungle, exciting!!! En om het nog leuker te maken gingen we slapen in een hangmat. Dat leek ons echt de ultimo experience. Dus wij in het donker onze hangmatten ophangen. Ik had toevallig 2 dagen daarvoor een hangmat gekocht dus die kon ik nu mooi uitproberen :) De andere moesten een hangmat huren. Helaas waren er geen muggen netten en moesten we het dus doen met insecten spray. Die hadden we gelukkig in grote hoeveelheden ingeslagen omdat we geen zin hadden om de rest van de week te krabben (we hebben geleerd van onze ervaring in Baja California). Na een drankje te hebben gedaan in de jungle bar moesten we er toch echt aan toe geven: de hangmat. Ook al leek het ons een super gave ervaring, geen van alle had echt zin om naar bed te gaan.. heel raar :P Haha, maar het viel allemaal mee. Behalve dat Patty uit dr hangmat viel midden in de nacht en dat heel veel mensen nog aan het praten waren laat, was het een relaxt nachtje. Wel even je draai vinden in zo’n hangmat, maar het kan het super comfortabel liggen!
Vroeg op om naar Palenque te gaan! Dat was het doel maar wat niet helemaal was gelukt. Die hangmat lag toch wel lekkerder dan verwacht. Dus uiteindelijk kwamen we bij de ingang van Palenque om 9uur en moesten we dus in een best lange rij wachten voor de ingang. Het is in deze omgeving erg warm en heeeeel vochtig (niet zo raar in een jungle maar wilde je het toch nog even extra op het hart drukken). We hoorde dat het ’s middags ongeveer 40 graden was, maar gevoelsmatig 56!! En dat was goed te merken. Je hoefde echt letterlijk niks te doen het zweet stroomde al in straaltjes over je hele lichaam. Getver! Nu begrepen we waarom het al zo druk was vroeg in de ochtend, rond het middag uur is het niet meer uit te houden hier. Palenque was indrukwekkend met alle piramides, maar echt over-toeristisch!
Na deze trip gingen we naar een waterval, Aqua Azul (=Blauw water). En zoals je zo kunt zien op de foto’s weet je waar die naam vandaan komt. Adembenemend!! Wat een schitterende omgeving en wat een fantastische waterval! We hadden helaas niet zo heel veel tijd, maar genoeg om mooie foto’s te maken, te genieten van het geluid en het uitzicht en ook nog om even snel een duik te nemen in het heldere blauwe water. Volgende bestemming: Veracruz!
Okay, nu heb ik een vraag: wat stellen jullie je voor als ik zeg Veracruz??? ………
Mooie stad, schitterende stranden, blauwe zee, goede feesten, leuke pleintjes?? Zoiets? Dat was mijn verwachting in ieder geval wel en ik ben blij dat ik weer even met beide benen op de grond ben gezet: het is beter geen verwachtingen te hebben, want dan kan het ook niet tegen vallen. Wat Veracruz viel mij erg tegen! Het is geen mooie stad, de stranden zijn nog verschrikkelijker en sommige stukken zee zijn nog viezer dan in Nederland (sorry Nederland).
We kwamen er vroeg aan in de ochtend en wilden dus gaan chillen op het strand na in het hotel te hebben ingecheckt (nog zoiets: ze hebben hier gewoon geen hostels :S). Dus wij vragen aan locale mensen waar we een mooi strand konden vinden. Maar als snel bleek dat de mensen hier waarschijnlijk nog nooit van mooie stranden hebben gehoord. We werden gestuurd naar Playa del Mar en Mocambo. Beide stranden zijn geheel bedekt met tafeltjes, stoeltjes, parasollen en Amerikanen. ‘mmmm Nee bedankt! We hadden gelezen dat hoe meer je van het de stad af reist, hoe mooier de stranden. Dus je raad het al, wij met de bus. We hebben er denk iets van 40 min ingezeten en werden afgedropt in een dorpje naast de stad. Maar ook hier werden we teleurgesteld. We hebben even op het strand gezeten, maar hadden het idee dat er elke minuut een lijk aan zou kunnen spoelen. Bij wijze van dan he (alles is mogelijk in Mexico).
De stad was ook een beetje een tegenvaller. Het is niet echt schoon en het is allemaal een beetje vervallen. Er zijn wat leuke pleintjes en steegjes maar vooral ’s avonds is hier de gezelligheid te vinden. Dan bloeit de stad een beetje op. Er zijn leuke bandjes en veel mensen die op straat salsa dansen. We hadden al snel een pool cafe gevonden vlakbij ons hotel. Daar hebben we lekker 2 avonden gepoold en heeft Fer eindelijk zn vriendin gevonden, en wat een lekkerding! Mooi blond haar, met veel rimpels, te veel make-up en een gebit wat er bijna elke keer uit viel, maar ze was wel super geïnteresseerd in hem. We werden zelfs bij hun thuis uitgenodigd, daar hebben we maar even voor bedankt.
Gister was het alweer tijd voor de bus richting Mexico city om vanaf daar een andere bus te nemen naar Guadalajara. Daar ben ik nu net 2 uur geleden aangekomen en in plaats van de gaan slapen heb ik lekker weer gerommeld in mn kamer. Mn huisgenootje is dit weekend op pad dus had lekker de ruimte. Toch wel weer fijn om hier terug te komen, het is in die 4 maanden toch wel mijn plekje geworden.
Ik ben blij dat ik dit tripje heb gedaan, niet alleen omdat ik weer ervaringen rijker ben en veel heb mogen zien van Mexico, maar ook omdat ik nu weer weet hoe vervelend het is om met een zware tas te reizen. Dus heb ik alvast even alles ingepakt wat mee terug gaat met Fer, zodat ik zometeen gemakkelijk en lichtgewichtig kan reizen :) Haha, nu nog kijken of Fer het er ook mee eens is om alles mee te nemen.
Ferry heeft ongeveer nog 3 daagjes hier en dan gaat hij weer richting huis. Daarna heb ik mn toetsen en dan ben ik ook klaar met dit semester! Ik heb tijdens mn trip ook 2 sollicitaties gehad met Cava Barcelona in Amsterdam en ik ben zo goed als aangenomen om daar mijn stage te gaan lopen :D Ben ik echt super blij mee want het lijkt mij echt een super gaaf bedrijf. Als ik terug ben in Juli moet ik even bellen en langskomen om de sfeer te proeven en als het dan allemaal bevalt kan ik half juli al beginnen! Joehooe! :)
Ik hoop dat jullie net zo hebben kunnen genieten van mijn reisje als ik (wij). Ik hou jullie op te hoogte van verdere ontwikkelingen. Maar voor nu, slaap lekker (toch nog maar eventjes proberen te slapen voor een paar uurtjes, het is nu 9u hier)
Dikke kus!

  • 01 Mei 2011 - 15:12

    Bianca:

    De weken aftellen! We missen je hier :)

  • 01 Mei 2011 - 15:23

    Inkie:

    Zo... de foto's spreken voor zich. Lijkt me inderdaad adembenemend. Dat blauwe water, echt prachtig!!!
    Geniet nog even van de laatste paar daagjes met je broer.
    En dan inderdaad de weken aftellen.
    Goeie zaak dat je je stage hoogst waarschijnlijk kan gaan doen in Amsterdam!!!

    Trouwens, als ik alles zo een beetje lees vind ik het knap dat je niet oververmoeid bent. Tjonge jonge, wat heb je al veel gedaan zeg...

    Succes met je toetsen!

    Tot snel.

    XxX Johan en Ingrid.

  • 01 Mei 2011 - 17:36

    Sita:

    Meid wat heb je weer veel beleeft.
    Je foto's zijn prachtig,moet het er toch eens met Dikkie over hebben om daar op vakantie te gaan.
    En gefeliciteerd met je nieuwe stage plek.
    Succes met je toetsen en goede reis over een paarweken.

  • 02 Mei 2011 - 06:49

    Papa:

    onder welke naam ga je je boeken uitbrengen Sammy.

    ik heb weer genoten van je stuk.volgens mij kan je Ferry zowat bij elkaar vegen na deze reis :):)

    wat goed te lezen dat je stageplek zo goed als rond is en ook lekker voor Peter dat je in de buurt komt te zitten.
    Sammy nog even doorbijten en dan ben je weer klaar daar en kan je aan het laatste gedeelte beginnen van de trip.(al ben ik daar niet zo blij mee) :):)
    ik ben benieuwd van Ferry te horen hoe hij alles ervaren heeft.
    spreek je snel lieverd

  • 02 Mei 2011 - 07:08

    Lies:

    heey sam!
    Weer een heel leuk verhaal om te lezen! Fijn dat de trip zo goed bevallen is. hoe is het nu met je voet? En geweldig dat die sollicitatie zo goed is gegaan, ben blij voor je!
    Veel liefs!

  • 02 Mei 2011 - 21:20

    Oma:

    Nou Sam ,ik had nog niet gelachen vandaag, wat een heerlijke manier van schrijven heb jij, super.wat beleef je toch veel en met ferry was het is wel erg gezellig en fijn denk ik. Wat fijn dat je al een stage plaats hebt, nu nog even je toetsen en het zit er op, Dikke kus voor allebei en slaap ze, ik ga ook naar bed

  • 05 Mei 2011 - 17:32

    Bernadette En Rinus:

    Bedankt voor je mooie vakantiereisverslagen. Je kunt van al jouw verhalen al bijna een boek schrijven. Met de foto's erbij krijgen we toch een heel leuk beeld van Mexico. Eigenlijk mooier en afwisselender dan ik gedacht had. Die getolde waterval vonden we toch wel het toppunt, maar in het eggie zal het natuurlijk wel nog indrukwekkender zijn. Heb je de laatste dagen geen taco's meer gegeten want daar lees ik niks meer over? Fijn dat je een goede vakantie met je broer hebt gehad; altijd goed voor de familieband. Solliciteren op afstand is kennelijk ook geen probleem meer! Geweldig dat het zo gelukt is. Nog steeds asociaal lekker weer in Nederland en het wordt zelfs nog mooier. Leuk dat ons kadootje bij jou in de smaak is gevallen.
    Groetjes van ons.

  • 13 Juni 2011 - 13:06

    Sylvia:

    Sammy!

    Wat een gave foto's weer! Wel jammer dat het strand zo tegenviel.
    Spannend van je toetsen en je stage! Wow, nu ik dit lees is het al juni, je bent over een maand alweer terug! Bizar!!

    Liefs!

  • 02 Maart 2015 - 08:44

    Ferry:

    hey sam ik denk dat jij met canyon simedores in dit verslag echt cañon del sumidero heb bedoeld en dan zijn wij tijdens deze trip dus in chiapa de corzo geweest, en heb ik hier mijn sombrero gekocht die ik in playa del carmen nog bij me had :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 96434

Voorgaande reizen:

02 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Exchange Mexico, Guadalajara

21 December 2009 - 04 Januari 2010

Visit friends in Switzerland

10 September 2007 - 17 Juli 2008

Mijn kleine wereldreis

26 Maart 2013 - 30 November -0001

Following my dream - Emigreren!

Landen bezocht: